דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הנחיית קבוצות- לאתגר קבוצה; טיפים ותרגילים להנחיית קבוצות איכותית 

מאת    [ 18/02/2012 ]

מילים במאמר: 1018   [ נצפה 17917 פעמים ]

לאתגר קבוצה- מדוע וכיצד

לעבודה עם קבוצות היבטים רבים, הקשורים לתוכן, למבנה ולתהליך. הצלחה בעבודה קבוצתית מורכבת מרבדים, מיומנויות, כישורים ונסיבות כמעט אינסופיים, כאשר לכל מנחה קבוצות ישנו "סט התבלינים" אשר בעזרתו הוא מעמיד את התבשיל הטוב ביותר שהוא יודע להציע.
כמו בבישול, גם בהנחייה ישנם תבליני בסיס, ותבלינים אחרים שהם טעמו האישי, נטיותיו והעדפותיו של המנחה. עבודת ההנחייה מהווה תמיד נגזרת ישירה מאישיותו של המנחה בתוספת מיומנויות נרכשות.

מאמר זה יעסוק ב"תבלין האתגור". מנחים מסויימים משתמשים בו הרבה, חלקם ממעטים וחלקם מעדיפים לא להוסיף אותו בכלל. אני מאמינה כי זהו תבלין בסיסי, ובמאמר שלפניכם אסביר מדוע כדאי להשתמש בו וכיצד.

מהו אתגור?

אתגר הוא הזמנה להתמודדות תוך הפגנת יכולות או מיומנויות שלא באו לידי ביטוי בעבר. כלומר, מנחה שמאתגר את משתתפי הקבוצה מוביל אותם קדימה ומאפשר להם להתנסות ביכולת או במיומנויות שטרם הכירו או הפגינו בעבר, וכך לרענן ולשנות תפיסות והרגלים עימם הגיעו למפגש ולחדש משהו לעצמם. התנסות חדשה מרחיבה את טווח הידע וההתנסות של המשתתפים ומעניקה להם תחושת גילוי עצמי והתקדמות.

תנאים מקדימים לאתגור קבוצה

מנחה שבוחר לאתגר את קבוצתו צריך להיות מיומן, ולהרגיש בטוח בעבודתו מול הקבוצה ובמודלינג אותו הוא מקיים. כמו כן, נדרשת רמה מסויימת של אמון אשר רוחשת הקבוצה למנחה.

החשיבות והיתרונות של אתגור קבוצה:


    • חיזוק תחושת המסוגלות של היחיד
    • הנאה ועניין
    • חיזוק הזהות הקבוצתית
    • כוח מניע – מעורר מוטיבציה

חיזוק תחושת המסוגלות של היחיד

כאשר מנחה מאתגר את הקבוצה ליכולת או למיומנות שלא ביצעה בעבר, לעיתים קרובות עשויים חברי הקבוצה להביע חשש מביצוע המשימה וחלק מן המשתתפים אף יעדיפו לא להשתתף. אחת הסיבות לכך היא תחושת חוסר תחושת מסוגלות, המבוססת על ההיכרות של האדם עם עצמו ועם יכולותיו מן העבר. מנחה אשר מאמין במשתתפים וביכולותיהם, עשוי באמצעות האתגור לגרום לאדם לעשות דבר שלא חשב שיוכל לעשות בעבר ובכך לגרום לו להכיר בכך שמנעד היכולות שלו הוא רחב יותר מאשר שיער בעבר. זוהי תחושה נהדרת למשתתף והיא מחזקת בהחלט את תחושת המסוגלות העצמית. כיצד לבצע זאת? על ידי עידוד, המרצה וחיוך. בשום אופן אין להכריח משתתף לבצע משימה שאינו מעוניין לבצע.

הנאה

בהמשך לחיזוק תחושת המסוגלות, היכולת להתמודד בהצלחה עם אתגר גורמת להנאה, שכן היא מהווה משוב חיובי עבור המשתתף או עבור הקבוצה. תחושת הצלחה בתחום בו לא צפינו אפשרות של הצלחה, מעוררת בנו התרגשות, שמחה ותחושה של מימוש הפוטנציאלים שלא הכרנו בעבר. הדינאמיקה הקבוצתית, מושפעת ונתרמת מתחושות אלו של המשתתפים.
כמו כן, כאשר מציב המנחה אתגר בפני הקבוצה, עומדות שאלות באוויר ובהן: "האם הקבוצה תיקח על עצמה את האתגר?" , "האם הקבוצה תצליח לעמוד במשימה?", "האם כולם ישתתפו?", "האם זה יהיה מביך?", "מה יקרה אם לא נסכים?", "מה זו המשימה המוזרה הזו?"
שאלות אלו, משפיעות על האווירה בקבוצה, עומדות באוויר ויוצרות מתח סמוי ו/או גלוי בקבוצה. השאלות כמו מהו הכיוון אליו הקבוצה פונה, מה הן כוונות המנחה, האם המשתתפים יקחו על עצמם את האתגר או לא, ומה מצפה בהמשך. שאלות ותהיות אלה יוצרות עניין לגבי המתרחש בקבוצה.

חיזוק הזהות הקבוצתית

כיצד משפיעה עמידה באתגר על קבוצה? קבוצת אנשים אשר חווה יחד חוויה מאתגרת, מתמודדת עם קושי, חושבת ופועלת יחד, הרי שהיא מתחזקת ומתעצמת מאליה. לכן, על ידי הצבת אתגרים לקבוצה אנו מזמנים להם אפשרויות להתמודדויות ולהצלחות משותפות כקבוצה. כמנחים, עלינו לחתור לעבר חיזוק הזהות הקבוצתית, שכן זהות קבוצתית זו מקדמת הן את היחיד בקבוצה והן את התהליך הקבוצתי.

כח מניע- מעורר מוטיבציה

ישנם סוגי משתתפים אשר כוח ההנעה העיקרי שלהם מונע בעיקר באמצעות אתגור וצורך להוכיח לעצמם ולסובבים את יכולותיהם. על ידי האתגור באפשרותנו לתת במה לפרטים אלה להציג את עצמם מול הקבוצה לחזק את מקומם בה.

 

איך מאתגרים קבוצה?

כעת, משהובנה החשיבות שבאתגור, נשאלת כמובן השאלה כיצד מאתגרים קבוצה. ישנם אינסוף אופנים בהם ניתן לאתגר קבוצה, וחלקם יובאו כאן לפניכם. הכלים הניתנים כאן הם לשימוש מנחים וותיקים ומנחים מתחילים. חלקם דורשים מיומנויות הנחייה בסיסיות ואילו חלקם דורשים מיומנויות הנחייה מתקדמות יותר.

מספר אופנים בהם ניתן לאתגר קבוצה:


    • החזרת שאלות לקבוצה- זוהי טכניקה בסיסית בהנחייה, שיעילה מאוד גם לעניינינו. כאשר משתתף שואל שאלה מורכבת ניתן להחזיר לקבוצה את השאלה ולאתגר אותם לתת מענה הולם. לדוגמא: משתתף: "מה הקשר בין ההתנסות שעשינו לבין היומיום שלנו בעבודה?" מנחה: "מישהו כאן יכול לענות?", "מי רואה קשר?", "מה לדעתכם ניתן ללמוד?"
    • התנסויות מאתגרות- היכולת להביא לקבוצה התנסויות אשר חורגות מן היומיום שלהם הינה כשלעצמה יכולת מאתגרת. נדבכים נוספים באתגור זה הם הבעת האמון ביכולות הקבוצה לבצע את המשימה ובמתן חיזוקים החיוביים. לדוגמא: התנסות אשר דורשת קשר בינאישי חריג, התנסות הדורשת ביצוע משימה שנראית בלתי אפשרית, התנסות שמדגימה יכולות חריגות ועוד.
    • מתן משימות עמידה מול קהל- משימות עמידה מול קהל מאתגרות משתתפים רבים. בניהול ובטיפול נכון של המנחה הן תהיינה חוויות מאתגרות ומעצימות. לדוגמא: העברת נושא מסויים, הצגת תוצרי עבודה בקבוצות, הפעלת הקבוצה ועוד.
    • משימות תכנון וחשיבה קבוצתית משותפת- אתגור הקבוצה על ידי הנחייה לתכנן משהו הקשור בקבוצה, ובכך לבצע "מיני ניהול" של הקבוצה. לדוגמא: ארגון רשימת כיבוד, כתיבת חוזה קבוצתי, הכנת תכנית פעולה למטרת נושא מסויים וכדומה.
    • שינוי הרגלים- כל משימה הדורשת מן היחיד לשנות את הרגליו, לצאת מאזור הנוחות שלו ולפעול שונה מן האופן בו הוא רגיל. דוגמאות: אתגור משתתף הנוהג להאריך בדבריו לקצר את דבריו, אתגור משתתף הממהר להגיב לנסות להתאפק, אתגור משתתף אשר אינו מרבה לדבר בקבוצה לדבר ראשון, אתגור משתתף לדבר על עצמו באופן חיובי בלבד, ועוד.
    • משימות התבוננות- בכל פעם בו המנחה עוצר לרגע, "פותח סוגריים" ומבקש מן הקבוצה להתבונן באחת מן התופעות החברתיות המתרחשות בו ברגע, הוא מאתגר את הקבוצה בכך שהוא גורם לה לעשות דבר שאינו טבעי אך מביא ללמידה משמעותית. דוגמאות: שימו לב לסדר הישיבה שלכם ומדוע כל אחד בחר לשבת היכן שהוא יושב, שימו לב לתנועות הגוף של המשתתפים, עצמו עיניים והקשיבו למשתתפים האחרים בלי לראות אותם, החליפו מקומות ישיבה ובדקו כיצד זה משפיע, ועוד.
    למידע נוסף על כלים לעבודה עם קלפים בקבוצה לחצו כאן, או כאן כדי להכיר את ערכת הקלפים אפשרויות נפתחות.

לסיכום, האתגור הינו חלק אינטגרלי מעבודת המנחה, אשר עלול להישכח עלול ללכת לאיבוד בין הרצון של המנחה להיות ער לתהליך הקבוצתי לבין המחויבות שלו לתכנים ולידע אשר עליו להביא לקבוצה. בין התהליך לבין התוכן, המטרה שלנו כמנחים מיומנים, היא להוביל את הקבוצה בחוכמה ובזהירות, מתוך מודעות ומתוך שימת דגש על  המחויבות לקדם את המשתתפים שלנו צעד אחר צעד, אל מקום של העצמת יכולותיהם הפרטניות והקבוצתיות.
למידע נוסף על ההכנת הקבוצה לסדנא לחץ כאן

בהצלחה!

טלי ויטנברג




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב