דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בחירת שק שינה 

מאת    [ 28/02/2012 ]

מילים במאמר: 1183   [ נצפה 2900 פעמים ]



א. על מי אפשר לסמוך ומי לא? 
יש סיפור ידוע, ששמעתי מכלי ראשון, על יבואן ציוד טיולים שטס ליריד ציוד אי-שם. באחד מהדוכנים של יצרן סיני מסויים, הוא ראה שק-שינה נחמד. 
'לאיזו טמפרטורה השק'ש מיועד?' שאל היבואן. 
'לאיזו טמפרטורה תרצה שיהיה מיועד?' השיב היצרן בשאלה. 



ואכן, יש שקי שינה לא מעטים שנראה שהדירוג עליהם אקראי - היצרן קבע מה הוא רוצה שיהיה כתוב על השק-שינה, וזה הדירוג. ככה זה כמעט לגבי כל שק'שי המדבקה - שק'שים שאין להם 'אבא' ומשווקים על ידי חנות זו או אחרת. הם יכולים להיות שק'שים טובים מאוד, אגב, אבל צריך להתייחס בחשדנות לדירוג הטמפרטורה שלהם, ומי שרוצה לחשב את הדירוג האמיתי, צריך להשוות לשק'ש מקביל של חברה ידועה עם חומר בידוד דומה וחומר עטיפה דומה... בקיצור, לא כיף. 
הכלל הבסיסי בשק שינה הוא: 
קל, זול ומחמם - בחר שניים משלושה. 
שק'ש קל וזול - יש. מחמם וזול - יש. קל ומחמם - בהחלט יש. אבל קשה מאוד למצוא שק'ש שיהיה גם זול,  גם קל כנוצה וגם מחמם. אין הרבה ניסים בעסק הזה. 
ב.ואיך נדע מה מתאים? 
בתור התחלה, יש את הכלל למעלה וההסברים על מערכת הדירוגים - בהמשך. אבל יש כמה רמזים שיעזרו לכם למצוא האם הדירוג אמין. 
- ראשית, כמות הבידוד. החומר המבודד ביותר בעולם הוא פוך מעולה. פוך ממוספר לפי הנפח שכמות מסויימת של פוך תופסת; הטובים ביותר (והיקרים ביותר) מוגדרים כפוך 800 או 850, אף כי כבר היה שק'ש עם פוך 900. יש הטוענים שמעבר ל-800 אין הבדל אמיתי ביכולת הבידוד של פוך. 
אם ניקח שק'ש פוך מתוצרת חברה מעולה שמיועד לסביבות ה-0-5 מעלות (ראו בהמשך לגבי הדירוג), נמצא שבד'כ יש בו כמאתיים חמישים עד שלוש-מאות גרם בידוד. שאר המשקל הוא המעטפת. במילים אחרות, אם אתם רואים שק'ש קל משקל שיש לו 160 גרם של בידוד סינטטי - אין שום, אבל שום סיכוי בעולם שהוא יהיה נוח לטמפרטורות כמו 5 מעלות. כל נסיון לרדת במשקל הבידוד ולשמור על יכולת הבידוד דורש ויתורים מסויימים: למשל, שק'ש בלי כובע שמקיף את הראש (כלומר, הראש לא מבודד, תמצאו משהו אחר לכסות אותו) יכול לרדת בכמה עשרות גרמים (אבל עדיין יותר ממאתיים).. שק'ש צפוף להפליא יכול גם לחסוך משקל (אבל לא בטוח שיהיה לכם נוח בו). 
- שנית, סוג הבד. אם שק השינה הוא סופר-קל, יהיה לו בדרך-כלל בד סופר-קל: משהו כמו 15 עד 30 דנייר. אם השק'ש מצהיר על עצמו כסופר-קל ומתאים לשביל ישראל, אבל שוקל 600 גרם ויש לו בד 210 דנייר, שכבד הרבה יותר - תתחילו לחשוד. 
- שלישית, סוג בידוד.. כבר אמרנו שפוך 800+ הוא הבידוד הטוב ביותר (אבל יקר, וכשהוא נרטב מאבד כמעט את כל יכולת הבידוד שלו). הבעיה עם סוגי הבידוד הסינטטיים היא שיש כל-כך הרבה מהם, שכמעט אי אפשר לדעת מה באמת יש בתוך השק'ש. אבל גם בזה יש סימנים. יש מותגי בידוד מוכרים - Polarguard, למשל, או Primaloft - הידועים כסיבי בידוד מאיכות מעולה (הראשון הוא סיב ארוך, חזק יותר לאורך שנים, השני הוא סיב מיקרופיבר, בד'כ רך יותר). הם כבדים יותר מפוך, אבל יש בסיס טוב להשוואה - רואים סוג בד, כמה בידוד יש, ובודקים מול שקי שינה אחרים עם אותו חומר. במידה ואין מותג מוכר, מנסים לקרוא את תיאור היצרן. כשהוא כותב, למשל, 'סיבים חלולים', או 'בעלי ארבעהשבעה חורים', אפשר כמעט בוודאות לדעת שמדובר בסיבים שמבוססים על טכנולוגיות ישנות של חברת דופונט - Holofill, Hollofill II, Qualofil, ושלמרות שדרוגים שנעשו להם (כי מדובר במשפחה אמינה, עמידה וזולה) אין שום סיכוי שהם יתחרו במשקל בסיב פוך או אחד הסיבים המובחרים הסינטטיים. 
(הסבר בסיסי מאוד על סוגי סיבים אפשר למצוא פה: 
http://www.bigskyfishing.com/camping-gear/sleeping-bag-insulation.php). 
- ורביעית, תכונות. 
שרוולי בידוד לצוואר ולריצ'רץ' מוסיפים בידוד. הם גם מוסיפים משקל. עיצוב אסימטרי (יותר מקום לרגליים) מספק רמז. לא הכל אפשר לדעת, אבל שוב - אם יש שק'ש בעיצוב פשוט ויומרות גדולות, יש פה בעיה בדרך-כלל. 
אחרי שבודקים ראשונית את תכונות השק'ש, חוזרים לדירוג הטמפרטורה שלו, המופיע לרוב בכמה צורות נפוצות. הראשונה היא התקן האמריקאי (הישן): טמפרטורת מקסימום, טמפרטורת נוחות, טמפרטורת מינימום. איך התקן הזה הושג וכמה הוא אמין? התשובה בסעיף הבא. 
ג. התקן האמריקאי (הישן). 
רוב חברות שקי-השינה דירגו את שקי השינה שלהם לפי הערכה - חישוב פוטנציאל בידוד של החומרים, לפעמים בתוספת הערכה של פונקציות שונות (שרוול בידוד לצוואר, כיסוי רוכסן מול היעדרו, וכן הלאה). 
כמה חברות דירגו לפי מדידות של נסיינים בשטח. יש חברות מקילות יותר, יש מחמירות יותר (לדוגמה, הסטיגמה אומרת שדירוג הטמפרטורה של Marmot מחמיר יותר משל The Norh Face). אבל כל החברות מתבססות בדירוג על סדרת הנחות כדלקמן - שהאדם שישן הוא: 
1. גבר (למעט בשק-שינה לנשים, כמובן. נשים בדרך כלל רגישות יותר לקור). 
2. בריאה, 
3. בכושר טוב, 
4. אחרי ארוחת ערב טובה, 
5. ישנה על מזרון, 
6. בתוך אוהל, 
7. עם בגדים תחתונים ארוכים (געטקס וגופיה ארוכה, וגם גרביים), 
8. עם רגישות ממוצעת לקור.  ו- 
9. לא בלילה הראשון בשטח (בלילה הראשון בדרך-כלל יותר סובלים מקור, גם עם שק'ש מצויין. עניין של הסתגלות. הסעיף הזה לא כתוב בדרך-כלל, אבל הוא הנחת יסוד.). 
כל סעיף שלא מתאים - מוריד. אתם ישנים בחוץ? השק'ש לא יבודד לאותה טמפרטורה. אתם שמנים מדירזים מדי? כנ'ל. לא אכלתם בערב ארוחה מזינה? כנ'ל. אתם ישנים רק עם תחתונים? כנ'ל וכנ'ל. 
ד. התקן האירופאי. 
בשנים האחרונות נכנס התקן האירופאי (EN 13537, 2005) לשימוש אצל מספר גדל והולך של יצרניות שק'שים, באירופה ובארה'ב ובמדינות נוספות כאחד. 
התקן הזה הוא ניסיון ליצור אחידות - הוא נמדד על בובה עם חיישנים בתוך תא קירור, ומספק לא 'דירוג' אלא טווח טמפרטורות: 
כמופיע בתמונה למטה: 
 
הדירוג מכיל לא פחות מארבע טמפרטורות שונות, אם כי חברות אינן מחוייבות לציין את כולן, ואכן חלקן מציינות רק את שתי האמצעיות. 
'הגבול העליון' (Upper Limit) המוגדר כטמפרטורה הגבוהה ביותר שבה גבר בריא יוכל לישון בשק'ש (לגברים) בנוחות ובלי להזיע את נשמתו. 
'דרגת נוחות' (Comfort Rating): הטמפרטורה המינימלית שבה אשה (כאמור, רגישה בממוצע יותר מגבר) תוכל לישון לילה שלם בתנוחת שינה רגילה ולהרגיש נוח. 
'הגבול התחתון' (Lower Limit): הטמפרטורה המינימלית שבה גבר יוכל לישון למשך לילה שלם בלי לקפוא מקור כשהוא ישן מכווץ. 
'מקרה קיצון' (Extreme): הטמפרטורה שבה השק'ש יחזיק אשה מכווצת בחיים בלי לחטוף מכת קור, אבל גם בלי להרגיש נוח, למשך 6-8 שעות של שינה לא מי-יודע מה נוחה. 
ככלל אצבע - יש פער של בערך 5 מעלות בין דירוג הטמפרטורה של התקן הישן לחדש בשק'שים של 3 עונות (היינו, כאלה שלרוב מיועדים לטווח טמפרטורה של 0 מעלות עד מינוס 9), כלומר שק'ש של מינוס 7 לפי התקן הישן לרוב הוא בסביבות 'דרגת נוחות' של מינוס שתיים. אם כי, כמובן, זה כלל אצבע ולא מדע מדוייק. כלל אצבע נוסף אצל חברות מסויימות הוא שהדירוג הישן דומה פחות או יותר ל'גבול התחתון' בדירוג החדש - אבל לא תמיד. 
מה שבטוח, אף פעם אל תקנו שק'ש לפי טמפרטורת האקסטרים שלו  - זה לא כיף, זה לא נוח, וזה מעיד בעיקר שאיזה מוכר ניסה כנראה לעבוד עליכם. 
איך *כן* להשתמש בדירוג הטמפרטורה בצורה מועילה? 
תעשו חשבון של הטמפרטורות הממוצעות והמינימליות שאתם תיתקלו בהם, כמה אתם רגישים לקור, והאם אתם מתכוונים לישון באוהל או בחוץ. זה ייתן לכם מושג סביר יותר ביחס לדירוג הנדרש, בייחוד לפי התקן האירופאי. וכמובן, כדאי לחפש ביקורות משתמשים שילמדו אתכם על יתרונות וחסרונות השק'ש. אם אתם קוראים אנגלית, בד'כ תמצאו משהו. כי, בסופו של דבר, בחירת שק שינה תלויה בהמון גורמים, והיא לא מדע מדוייק, כבר אמרתי?


המאמר המפורט והמדוייק נכתב ע'י yagil בפורום שביל ישראל - תודה!



אתר הבית לציוד טיולים




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב