דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פרמה? פרמקלצ'ר! 

מאת    [ 29/02/2012 ]

מילים במאמר: 749   [ נצפה 2360 פעמים ]

מסתבר שהטבע מציע אינסוף מתנות חינם, ממש מתחת לאפנו. הפרמקלצ'ר היא שיטת תכנון אקולוגית שמלמדת אותנו להנות מכל המתנות הללו. בפוסטים הבאים שפורסמו גם באתר גטגרין תקבלו כלים פשוטים ומהנים ליישם עקרונות אקולוגיים בכל היבט של חיינו וליצר שפע אמיתי.

 

שלום אנשים יקרים. שמי יהונתן תפוחי, אני בן 32 נולדתי וממשיך לחיות את חיי במושב בית נחמיה, אך יש לי זיקה ואהבה גדולה לעיר. אני מורה לאקולוגיה מעשית בחינוך היסודי והעל יסודי כבר 14 שנה ומורה לפרמקלצ'ר.
במהלך שנות עיסוקי באקולוגיה מעשית ופרמקלצ'ר פנו אלי הרבה אנשים, בין היתר תלמידיי וחבריי, ושאלו אותי שאלות מעניינות וסקרניות לגבי שיטת הפרמקלצ'ר שבה אני מתמחה. שאלתם התמקדה בעיקר סביב התהייה האם אפשר להשקיע מינימום זמן וכסף, ועדיין להצליח להחשב בעיני עצמם (ובעיני אחרים) כסביבתיים, בריאים לאדם ולאדמה ומורווחים משרותי החינם של הטבע מבלי לכלותם.

אל תטעו, פרמקלצ'ר זו אינה כת או דת ולמעשה ? בדיוק ההיפך. הפרמקלצ'ר היא שיטה, שיטת תכנון שבסיס הרעיון שבה הוא הגדלת השפע, או ליתר דיוק חשיפת כל אדם ואדם לעובדה שכל השפע האמיתי נמצא מתחת לאף שלו, ממש בפתח הבית.
מה צריך לעשות כדי לחיות פשוט, בריא וידידותי בכל מקום ? בבית, בעסק, על המרפסת, בזוגיות וכו' ?
לאט לאט נחשוף יחדיו את פניני הפרמקלצ'ר. 

עצלן וטוב לו
למעשה הפרמקלצ'ר נתפס עד היום (ובעיניי, לטובה) לדרך של עצלנים. הכוונה היא לא כאלו שלא אוהבים לתרום לסביבתם, ההיפך, כאלו המאמינים כי יש דרך לפשט דברים, לעשות אותם לקלים, יעילים וחסכוניים.
ובאמת מצאתי את עצמי מיישם את עקרונות השיטה אחרי חיפוש מאוד גדול וניסיונות להיות אקולוגי במאה ה-20 והעשרים ואחת. הרי בשנים אלו לא ניתן להתייעל ללא מחשב, רכב, כמות של אנרגיה גדולה לעצמנו ולילדינו, בית ענקי המכיל את כל חפצינו, חוסר זמן וצורך בכסף ועוד ועוד ועוד. תפיסת הפרמקלצ'ר רואה ומבינה את המציאות המערבית, תומכת בה ונותנת פתרונות. ואם נפשט זאת לעיקרון פשוט אחד: מינימום אנרגיה ומקסימום תוצרת.

מה זה פרמקלצ'ר?
פרמקלצ'ר היא שיטת תכנוןעיצוב מעשית הדוגלת ביישום עקרונות אקולוגים בבית ובגינה, בבוסתן, בקריירה ובכול מקום בו תרצו ליצור שפע. השיטה אינה בגדר חזרה אחורה ("מוגליזציה") אלא הליכה קדימה בזמן, שילוב של ידע קדום עם תפיסה עכשווית שיוצרת יחד תרבות בת קיימא. בזמנים אלו ניתן ליישם את השיטה ללא מאמץ מיותר, השיטה דוגלת במינימום מאמץ ומקסימום תפוקה, במטרה לחסוך זמן, כסף וכוח אדם.

הפרמקלצ'ר מתאימה לאזורים עירונים וכפרים, דוגלת באסתטיקה, למען רווחת האדם, מוזילה עלויות, גורמת להנאה ושמחה, מתאימה לגידול ילדים והיתרונות רבים מאד. וכאן בעצם טמון החידוש. כיום נלמדים קורסים רבים ברחבי הארץ וישנם כבר כ-2000 בוגרי קורסי פרמקלצ'ר. הקורסים מרכזים סביבם את הצד הטכני-פרקטי של האקולוגיה מעשית (גינון אקולוגי אורגני, קומפוסט, בנייה אקולוגית אקלימית, קהילות ועוד). במקביל לפן המעשי ישנה התייחסות משמעותית לתרבות המקומית  והתופעות המקומיות (לומדים שיטות התבוננות, כיצד להיעזר בנתונים הקיימים של המקום לטובתי ולתועלתי, כמובן באופן קשוב ומקיים).

איך הכל התחיל?
קצת היסטוריה. בשנות השבעים מוצאים עצמם ביל מוליסון ודיוד הולמגרן צמד אקולוגים אוסטרלים בחיפוש אחר פיתרון לבעיית שחיקת האדמות שנוצרה כתוצאה משימוש בכימיקלים בחקלאות בקנה מידה גדול -מסחרי. לאחר מחקר ארוך, בו התחקו אחרי יחסי הגומלין על סוגיהם בטבע, הגו השניים את שיטת פרמקלצ'ר ובאנגלית ?permaculture. מילה ארוכה הנשמעת כמו שם של מאכל שלא בטוח שהייתם טועמים.

פרמקלצ'ר מכילה בתוכה שתי מילים permanent+agriculture. ואכן, השניים החלו ליישם את השיטה ברחבי אוסטרליה ובעולם כולו. בעבודתם הם התייחסו לכול מרכיב בסביבה (בתים, כבישים, שדות?הכול!) כמערכת הדורשת התאמה לשאר המערכות במטרה לנסות לחבר בין המרכיבים כך שיהיו יחסי גומלין  הדדים ומפרים ביניהם. בכדי לפשט, בואו ואתן לכם דוגמא למערכת יחסי גומלין כזו: מעלוות העץ מתאדים מים, היוצרים גשמים, היורדים על גג ביתי, הזורמים לבור מים, המשקה את גן הירק, אשר ממנו נאספות השאריות ומוצנעות בערמת הקומפוסט היוצר חום בחממה הביתית.
האם הצלחתם לדמיין זאת? מערכת שלמה אשר בה כל מרכיב מזין מרכיב אחר!

תרבות עדן
מוליסון והולמגרן הבינו שעל מנת להצליח לעשות זאת עלינו לפתח את יכולת ההתבוננות שלנו, כלומר לפתוח את החושים שלנו למוטיבים בסביבת החיים שלנו. אך זהו רק גלגולה הראשון של פרמקלצ'ר הקרויה בעברית ? תרבות עדן. אכן המערכות אותן תכננו ויישמו הצמד האוסטרלי עבדו היטב, והועילו כמה שהועילו.
אך עם הזמן עלה צורך בפיתרון אמיתי אשר יתאים לכל מקום ומקום וכאן חלה תפנית משמעותית בתחום. השניים הבינו שהשיטה בה עובדים במקום אחד לדוגמא אפריקה אינה מתאימה באמזונס, וזו העובדת היטב במזרח התיכון לא תעבוד טוב במזרח הרחוק. ישבו וחשבו וכך עלה בדעתם כי החיבור לתרבות המקומית הוא זה שיאפשר שפע בכל מקום.

מכאן המושג פרמקלצ'ר התפתח עוד יותר permanent culture & agriculture. ואכן בפרמקלצ'ר אנו מתחברים לתרבות המקומית שלנו - באמריקה לתרבות האינדיאנית, באוסטרליה לתרבות האבוריג'ינית, באנגליה לקלטית  ובארץ  לכתובים שלנו - ליהדות. המטרה היא בעצם להגיע למערכות המתבססות על ידע קדום לצד פיתוח טכנולוגי  מודרני.

ובכן חברים, משבוע לשבוע אני אכתוב כאן עוד ועוד פיסות של ידע, פילוסופיה וטיפים אותם תוכלו לקחת איתכם כצידה בדרככם להיות קצת יותר ירוקים.

שלכם בידידות,

 

יהונתן תפוחי


למאמרים נוספים:


www.perma.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב