דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


AMD - ניוון גילי של רשתית העין 

מאת    [ 21/02/2012 ]

מילים במאמר: 444   [ נצפה 9541 פעמים ]

AMD – ניוון גילי של רשתית העין

אחת ממחלות העיניים הנפוצה ביותר כיום זכתה לשם המפוצץ "ניוון מקולרי", ולשם מפוצץ פחות באנגלית - AMD, קיצור של Age Related Macular Degeneration (ניוון מקולרי הקשור לגיל). גם במאה ה-21, ועם כל התקדמות הרפואה, עדיין לא נמצאו כל הסיבות שגורמות למחלת ה - AMD  לפגוע ברשתית העין של כ-10% מבני ה-65 ומעלה. AMD עדיין נחשבת לגורם הנפוץ ביותר לאיבוד ראייה משמעותי בקרב בני 50 ומעלה במדינות המערב, ולאיבוד ראייה כולל בקרב שאר מדינות העולם, שבהן אפשרויות הטיפול בפגיעה ברשתית העין אינן מתקדמות כמו במדינות המערב.

 

מהות הפגיעה בראיה כתוצאה ממחלת AMD

הפגיעה של AMD ברשתית העין מתמקדת בקולטני האור הממוקמים על הרשתית ואחראים ליכולת שלנו לראות גם בשעות היום וגם בשעות הלילה, לחדות הראייה, להפרדה בין צבעים, ולזיהוי דמויות וחפצים בהיקף שדה הראייה שלנו. אחד הביטויים הראשונים ל –AMD  הוא בחוסר היכולת שלנו למקד את המבט על דף משבצות רגיל. חולי AMD לא יוכלו לראות את המשבצות באופן ברור, ונדמה יהיה להם כאילו הקווים אינם ישרים, או שהם מרצדים על הדף. הדבר יכול לקרות כשהם מביטים על הדף בשתי העיניים, או בכל עין בנפרד. בשלב זה ניתן כבר לאבחן האם רשתית העין נפגעה מ- AMD  המכונה "יבש" או מ- AMD המכונה "רטוב".

AMD יבש – ניוון רשתית מהסוג היבש

AMD יבש מתבטא בהופעת משקעים צהובים או לבנים המצטברים מאחורי רשתית העין. המשקעים הללו נקראים "דרוזן" והם אלה שגורמים לפגיעה בקולטנים ברשתית, אך לפחות בשלב הראשוני הראייה עצמה אינה נפגעת. התקדמות הפגיעה של AMD יבש היא איטית, אך מנגד לסוג זה של המחלה אין כיום טיפול רפואי מוכר, והראייה של החולים ב- AMD תמשיך ותתנוון ככל שתחמיר הפגיעה ברשתית העין.

 

AMD רטוב – ניוון רשתית מהסוג הרטוב

AMD רטוב מתאפיין לא במשקעים, אלא בהופעת כלי דם חדשים בתחתית רשתית העין, בעלי דופן דקה יחסית, שעלולים לדמם ולפגוע במקולה - החלק המרכזי של הרשתית שבו קיים ריכוז גבוה של הקולטנים השונים. הפגיעה מתבטאת בהופעת כתם שחור במרכז שדה הראייה, ובאיבוד היכולת לקרוא או לזהות תווי פנים.

 

טיפול ב AMD

למרבה המזל, דווקא ל- AMD  ה"רטוב" קיימים היום כמה סוגי טיפולים שונים, שעוצרים את הפגיעה ברשתית העין ומשפרים את יכולת הראייה של המטופל. הטיפולים כוללים, בין היתר, החדרת חומר באמצעות "לייזר קר" לרשתית, שהורס את כלי הדם ועוצר את הדליפה מהם לרשתית העין. טיפול אפשרי נוסף הוא טיפול תרופתי באמצעות תרופות העוצרות את התפתחות כלי הדם ברשתית העין, שלפעמים מצליח אפילו להביא לנסיגה של כלי הדם שכבר התפתחו על הרשתית. אצל חולים בשלב מתקדם של המחלה, שהנזק לרשתית העין שלהם אינו מאפשר שימוש באחת משתי השיטות האחרות, ניתן לבצע גם התערבות כירורגית, שבמהלכה מנותקת רשתית העין ממקומה, ומסובבת סביב ציר עצב הראייה, כך שבמרכז האופטי של העין תהיה ממוקמת רשתית לא מנוונת.

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב