דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אורך הטלומרים והסיכוי למגה חיים 

מאת    [ 24/02/2012 ]

מילים במאמר: 392   [ נצפה 3886 פעמים ]

        הדנ"א של האדם מכיל 46 כרומוזומים, בכל כרומוזום אלפי גנים. בקצה של כל כרומוזום טלומר, כלומר שני טלומרים לכל כרומוזום. התפקיד של "החוט" הממוקם בקצה הכרומוזום הוא חיוני בתהליך חלוקת התאים.

        ככל הנראה, יש לבעלי החיים ובכלל זה לבני האדם בעיה אבולוציונית. הטלומרים שלנו מתקצרים. ככל הנראה, כשהם מתקצרים לחלוטין, במקום חלוקת תאים אנחנו מקבלים אפופטוזה: מוות מבוקר של תאים. העובדה היא שלחולים בפרוגריה (מחלה גנטית נדירה שמזקינה ילדים קטנים) יש, גנטית, טלומרים קצרים.

            התאים שלנו חייבים לשכפל את עצמם כדי לייצר מחדש רקמות גוף. הטלומרים מתקצרים על פי רוב בחלוקת התאים. כשאנזים הטלומראז פעיל, הוא מסוגל להאריך את הטלומר. זהו גם החומר שמאפשר את חלוקת התאים במוטציה, כלומר כשהתא הופך לסרטני. לכן, כשתא אינו מבוקר בידי הדנ"א הוא זוכה לחיי נצח. זה המנגנון העומד מאחורי תרופות שחוסמות את כמות אנזים הטלומארז במצבים סרטניים. מחסור בטלומארז מפחית את ההגנה על התאים "הרעים" וגם מאט את התחלקותם. בדוגמא הפוכה נאמר שללא נוכחות אנזים הטלומראז בין תאי הלב בגופינו, הם לא יתחלקו עוד.

        נמצא קשר ישיר בין אנשים בעלי טלומרים ארוכים יותר, לבין חיים ארוכים יותר ובריאים יותר!  גם האנזים וגם אורך הטלומרים הם במוקד המחקר העכשווי.

        העובדות הן שבזמן כתיבת ספרי לזרוס לונג בן 213, כלומר במהלך שנת 2011, החלו בארה"ב בכמה אוניברסיטאות, מחקרים בנוגע לאורך הטלומרים ביחס ללא פחות מ- 100,000 אנשים! בעבר, הטכנולוגיה לא אפשרה לנו לבצע מדידות מהירות ופשוטות של הטלומרים. כיום, המעבדות יכולות לנתח עשרות דגימות ליום.  

            האם זה אומר שהטלומרים הם מעין פתיל שמתפקד כשעון ביולוגי המחליט מתי לקרוא לגוף למרוד בנו? האם במידה שהטלומרים שלנו לא יתקצרו או שנהיה מסוגלים להאריך אותם, תהליך הסנססנס בתאים לא יתחיל ונחיה חיי נצח? לא ברור, אין ודאות. זה נכון למוטציות סרטניות. מעבר לכך, זו השערה לוגית, ששום מדען או ועדת מומחים אינם יכולים לסתור אותה.

        אנחנו יכולים לקבוע בוודאות שורת קשרים שליליים בין התקצרות להזדקנות. לדוגמא, נמצא קשר בין לחץ פסיכולוגי כרוני לבין קצב התקצרות הטלומרים. במחקר על אמהות לילדים חולים, התברר שהטלומרים שלהן התקצרו מהר יותר, כלומר הוקדמה ההזדקנות שלהן. מתברר שאצל זכר מבוגר הסובל מהשמנת יתר, מתקצר הטלומר מהר יותר. לעומת זאת, דיאטה בריאה, ריכוזים גבוהים של אומגה 3 ופעילות גופנית, מגבירים את ייצור אנזים הטלומראז. יתרה מכך, מחקר הראה שאנשים בלחץ נפשי גבוה, שבמקביל עשו פעילות גופנית מאומצת, מנעו בכך את קיצור הטלומרים שלהם.

מתוך הספר לזרוס לונג בן 213, העוסק ברפואת העתיד על בסיס מחקרי ההווה. 

 

הרצאות וקורסי הכנה לפרישה במסגרת "אור יישומים בע"מ - מכון פסיכולוגי". מחבר: "מגה חיים" (2011), והמהודרה באנגלית Mega Life, "מחזור החיים  השני"  (2008) "למות  כלכלית  ולהישאר  בחיים" (2007). "לזרוס לונג בן 213"  יעסוק ברפואת העתיד ויצא לאור במרץ 2012. אתר המחבר: http://www.benshaul.co.il להתקשרות: benshaul@benshaul.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב