פרשות מרומה ותצוה עסקו " בהוראות" כיצד לבנות את המשכן,כלי המשכן ובגדי הכהונה. בפרשת כי תשא משפטים מדהימים ומלמדים:
" ראה קראתי בשם בצלאל בן חור למטה יהודי – ואמלא אותו רוח אלוקים "בחכמה בתבונה ובדעת" ובכל מלאכה, לחשוב מחשבות לעשות בזהב ובכסף ובנחושת".
משפטים נפלאים אלה מלמדים אותנו –בכל עשייתנו –באילו דרכים עלינו לנקוט כדי לבצע עבודתנו והיות יצירתיים.
האומן המבצע משימות בניה- חייב ללמוד מבצלאל את הגישה הנכונה והחכמה להיות בעל מלאכה המבצע הלכה למעשה כל תכנון כיאות.שהרי הפרשות הקודמות מבהירות בדיוק את התכניות של בניית המשכן.
אלא שאנו מבחינים בפסוקים שהקב"ה קרא לבצלאל-לבצע הבניה ואתו מילא הקב"ה "בחכמה בתבונה ובדעת".
היינו למרות שהתכנית קיימת יש צורך באומן-יצירתי-חכם נבון וידען. כדי שהביצוע יתבצע באיכות. הסדר והאירגון חשובים אך היצירתיות והחדשנות מהווים קוד חשוב בהצלחה.
החכמה של בצלאל מהווה מאז ולתמיד קוד חשוב בניצול "החכמה" שבאדם.
שהרי מדגיש הרמב"ן – שבמצרים כעבדים לא למדו מלאכות-כסף וזהב ונחושת עץ ואבן, אלא עסקו בטיט ורפש, בצלאל הפגין חכמה בכל עשייתו ,היינו היה בעל מלאכה מוכשר באופן מיוחד.
היינו גם בעל מלאכה –אומן שיש לפניו תכנית ברורה כמו המשכן וכליו. עליו להשקיע מוח יצירתי, היינו "הרוחניות" הגורמת לאדם להפעיל וליזום רעיונות חדשניים מצויה באדם חכם ונבון. כאשר הפוטנציאל מצוי באדם יש לטפח ולפתח אותו, להוסיף לו רוחניות עוצמות ורעיונות חדשניים.
כפי שמודגש בכתוב:"וימלא אותו רוח אלוקים בחכמה ובתבונה ובדעת".
בצלאל – האומן המדהים לא היה קבלן ביצוע , אלא בעל תכונות חכמה יצירתית- הוא נתברך ב-3- תכונות "חכמה...תבונה...ודעת"
רש"י מבהיר התכונות...חכמה:מה שאדם לומד ושומע מאחרים.
... תבונה-מבין מתוך ליבו ומתוך הדברים שלמד,מבין דבר מתוך דבר
... ובדעת-רוח הקודש.
היינו –עולמנו הסובב אותנו מסייע לנו להיות אומן-אדם יצירתי יוזם ומחדש.חכם- הלומד מכל אדם, מכל הסובב אותו,פתיחות וסקרנות, בעל התבונה-לומד דבר מתוך דבר, מבין מה ליישם מיידית ועכשיו- בעשיה ומה לדחות לפעם אחרת.בצלאל היה גם בעל דעת, בעל אמונה בבורא עולם המסייע לו להבחין בין טוב לרע, להיות מקורי ויצירתי להיות שונה מאחרים, לחדש, להיות חכם ונבון ובעל "רוחניות" אמונית.
החשוב באומנותו של בצלאל שהיה בבסיסו אומן בעל פוטנציאל-חכם והקב"ה הוסיף חכמה לחכם.
כך עלינו הורים ומורים, לאתר בכל ילד את הפוטנציאל הטמון בו – את הכישורים שבו ולהם להוסיף חכמה, כדי שהם בכוח היצירתיות והרוחניות הטמונה בהם ימריאו לשחקים באיכות עמלם ועשייתם. צריך כל אחד להשתדל להיות חכם ונבון ובעל דעת- או אז הקב"ה יוסיף חכמה לחכמים.
צריך להחדיר בכל ילד רוחניות, למידה, פיתוח המוח המשולב באמונה בעצמו וביכולתו, לטפח בכל ילד נקודות החוזק שבו המהווים תשתית איתנה של אמצעים כדי להגביר בכל אחד את המוטיבציה להיות חכם נבון ויצירתי הספוג ברוחניות.
1
- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה
- תואר שלישי בחינוך במנהיגות
משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי
בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם
ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.