דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך תעודדו אותם לכתוב 

מאת    [ 01/03/2012 ]

מילים במאמר: 523   [ נצפה 3574 פעמים ]

 קשה להאמין. פעם היינו כותבים חיבורים בבית הספר. אחרי כל חופש גדול, אחרי הטיול השנתי, ופה ושם כחלק משיעורי לשון,. ידועה (לפחות בחתך הגיל שלי) הסיומת הקלאסית  לחיבור שאחרי הטיול השנתי: "חזרנו עייפים אך מרוצים".  הסיומת הזאת הועברה כ"מנטרה" מדור לדור, והפכה למין בדיחה קבועה. הבעיה שהיום רוב התלמידים לא רק שלא מכירים את הסיומת החבוטה הזאת, אלא שעד כיתה י"א, הם כמעט לא מתבקשים לכתוב חיבור.

אני עוקבת בדאגה אחר הידרדרות יכולת הכתיבה של הצעירים. בכיתות הנמוכות, הרבה מהמטלות הן מטלות בחירה וסימון (שאלות אמריקאיות). בכיתות הגבוהות יותר נפוץ מאוד נוהג ההכתבה הסיטונאית של סיכומים. התלמידים אמנם מתרגלים את הרצת העט על הנייר, אבל כמעט לא מתאמנים בכתיבה יצירתית. לעיתים ממש נדירות הם מתבקשים בכלל לכתוב משהו עצמאי, ואז מסתבר מה שראיתי פעמים רבות רבות בעבודתי עם לקויי למידה, בעלי הפרעות קשב, תלמידים חלשים וגם תלמידים רגילים לגמרי: יש להם מה לומר, אבל הם חוששים להביע את עצמם מתוך תחושה (מוצדקת בדרך כלל) שכתיבתם לא מספיק טובה.

דרך אגב, גם תלמידים חלשים ביותר יודעים לשם מה נחוץ "לכתוב יפה", כמו שהם מנסחים זאת. הם מבינים שכתיבה טובה מעלה אותם בדרגה, והיא כרטיס כניסה למועדון אקסקלוסיבי של משכילים. תתפלאו, אבל גם התלמידים האלה היו מאוד רוצים להשתייך למועדון הזה.

אמרה לי פעם מורתי החכמה לאסטרטגיות למידה שיכולת כתיבה משקפת האגו, ועם הזמן והניסיון ראיתי עד כמה היא צדקה. תלמיד שמרוצה מכתיבתו, ירגיש מספיק מעודד להמשיך לכתוב, גם אם הרגשתו לא תמיד מתיישבת עם המציאות, ולהיפך: תלמיד שמתבייש בכתיבתו, יעדיף להפסיד נקודות ולכתוב כתיבה מברקית, רק כדי לא להיחשף בקלונו.

אז איך לעודד את הילדים (הפרטיים או התלמידים) שלכם לכתוב?


    • לעבור איתם על המטלה, לוודא שהבינו, ולתת להם לכתוב בחופשיות.
    • לא להפסיק אותם גם אם עשו שגיאות מכל סוג שהוא (שגיאות כתיב, תחביר או תוכן).
    • אחרי שכתבו, אם אלה הילדים הפרטיים, לקרוא הכל ולרשום שלוש הערות חיוביות, אבל אמיתיות. (אי אפשר לכתוב לילד שאוצר המילים דל ביותר:  "כתבת כמו משורר"). צריך לחפש, אפילו מתחת לאדמה, לפחות שתי נקודות זכות: הכתב, הכתיב, הסדר, הרעיון, המקוריות, הדבקות במטרה – העיקר שיהיו שם מחמאות. אם אתם מורים, הסבירו את עקרונות כתיבת ההערות החיוביות לתלמידיכם, ובקשו מהתלמידים להחליף ביניהם את תוצרי הכתיבה, כך שהם בעצם יחמיאו לתלמיד אחר על כתיבתו.
    • לנסח את ההערות בצורה חיובית, למשל: "הכתיב שלך נכון" ולא: "אין לך שגיאות כתיב".
    • בעיקר אם אתם מורים, אבל גם אם אתם הורים, אל תתקנו שגיאות בדף הכתיבה. כדאי לרכז שגיאות נפוצות, לכתוב אותן על הלוח (או על דף נפרד) להסביר איך לכתוב נכון, ולדאוג לתרגול הכתיבה הנכונה.. כך תחזקו את הדימוי העצמי ואת המוטיבציה  של התלמידים, מצד אחד, ולא תתעלמו משגיאות מצד שני.
    • כשהסתיימה המטלה, בקשו מהילד לקרוא בקול רם מה שכתב, וגם את ההערות החיוביות. אל תשכחו להתפעל מהתוצאה, ולבדוק אם גם הוא מרוצה.  המטרה שהילד יהיה גאה בכתיבתו. זה ממש חשוב. אם הוא לא מרוצה, אפשר לעודד אותו ולומר משהו כמו: "זו רק התחלה, וכבר קיבלת מחמאות. יהיו לך עוד הזדמנויות להתאמן. בטוח שתצליח בעתיד", וכו'.
    • אם אתם מורים, עודדו כתיבה חופשית. אם אתם הורים, עודדו כתיבה בכל דרך, מברכות לאירועים משפחתיים ועד יומן.

מה נותר? לקוות שתיישמו ולאחל הצלחה.

בהצלחה רבה,   

 

 

 

 

טלילה שחר, מוסמכת בהוראת אסטרטגיות למידה. אוביל להצלחה בלימודים גם את הילד שלכם.     הירשמו באתר שלי קבלו בחינם פרק מספרי: "מהורה למורה"- למד     את ילדך איך ללמוד בקלות ולהשיג תוצאות מעולות.                                                         


צרו קשר: lemidakala@gmail.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב