דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מדוע חשוב לדבר אל התינוק? 

מאת    [ 19/02/2012 ]

מילים במאמר: 791   [ נצפה 3986 פעמים ]

אנשי מקצוע, ספרי הדרכה ומאמרים ברשת מעודדים אתכם ההורים לדבר אל תינוקכם. אתם יכולים לקבל עצה זו כפשוטה, אך אם התעוררה סקרנותכם לגבי הסיבות העומדות מאחוריה, תגלו מידע מרתק על מקורותיה המדעיים של עצה זואז איך זה עובד? 

 

הטבע יודע ליצור התאמה בין צרכיו של התינוק ובין יכולותיהם של הוריו לספק אותו בדיוק. בדומה להתאמה בין רפלקס המציצה ובין פטמת השד, או בין העדפתו של התינוק לטעם המתוק ובין טעמו של חלב האם, כך גם נוצרת ההתאמה בין העדפתו של התינוק לשמוע צלילים גבוהים ובין התגובה האוטומטית שלנו לדבר אל התינוק בטונים של קול עולה. התאמה זו עוזרת לתינוק לכוון את תשומת ליבו למה שהוא הכי צריך מיומו הראשון, לדעת שיש שם משהו שישמור עליו. קולות ההורים המוכרים לתינוק עוד מהרחם, עוזרים לתינוק להתאמץ ולהסתכל על מקור הקול, למרות המאמץ הכרוך בהפעלת שרירים חדשה, שרירי העיניים.

 

שפת הגוף

כאשר תינוקכם פוקח את עיניו ומסתכל עליכם מדברים אליו, הוא בוחן את הבעות פניכם. מחקרים מראים כי תינוקות מבחינים בשינויים הנוצרים בפני המבוגר בעת השיחה, שכן הם סקרניים במיוחד לדברים שזזים מולם.

כאשר אנו מדברים, אנו מפעילים את שרירי הפנים ומלווים את דברינו בהבעות תואמות. כאשר אנו מדברים לתינוקות, אנו נוטים להעצים תנועות אלו, לחייך מאוזן לאוזן ולעשות פרצופים.

עוד מגיל צעיר מאוד, קולטים התינוקות את התנועות ואפילו מקשרים את מה שראו לפניהם שלהם. תינוקות בני יומם יודעים להוציא לשון לאחר שראו מבוגרים עושים זאת. כן, הם פשוט יודעים לחקות. תנועה זו מתאפשרת באמצעות תאים מיוחדים הנמצאים במוחנו כבר מהרגע הראשון. תאים אלו נקראים "תאי מראה" והם תגלית מדעית חדשה למדי.

תינוקכם מעוניין לצפות בפניכם הזזות מולו עוד ועוד, ולכן יתאמץ וילמד כיצד לעודד אתכם להמשיך - על ידי חיוכו הרצוני והמתוק. בסביבות גיל ארבע חודשים יודעים התינוקות להבחין בין מגוון הבעות פנים ולכן כבר בגיל זה הם מבינים מה אתם אומרים, או יותר נכון, מה אתם מרגישים.

תאי המראה משמשים את התינוקות לקשר בין חוש הראייה ובין יכולת התנועה ולכן הבעות פניכם המשתנות בזמן הדיבור "יאמנו" את התינוק להניע את פניו בהבעות דומות. כך ילמד התינוק לכווץ את פיו, לפתוח אותו ולסגור ואז יבחין כי מגופו בוקעים קולות שונים כאשר תנועת פניו משתנה.

מה מרגיש התינוק כאשר אתם מדברים אליו?

לחוקרים כיום יש תשובה מדעית, הוא מרגיש טוב! באמצעי מעבדה ניתן לבדוק אילו הורמונים משתחררים בגופו של התינוק כאשר הוא שומע ורואה את הוריו מדברים אליו. הורמונים רבים אחראים לפעילות גופנו, אך בהקשר זה של התפתחות התינוק, המחקרים מתארים את תפקידם של ההורמונים: האוקסיטוצין, והקורטיזול.

באופן מאוד כללי, האוקסיטוצין קשור בהנאה ובתחושה טובה, ואילו הורמון הקורטיזול קשור בלחץ ובסטרס.

הספרות המקצועית מרבה לחשוף לאחרונה, את התהליכים הביולוגיים שמתרחשים בגופו של התינוק כאשר הוא חווה סוגים שונים של מצבים. בעוד כשתינוק בוכה מסיבה כלשהי, ניתן להבחין בעלייה בהורמון הקורטיזול בגופו, כאשר הוריו נוגעים בתינוק ומדברים אליו, יורדים ערכי הורמון הקורטיזול ועולים הערכים של הורמון האוקסיטוצין.

הורמון האוקסיטוצין, שעולה בגופינו בהקשרים רחבים של אהבה ועונג, מקבל בעת האחרונה זרקור מחקרי נרחב בתחום התפתחות התינוק. פעולתו יכולה להסביר, כיצד תינוקות הופכים להיות "מכורים" להוריהם בקשר כה עז, שממשיך לאורך החיים.

מקשיבים ולומדים

כאשר מבוגרים מדברים אל התינוקות הם מקשיבים להם ברוב ריכוז. מדוע הם מתעניינים בהקשבה למילים שאינם מכירים? פשוט, כי הם מנסים להבין! מחקרים מצביעים על העדפה ברורה של התינוקות להאזנה למילים על פני צלילים, ועל ההשפעה החיובית שיש לחשיפה למילים על יכולת החשיבה. לתינוקות מוטיבציה לנסות ולהבין על מה ההורים מדברים,.ולכן הם עוקבים אחר תבניות חוזרות בשפה, ומשתמשים בהם כרמזים. כאשר אנחנו חוזרים על משפט כמו: "תראה חמודי הנה ה....." לומדים התינוקות להשב את תשומת לבם לכך. נראה כי יש בתוכם יכולת אינטואיטיבית לספירה סטטיסטית, ומשפט שחוזר על עצמו ממקד אותם לקליטה. כאשר הורים אומרים לתינוקם "תראה! זה בליש", הוא לא יודע מה זה "בליש" (זו לא באמת מילה), אך עצם ההקדמה המוכרת גורמת לסקרנותו להתעורר, לנסות לראות את ה"בליש" ולהבין למה הוא משמש. כאשר תינוקות שומעים שוב ושוב משפטים כגון "בוא נרים/נפתח/נלביש/ניקח את ה...." נוצרת האבחנה בין הפועל לשם העצם. אבחנה זו עוזרת לתינוקות להבין, שאתם עומדים לעשות פעולה עם עצם כלשהו. במחקר שנערך באוניברסיטת נוטר דם, הדגימו החוקרים כיצד תינוקות מבינים דקדוק, כבר לפני גיל שנה. וכיצד הבנת הדקדוק עוזרת להם לרכוש את אוצר המילים ולהתחיל לדבר בשלב הבא,  בין גיל שנה וחצי לשנתיים.

לקריאה נוספת

קישור לכתבה: תינוקות נמשכים במיוחד לקולות ורגשות ההורים

 

http://www.sciencedaily.com/releases/2011/06/110630122003.htm

קישור לכתבה: העדפת התינוקות לשמיעת מילים על פני צלילים ותרומת החשיפה לפיתוח היכולת השכלית

http://www.sciencedaily.com/releases/2010/03/100325091432.htm

קישור לכתבה: תינוקות עוקבים  אחר תבניות דיבור הרבה לפני שהם לומדים מילים

http://www.sciencedaily.com/releases/2011/12/111209150156.htm

 

 

יעל זקוב מרפאה בעיסוק לתינוקות ופעוטות


http://pashutligdol.co.il/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב