סטטיסטיקה לאתרי אינטרנט, תיבת פנדורה - או כלי שיווק ניהולי?
נסים נידם
מי מאיתנו לא רוצה שליטה בתקציבי הפרסום והשיווק שאנו מקצים לאינטרנט?
כנראה שאף אחד לא יכול להרשות לעצמו לוותר על התענוג, אולם ממסעותיי וביקוריי בקרב חברות ומפרסמים גדולים ומוכרים באינטרנט הישראלי, עולה המסקנה כי רובנו מסתפקים בבקרה ושליטה חלקית ואף לפעמים שטחית מאוד באחד מערוצי השיווק הדומיננטיים שלנו - האינטרנט.
המגמה העולמית בניתוח אתרים ובקרת מדיה
חשוב לציין כי בהשוואה לשוק המערבי(אירופה וארה"ב) יש לנו הרבה מה ללמוד ולהשתלם בתחום.
שווקים אלו הפנימו כבר לפני שנים את העובדה כי באינטרנט קיימת הפרדה ברורה בין בחינה של מדדי מיתוג וחשיפה (כגון: חשיפה של באנרים, קמפיינים), לבין מדדי הביצוע (רכישות , הרשמות , הורדת קבצים, פניות מהאתר). כפועל יוצא הקצו החברות משאבי כוח אדם ייעודיים למשימות ניתוח ואנאליזה של הפעילות השיווקית באתר האינטרנט שלהן ולניתוח הביצועים של האתר והמשתמשים בפרט.
ומה אצלנו ?
בישראל, רק בחודשים האחרונים מתחילים להכיר בנחיצות המקצועית של Web Analyst כפונקציה בארגון או כשירות חיצוני.
הגידול במודעות לנושא מתבטא בשימוש בשירותים חינמיים מספק האחסון, גוגל אנאליטיקס, eRate ושלל כלים אחרים המספקים מידע חשוב על הפעילות אך די בסיסי ושטחי. למרות זאת מנהלי שיווק ובעלי אתרים שמחפשים ניתוח קצת יותר עמוק ומתוחכם במונחי יחסי המרה, מדידת ROI, ניתוח מספר תעלות ניווט ו/או רכישה ומעל הכול לנטרל הונאות קליקים, המתקשים למצוא את מבוקשם בשירותים הללו מפאת מגבלה טכנית של הכלים, חוסר בידע ו/או שירות ותמיכה, מצטיידים בכלים כדוגמת Omniture, Nielsen Ratings וקליקטראקס.
אוקי, אז מה הפיתרון המוצע?
היות ובאינטרנט הכול מדיד. כל פעולה, הקלקה, וכניסה לאתר נרשמת וניתן לנטר ולנתח אותן מאוחר יותר. בבואנו לבחור פתרון ברמת כלי ניתוח תנועה ו/או ספק שירות יש לוודא שהם מסוגלים לבצע ניתוח מעמיק של הנתונים, של יחסי ההמרה, של התוצאות מכל ערוץ, מכל מילת חיפוש לא רק ברמת החשיפה או הכניסות, כי אם לרמת יחסי ההמרה וההחזר הכולל עבור ההשקעה בתהליכי השיווק באינטרנט
בין לקוחות החברה אל- על נתיבי אוויר לישראל, מפעל הפיס, מכון הייצוא הישראלי, פלאפון תקשורת, המרכז הבינתחומי הרצלייה, איסתא, גוליבר, מלונות אפריקה ישראל (הולידיי אין), משרד התמ"ת, משרד התיירות, קבוצת רד-בינת, הסוכנות היהודית, מג'יק תעשיות תוכנה, ECI, מגל מערכות אבטחה, אורביט טכנולוגיות, Audiocodes, NDS ועוד.