דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ארבע לשונות גאולה 

מאת    [ 05/03/2012 ]

מילים במאמר: 596   [ נצפה 2675 פעמים ]

לפרשת וארא

ד"ר יחיאל שרמן

 

בפרשת וארא מסופר על מכות מצרים, שבע מכות מתוך עשרת המכות מובהרות בפרשתנו. אך לפני שהמכות הונחתו על מצרים ניתנה הבטחה לבני ישראל –ארבע לשונות הגאולה."לכן אמור לבני ישראל אני ד והוצאתי אתכם מתחת סבלות מצרים והצלתי אתכם מעבודתכם וגאלתי אתכם בזרוע נטויה ובשפטים גדולים ולקחתי אתכם לי לעם"...(שמות ו-ו). מסביר לנו הרש"ר הירש, לכן אמור לבני ישראל דבר על ליבם ועל בינתם, היינו כבר ביציאתם ממצרים טרם הפיכתם לעם מבהיר הקב"ה חשיבות השילוב המנצח- של אינטליגנציה הריגשית עם האינטליגנציה השיכלית,פעולות האדם בשכל לבדו-ברוחניות המוטמעת בו –בחכמה ובתבונה שבתוכו לא מספיקים, עליו תמיד להפנים בתוכו גם לב טוב-הקשור לאמפתיה,לאנושיות,לאהבת אדם,ליחס טוב ולאיכפתיות מהאחר.

לכן ארבע לשונות הגאולה מאוחדות יחדיו. קיים שילוב בין כל השלבים בלשונות הגאולה- והוצאתי והצלתי- מהווים"שחרור פיזי", "וגאלתי ולקחתי" הם"שחרור רוחני", מבהיר הרב יעקב אריאל שאין טעם בשחרור הגוף הפיזי בלבד, חובה לשלב גם את שחרור הרוח כדי שהגאולה תהא משמעותית. החדרת"הרוחניות" לאדם-חכמה ותבונה בחשיבה-בקבלת החלטות ובעשיה חשובים ועקרוניים אך תמיד-בשילוב גאולת הגוף, חייב להיות שחרור רוחני. בן חורין הוא אדם חופשי מכל לחץ חיצוני אך משולב תמיד שחרור פיזי עם שחרור רוחני.

הקב"ה מבהיר לנו שכדי להחדיר "רוחניות-חכמה" באדם יש קודם כל לשחררו מעבדות פיזית. לכן אנו שותים ארבע כוסות בערב פסח בליל הסדר חג המזכיר לנו את יציאת מצרים מדי שנה. ארבע כוסות כנגד ארבע לשונות גאולה, כל ארבע הכוסות יחדיו מבהירות לאדם המשמעות העמוקה של החרות –החופש מעבדות.

האמונה בקב"ה,לימוד תורה והחדרת "הרוחניות" הם הכרחיים כדי לחוש שחרור מעבדות- כך נוצר האדם כבן חורין, אדם כזה שולט בעצמו ויש לו "בחירה חופשית", יכול הוא להעמיק בחשיבה למלא שאיפות בעצמו –בתוכו.

צריך כל מורה וכל הורה להקנות לכל ילד תחושה של "בחירה חופשית" המשולבת בתשתית יצוקה של טוב לב ורוחניות-חכמה ומוסריות ואהבת אדם. הסביבה משפיעה מאוד על חינוכו של הילד, לכן עלינו לדאוג שהביבה תהא חיובית, ערכית,מטפחת ומחזקת התנהגויות חיוביות.

מצרים ניצלה את עמנו בעבדות כדי לבנות מעצמה איתנה המושתת בעקר על עבודה פיזית, הפירמידות והפעולות הפיסיות בחציבה- ובפיסול אבנים – היתה לתפארת העם המצרי ואף לעולם הסובב אותה, אך הכל...הכל... נותר בתקופת האבן, מצרים לא בנתה את חינוך האדם תרבותו וטיפוח האנושיות.

ארבע הגאולות שבהם ניחן עם ישראל-הגאולה הפיזית והרוחנית-היו שונות ממצרים,טיפוח הרוחניות והחכמה של האדם אופיינית לעם היהודי –מרגע  בריאתו וקיומו,מאז שחרורו מעבדות ומאז קבלת התורה בסיני ,כאמור שיחרור פיזי ורוחני-והוצאתי...והצלתי...וגאלתי...ולקחתי..."ולקחתי אתכם לי לעם" לקיחתם של היהודים מעבדות להפיכתם לעם שיש בו אחדות וליכוד חברתי. חכמת האדם –הרוחניות הספוגה בכל אחד- תבהיר לכולם חשיבות בניית חיי חברה=בנית עם.

כאשר יסתיים השחרור מעבדות מבחינה פיזית ורוחנית- רק אז יגיע השלב של "הארץ"."והבאתי אתכם אל הארץ"...אותה הבטיח הקב"ה לאבותינו אברהם יצחק ויעקב.

משמעות יציאת מצרים אינו רק שחרור מעבדות לחרות, אלא להביא את כולם לבניית עם ישראל=עם יהודי איתן מלא רוחניות, בן חורין העוסק בלימוד תורה מתוך בניית חברה מטופחת המשולבת תמיד בלב טוב.

כמה חשוב שנזכור כולנו מדי שנה בפסח בליל הסדר על לשונות הגאולה ומשמעותם- לכל חיי העם היהודי בפיתוח בני חורין. חופש המשולב בלב טוב ובחוכמה המוקנות על ידי למידה ורוחניות לכל נימי נפשנו והגברת האמונה בבורא עולם.

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב