מהי הסללה ?
הסללה היא מושג בתחום החינוך שהיה מקובל עד שנות השמונים של המאה הקודמת. הכוונה היא שתלמיד המסיים יסודי (אז כיתה ח' – זה היה לפני שהיו חטיבות ביניים) מכוון על ידי בית הספר להמשך לימודים בתיכון. תלמידים חזקים היו ממשיכים לתיכון עיוני לקראת בגרות ותלמידים חלשים היו ממשיכים לבתי ספר מקצועיים אשר בחלק מהם לא הייתה אפשרות להשלים בגרות. ההיגיון בכך היה שתלמידים עם מסוגלות נמוכה ללמוד לימודים עיוניים ירכשו מקצוע. תלמידים אלו היו מגיעים למערך הטכני של הצבא ולאחר הצבא היו משתלבים בתעשייה, במוסכים וכו'...
לעומתם תלמידים שהגיעו לתיכונים העיוניים בדרך כלל היו מסיימים עם תעודת בגרות ביד והמשיכו ללמוד באקדמיה.
היו לכך יתרונות אך גם חסרונות. החיסרון המשמעותי ביותר הוא שכבר בגיל צעיר נלקחה מהתלמידים שנשלחו לבתי הספר המקצועיים האפשרות לקבל תעודת בגרות ולכן הם "נדונו" כבר בגיל צעיר לעבוד בעבודה פחות מכניסה. הביקורת שנמתחה על שיטת ההסללה הייתה שיש פה הפליה על רקע עדתי ועל רקע של פריפריה מול מרכז. וללא ספק – אם היית מעדות המזרח ו/או גר בעיירת פיתוח היו לך סיכויים נמוכים יותר להגיע לבגרות וללימודים באוניברסיטה.
בשנות השמונים החלה לקום התנגדות לשיטה הזו. באותן שנים קמו חטיבות הביניים והתחיל הכרסום בחינוך המקצועי. על הדגל חרטו אלו שצודדו בשינוי – בגרות לכולם. הרעיון נכון באופן עקרוני אבל נשאלת השאלה לאן זה הוביל אותנו - האם ללכת לקיצוניות השנייה זו הדרך ?
מכיוון שאני נמנה עם המתנגדים לחיסול של החינוך המקצועי הייתי רוצה להפנות את תשומת ליבכם לתוצאות הלא מוצלחות של המהלך שמחסל תיכונים שהם לא עיוניים.
אלפי תלמידים יוצאים היום מבתי הספר התיכוניים עם תעודת בגרות לא משמעותית ולא רלוונטית לאקדמיה. אם בעבר הייתה לאותם תלמידים לפחות תעודת מקצוע ביד – היום אין להם כלום. הם מתקשים יותר למצוא את מקומם בשוק העבודה.
אותם תלמידים מסיימים תיכון עם תחושת תסכול וכך הם הרגישו במהלך כל התיכון. המערכת לא מבינה שלכל אחד מתאים משהו אחר. יש תלמידים שעבודה מעשית טובה להם ויש כאלו שלימודים עיוניים טובים להם.
דבר אחרון שהייתי רוצה להזכיר כאן זה את הדרך שבה נמדדים בתי ספר על ידי הרשויות – בגרות ! כשמנהל נמדד כמעט אך ורק על פי ממוצע הבגרויות בבית הספר שלו, הוא יהפוך עולמות על מנת להעלות את הממוצע. למה זה מוביל - לא מסובך לדמיין.
בקיצור, צריך לחזור לחינוך מקצועי מבלי לחזור על הטעויות שנעשו פעם ושיטת ההסללה, אבל לחזור.