דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סמארטפונים לכולם? 

מאת    [ 29/02/2012 ]

מילים במאמר: 1413   [ נצפה 2236 פעמים ]

מהו הסמארטפון? האם באמת כולנו צריכים אותו? ואם כבר יש לנו אחד כזה, האם אנו באמת מכירים ומנצלים את יכולותיו? מורה נבוכים למתעניינים.

הסמארטפון - טלפון חכם, תקשורתן או בלעז: Smartphone, כובש את העולם. רבים יגידו שכבר כבש.

הסמארטפון החל את דרכו בענף ההייטק, בתחילה לבכירי הענף, אחר כך לכלל עולם העסקים וכיום כמעט לכל עובד. בנוסף התפתח שוק מקביל מהיר יחסית בקרב קהלי צעירים אשר ידעו לנצל יכולות נוספות שלא בהכרח נדרשו על ידי האוכלוסייה האחרת.

היום, כעשור מאז הצגת הסמארטפונים הראשונים בתחילת המילניום, יותר ויותר צרכנים עוברים למכשיר סמארטפון, ונראה כי הוא הולך ונעשה שימושי ביותר בקרב כלל אוכלוסיות משתמשי הטלפונים הניידים, או רובה המכריע. הסברה הרווחת היא כי לא רחוק היום בו מכשירי טלפון "פשוטים" יהיו מיעוט זניח לעומת אחיהם החכמים. למעשה, מתקבל הרושם שתהליך זה נמצא ממש "מעבר לפינה".

מאמר זה אינו עוסק בהיסטוריה או בטכנולוגיה של רכיבי המכשירים השונים, וגם לא מתיימר לנתח את ההצדקה למעבר למכשיר כזה או אחר. מטרתו של מאמר זה היא לעשות סדר לשאר הצרכנים שלא נחשפו לעולם הסמארטפונים, או לאלו המחזיקים כזה ומעוניינים לנצל יכולות נוספות הטמונות במכשירים חכמים אלו.

אז מה זה סמארטפון ?

על פי ההגדרה בוויקיפדיה, סמארטפון הוא מכשיר נייד המשלב יכולות של טלפון סלולרי עם יכולות מתקדמות של מחשב כף יד.  במילים אחרות, מכשיר טלפון עם יכולות מחשוב מתקדמות כפי שיפורטו בהמשך.

כיום ישנם עשרות רבות של יצרני סמארטפונים בעולם, אך רובם משתמשים בשש מערכות הפעלה מובילות. לא נרחיב על היתרונות והחסרונות של כל אחת, אבל נציין רק את שמן:


    • Android  - מערכת ההפעלה של  גוגל.
    • IOS - מערכת ההפעלה של אפל
    • Windows Mobile  - מערכת ההפעלה של חברת מייקרוסופט
    • Symbian - המזוהה ביותר עם חברת נוקיה שנמצאת כיום בשת"פ הדוק עם מייקרוסופט
    • PALM - שנרכשה בשנת 2010 על ידי חברת HP והפכה להיות.HP WebOS
    לצער רבים חברת HP החליטה לזנוח את הפרויקט בסוף 2011 וכרגע עתידה אינו ברור.
    • BlackBerry OS - של RIM,יצרן מכשירי הבלקברי

נוסף על מערכות ההפעלה, חשוב גם להכיר את הרכיבים והתכונות המרכזיות הקיימים כיום ברוב מכשירי הסמארטפון (מעבר לתכונות הטלפון הרגיל כמובן). נציג אותם:


    • מסך גדול בהפרדה גבוהה, ברובם המוחלט של המכשירים המסכים הם מסכי מגע מתקדמים.
    • חיבור מהיר לאינטרנט מאפשר הורדת תכנים והתחברות למאגרי מידע שונים כדוגמת בנקים, חדשות, ועוד
    • מצלמות - קדמית ואחורית בד"כ לצילום תמונות איכותיות והפעלת שיחות ווידאו
    • מעבדים מתקדמים - מעבד מהיר ומעבד גרפי חזק המאפשרים הפעלת "יכולות חכמות" כדוגמת משחקי תלת מימד, סריקת תמונות וכ"ו
    • שירותים מבוססי מיקום ? באמצעות רכיבי GPS  ומצפן מובנים, לטובת ניווטים, חיפוש עסקים בקרבת בעל המכשיר, מזג אוויר מקומי, דיווחי תנועה וכיו"ב.
    • תקשורת אלחוטית -  Wi-Fi / Bluetooth - מאפשרים לנו להיות מחוברים כמעט בכל עת לרשת אלחוטית מהירה לצורך הורדת תוכן, העברת נתונים למכשירים אחרים וחיבור רכיבים חיצוניים כדוגמת אוזניות, דיבוריות ועוד.

 

מדוע אני צריך את זה?

אז מדוע אנחנו, ה"אנשים הפשוטים", צריכים סמארטפון? שהרי, על פניו, מספיק לנו לשוחח בטלפון רגיל, לשלוח מסרונים, ולצלם תמונות מעת לעת במצלמות הפשוטות הקיימות במכשירים הרגילים.

ובכן, מעבר להיותו ארגונית, משמש הסמארטפון ככלי לביצוע מגוון רחב של פעולות המשמשות אותנו בחיי היומיום, הן הפרטיים והן העסקיים. על חלק מאפשרויות פעולה אלו תוכלו לקרוא בסעיף ה"שימושים" להלן.

·         עולם התוכן.

כפי שכבר צוין, כל מכשיר (כמו כל מחשב למעשה), מגיע עם מערכת הפעלה. שכבת תוכנה המאפשרת את הפעלת המכשיר, הטלפון והתכונות הבסיסיות. מעל לשכבה זו קיים מעטה נוסף של יישומים שונים ומשונים (אפליקציות בשפת העם), אשר מפותחים על ידי חברות רבות ומיליוני מפתחים עצמאיים בעולם. יישומונים אלו הינם הסיבה המרכזית להצלחת מכשירי הסמארטפון במגזר הפרטי לא פחות מהמגזר העסקי.

על מנת לסייע לנו להבין מה התועלות שנפיק בשימוש במכשיר סמארטפון, נסקור את עשרת סוגי היישומים והתכונות (ללא המלצה בשלב זה על יישום ספציפי כזה או אחר) אשר יספקו לחלקנו הצדקה לעבור למכשיר סמארטפון, או במידה וכבר יש לנו אחד כזה, כיצד נוכל לנצלו מעבר לשימוש המסורתי כמכשיר כטלפון. חשוב לציין כי חלק מהתכונות קיימות גם במכשירים הפשוטים, אבל לא ברמה ובעוצמה המוטמעות במכשירי הסמארטפון.

אילו שימושים מאפשר לי מכשיר הסמארטפון?

אלו הן עשרת התכונות שיעשו למשתמשי הסמארטפון את החיים קלים ופשוטים יותר:


    • יומן אישי ?- היישום הבסיסי של כל מכשיר טלפון חכם. מעין "מזכירה אישית" המאפשרת לנו לנהל את חיינו עם כלים בסיסיים כדוגמת דואר אלקטרוני (כיום ממספר תיבות בלתי מוגבל), לוחות שנה, פתקים, פגישות וספרי טלפונים חכמים בהרבה כולל תמונות, מיקומים, רשימות תפוצה ועוד.
    • יישומי  GTD- כלי "Getting Things Done". למי מאתנו אין את הרשימה האין סופית של הדברים שצריך לבצע היום, מחר ובעתיד. תחום ה -GTD  הנו אחד העשירים ביותר בפתרונות מעניינים ומוצלחים ועל כך נדון באחד מהמאמרים הבאים.
    • אפליקציות­ ניווט ומיקום - באמצעות המצפן, רכיב ה - GPS ובליווי תוכנות מתאימות, נוכל לחסוך שעות  רבות בחודש ואולי אף מספר ימים בשנה באמצעות תוכנות ניווט מתקדמות, דיווחי תנועה, מזג אויר, בתי עסק קרובים לנו ועוד רבים וטובים.
    • צילום ועריכה. מכשירי הסמארטפון החדשים מצוידים במצלמות איכותיות שלא מביישות צילומים של מצלמות קומפקט מודרניות, ולפעמים אפילו עולות עליהן באיכותן. בנוסף, המצלמה הקדמית מאפשרת ביצוע שיחות וידאו שיחות ועידה ועוד. להשלמת החוויה, קיים מגוון עשיר של יישומי עריכת תמונות ווידאו ברמות שונות, החל מ"תיקון תמונה" בלחיצת כפתור וכלה בכלי עריכה מתקדמים המאפשרים יצירת סרטון מקצועי מתוך המכשיר עצמו.
    • רשתות חברתיות ? גלישה ועדכונים שוטפים - תופעה שסחפה את כל העולם תוך מספר שנים. בין אם אתם משתמשים כבדים בפייסבוק או בטוויטר, או סתם צופים בפעילות של חברים באתרים השונים, אין צורך להמתין עד שמגיעים הביתה למחשב השולחני. הכל מתבצע דרך הסמארטפון בצורה קלה ומהירה, וכמובן עדכנית.
    • חדשות ועדכונים - עולם שלם של עדכונים בכף ידכם. בין אם באתרי החדשות, בין אם בעדכונים אישיים מבנקים, בורסה, מידע רפואי וכל מידע אחר שניתן לחשוב עליו. הכל זמין בכל עת מכל מקום ובאמצעות יכולות "דחיפה" (Push) תמיד נקבל את המידע העדכני בהודעה קופצת ברגע שהופץ.   
    • מוזיקה ווידאו - אם פעם החזקנו מכשיר טלפון ונגן מוזיקה ואולי גם נגן D.V.D. נייד, היום הכול נמצא במכשיר אחד, ובאיכות טובה לא פחות. ניתן לשמוע מוזיקה ולצפות בסרטי וידאו באיכות מעולה על מכשיר הסמארטפון עצמו, וכבר היום יש מכשירים המאפשרים הקרנה מרוחקת למכשיר הטלוויזיה ללא כבילה או תוכנות כלשהן.
    • משחקים - תחום חשוב לחלק יותר מלאחרים, אבל בסופו של דבר לכל אחד מאתנו יש משחק או שניים שאנו נהנים לשחק בו בזמננו הפנוי. הסמארטפון נותן מענה גם לשחקנים קלילים אלו, וגם ל"גיימרים" כבדים עם איכויות משחק שלא מביישות קונסולות מובילות כגון XBOX או PLAYSTATION.
    • שימוש ביכולות ה"ענן" - בגלל שהמכשיר הקטן והחכם הזה אוגר בתוכו אינפורמציה עצומה של מידע חשוב וחסוי בחלקו, ומכיוון שרובנו לא מגבים את המכשיר בתדירות קבועה, יכולות השמירה (הגיבוי) של המידע ב"ענן" כלומר ברשת האינטרנט בצורה אוטומטית ומאובטחת, חשובים לא פחות משמירת המידע במחשב האישי. לשמחתנו, בתקופה האחרונה מוצעים לנו לא מעט שירותים טובים, לרוב בחינם, וכל מה שצריך לעשות הוא רק להפעילם במכשיר שלנו. בנוסף, שירותי ענן מאפשרים לנו להתחבר למסמכים ונתונים הנמצאים בבית או במקום אחר באמצעות רשת האינטרנט.
    • ועוד שימוש אחד?. מכשיר טלפון - כמעט שכחנו שהסמארטפון יודע גם לתפקד כמכשיר טלפון לכל דבר. למרות שיש כאלו שיאמרו שיותר קל לחייג ממכשיר סטנדרטי, כיום אין כמעט עוררין כי כתיבת סמס במקלדת של מכשיר סמארטפון קלה ומהירה משמעותית מכתיבה במכשיר עם 12 מקשים. בנוסף, יותר קל לנהל ספרי טלפונים פרטיים, רשימות תפוצה, שיחות ועידה ועוד.

  מהם החסרונות?

במעבר למכשיר סמארטפון אפשר למנות 3 חסרונות עיקריים:


    • גודל ורגישות המכשיר - מכשירי סמארטפון בדרך כלל גדולים משמעותית מאחיהם הפחות חכמים ואם יפלו לנו על קרקע מוצקה כמו כביש, סביר להניח שלא ישרדו את הנפילה ברוב המקרים להבדיל ממכשיר פשוט עם כמה כפתורים ומסך קטנטן, שמשקלו נמוך בהרבה.
    • קלות שימוש - לא לכולם קל, בעיקר לדור הישן, לעבור ממכשיר רגיל למכשיר סמארטפון. נציין עם זאת, שמרבית אלו שהעזו ועברו - גילו שהשד אינו נורא כל כך ובסופו של יום לא הבינו כיצד הסתדרו פעם עם מכשיר פשוט.
    • מחיר - החיסרון והמכשול הגדול ביותר. עלות סמארטפון ממוצע תגיע לפי 5 בערך ממכשיר פשוט. בנוסף, נדרשת חבילת גלישה על מנת לנצל את יכולותיו העיקריות ואת מלוא יתרונותיו. עלות ממוצעת לחבילת גלישה יכולה להגיע לעשרות שקלים בחודש. תוסיפו עוד כמה שקלים לביטוח המכשיר, ותמצאו את הסיבה העיקרית לכך שיש עדיין אוכלוסייה לא קטנה שעדיין לא מוכנה למעבר זה.

  סיכום

הסמארטפון משנה את חיינו. הוא כאן כבר כעשור וכבר מזמן אינו סמל סטטוס אלא מוצר צריכה לכל חתכי האוכלוסייה. מי שמתכוון לרכוש סמארטפון ללא חבילת גלישה, חבל שיבזבז את כספו. מכשיר חכם ללא אפשרות חיבור קבועה לעולם התוכן ברשת האינטרנט, פשוט אינו "חכם". מי שהשימושים המוזכרים במאמר זה חשובים לו, ומסוגל להרשות לעצמו את העלות החודשית הנוספת, יגלה מהר מאד כלי אישי המאפשר לו לנהל את זמנו ואת חייו בצורה יעילה ונוחה בהרבה

במאמר הבא נדון לעומק על סוגי היישומים הקיימים כיום ונמליץ על היישומים המובילים למכשירי הסמארטפון שברשותנו. עד אז, אולי כבר תאחזו בסמארטפון משלכם, אם אתם משתייכים לזרם ה"מאמצים המאוחרים".




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב