דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מקור סם היאבה 

מאת    [ 15/02/2012 ]

מילים במאמר: 825   [ נצפה 4015 פעמים ]

תופעת הברחת כדורי סם ה"יאבה" מתאילנד לישראל, אשר החלה בשנת 2009, נמצאת במגמת עליה. יו"ר הוועדה המיוחדת למאבק בנגע הסמים של הכנסת, ח"כ טלב אלסאנע, ציין בישיבת הוועדה כי "מבחינת הכמויות, יש עלייה בביקוש". הברחת סם ה"יאבה" נעשית בעיקר באמצעות חבילות הנשלחות בדואר, כפי שמתאר זאת אהוד אורטל, ראש מדור בכיר יחידת מבצעים במטה הסמים של משרד האוצר והמכס "ממאי 2009 אנחנו מודעים לנושא הזה והתחלנו לתפוס. לפני זה לא היה ידוע לנו. אני מניח שגם משטרת ישראל לא כל כך הכירה את הנושא הזה. מאז אנחנו תופסים ואנחנו במגמת עלייה של תפיסות, אם כי מספר הכדורים בכל תפיסה יורדים [....] עד לפני שבוע בעצם אפשר לומר שכל התפיסות שלנו היו בדואר."

תפיסות הסמים מבוצעות בעיקר בנתב"ג ובבתי הדואר המרכזיים של תל אביב, חיפה, אשדוד ואילת. לדברי אורטל מרבית התפיסות הן בנתב"ג אך קיימות גם תפיסות רבות בבתי הדואר המרכזיים. אורטל אשר הציג מצגת עם נתוני התפיסות, בפני הועדה אמר ש "כפי שאתם שמים לב, בנתב"ג בעצם מירב התפיסות [...] מרכז, כאמור זה דואר מרכז- גם שם יש הרבה תפיסות. חיפה – זה גם כן דואר מרכזי, אלה הכמויות. יש לנו 49 יישובים שנתפסו שם בין שני משלוחים חוזרים ל-22 משלוחים חוזרים, לאותו יישוב."

בתשובה לשאלה מהו מקור הסם ענה אורטל כי "99.9% מתאילנד. יש לנו בודדים מלאוס, ממש בודדים, על כף יד אחת. הרוב זה מתאילנד. מאוגוסט עד דצמבר לקראת סוף השנה הנוכחית  יש לנו עלייה מסוימת במספר היישובים שמקבלים בכלל ובמספר היישובים שמקבלים משלוחים כפולים. סך הכל יש לנו מ-2009 כמובן, 150,000 טבליות יאבה, 271 תפיסות שמיועדות לכ-135 יישובים. [...]סך הכל 135 יישובים בישראל, מתוכם 113 יישובים מזוהים ועוד 22 יישובים לא מזוהים מסיבה פשוטה, לפעמים בתאילנדית רושמים את השם שגוי וזה לא מגיע לאף מקום. גם זה קורה, אפילו שזה משלוח סמים."

על פי הנתונים שהוצגו בועדה, תפיסת משלוח בודד בוצעה ב-64 ישובים, תפיסה של עד חמישה משלוחים לאותו ישוב בוצעה ב- 42 ישובים ובישוב אחד נתפסו מעל 20 משלוחים.

תאור סם ה"יאבה" מתוך מסמך "השימוש בסם ”יאבה” בקרב תאילנדים העובדים בחקלאות והסיבות לשימוש בו" של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, ד"ר גלעד נתן-  "יאבה" הוא מתאמפטמין, כלומר סם ממריץ. הוא מכונה "הסם המשוגע", ומשמש בעיקר בדרום- מזרח אסיה. להערכת ארגון הסמים והפשיעה של האו"ם, בדרום-מזרח אסיה, 48 מיליון איש משתמשים במתאמפטמין. בתאילנד נחשב השימוש ב"יאבה" ובצורות אחרות של מתאמפטמין לבעיה לאומית.

"יאבה" יוצר לראשונה בגרמניה הנאצית, ונועד לגרום לחיילים ולעובדים תחושת עירנות וחיוניות שעות ארוכות. הצורה הנפוצה של "יאבה" כיום היא גלולה שבה תערובת של מתאמפטמין וקפאין. במדינות דרום-מזרח אסיה "יאבה" נפוץ בקרב עובדים ומשמש סם מרץ, ולאו דווקא סם למטרות בילוי והנאה.

במדינות המערב שהסם הגיע אליהן יש זליגה של הסם מקהילות של מהגרים תאילנדים לאוכלוסייה הכללית, ובה "יאבה" משמש גם כסם מסיבות. בתחילת השימוש ב"יאבה" די בכדור אחד שלו לגרום לתחושת עירנות מוגברת שלושה-ארבעה ימים. למשתמשים קבועים נדרש לאחר זמן כדור אחד ליום לפחות בשביל לשמר את השפעתו. ההתמכרות לסם נחשבת מהירה ויש לו כמה תופעות לוואי, ובהן: עלייה בלחץ הדם, היפותרמיה, דופק מואץ, התפוצצות של כלי דם קטנים, שבץ מוחי, פגיעה בתפקודי הריאות והכליות, אלימות, דיכאון עצבנות והזיות.

                                  חינוך אפקטיבי נגד סמים המבוסס על עובדות

מה שבני נוער ומבוגרים לא יודעים אודות סמים ואלכוהול יכול להרוג אותם. הנוער בימינו חשוף לסמים ואלכוהול מוקדם מאי פעם. ההיבט המטריד ביותר של הבעיה הזו הינו כיצד שימוש לרעה בסמים מזיק לנוער שלנו, והאיום שזה מציב לעתידה של המדינה. משתמשים צעירים סובלים מיותר מחלות, נעדרים יותר ימים מבית הספר ונוטים יותר להידרדר לפשע מאשר אלה שאינם משתמשים. הפתרון הטוב ביותר הוא להגיע לצעירים עם חינוך אפקטיבי נגד סמים המבוסס על עובדות, לפני שהם יתחילו להתנסות בסמים. הרבה פחות סביר שבני-נוער וצעירים אשר יודעים את האמת על סמים יתחילו להשתמש בהם. עמותת "ישראל אומרת לא לסמים" מפעילה תכנית חינוכית למניעת שימוש בסמים ואלכוהול בעזרתם של מתנדבים, בכל הסקטורים. התכנית כוללת בין היתר את הסרט התיעודי "האמת על סמים: אנשים אמיתיים, סיפורים אמיתיים.",  13 חוברות ותשדירי שירות עטורי פרסים אשר הופקו על ידי הארגון עולמי "עולם ללא סמים", אשר הוקם על ידי סיינטולוגים ופועל בתחום החינוך והבאת ידע אמיתי על סמים ואלכוהול לילדים ונוער ב- 125 מדינות.

 

קישורים וסימוכין

http://www.knesset.gov.il/mmm/data/pdf/m02985.pdf

פרוטוקול מס' 65 -ישיבת הוועדה למאבק בנגע הסמים – 3.1.2012

הכותב הינו בלוגר ופובליציסט




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב