ישנן שתי דרכים לעשות זאת:
הדרך הראשונה היא באופן עצמאי, כלומר, לנבור בספרי חוקי מיסים, להתמצא בהם וליישם אותם בעסק שלכם. זו בהחלט יכולה להיות דרך מספקת אך יחד עם זאת, פרט לעובדה שזה יגזול מכם זמן רב ואף עלול לשעמם אתכם, עדיף לכם להקדיש את הזמן והמשאבים הנפשיים בקידום העסק האישי שלכם.
הדרך השניה הינה לבחור יועץ מס מקצועי ואמין שבאמת מתעניין בעסק שלכם ונותן לכם ליווי צמוד. יועץ מס כזה עשוי לחסוך לכם אלפי שקלים בשנה.
כדי לסבר את אזנכם אלו דרכים קיימות כדי לשלם פחות מיסים, בצורה חוקית כמובן, הכנתי מספר טיפים שמס הכנסה היה מעדיף שלא תתרכזו בהם. נו טוב, אולי הכותרת קצת מפוצצת כי בכל זאת אם תנברו בספרי מס הכנסה תוכלו לאחר לימוד ארוך לדלות אותם. אך בכל זאת, כדאי מאד להיות מודעים להם, עצם המודעות להם עשוייה לחסוך לכן הון תועפות.
טיפ מספר 1 - חוב אבודמהו חוב אבוד? חוב אבוד הוא חוב אשר אבדו הסיכויים לגבות אותו. במידה ולקוח שחייב לכם כסף לא משלם אותו, ניתן להגדיר את החוב כ"חוב אבוד". חוב כזה יוכר לכם כהוצאה במידה ותציגו למס הכנסה מסמכים והוכחות. לדוגמה, נניח שלקוח חייב לכם 10,000 ש"ח והגעתם למסקנה שאין סיכוי שהוא ישלם אותו אי פעם (או בשנים הקרובות). זכותכם לאחר מיצוי כל ההליכים להצהיר שהיתה לכם הוצאה של 10,000 ש"ח ולבקש ממס הכנסה להכיר לכם בה כחוב אבוד.
טיפ מספר 2 - משרד או עסק הפועלים מן הבית
ישנם מצבים רבים בהם הרבה יותר משתלם (מבחינה כלכלית) להקצות חדר בבית לצורכי העסק. במידה ופתחתם עסק המתנהל מן הבית, החלק היחסי מהדירה יוכר לכם כהוצאה. לדוגמה: אם הקצתם חדר אחד לצורכי ניהול העסק בדירה בת 4 חדרים, אזי רבע מהוצאות הבית תוכרנה לכם (דמי שכירות, חשמל, מים, הוצאות כיבוד, טלפון וכו'). במקרה של טלפון מומלץ להקצות קו נפרד לעסק. השיקול אם לשכור משרד או לעבוד מן הבית הוא לא תמיד שיקול כספי (בהזדמנות הקרובה ארחיב על כך במאמר שאחבר) אך אני ממליצה לעסקים אשר יש להם אפשרות להתנהל מן הבית לעשות זאת. ברוב המקרים מדובר בעסקים אשר אינם צריכים לקבל לקוחות בתדירות גבוהה או עסקים הנמצאים בתחילת דרכם. לעסקים אלו, ניהול משרד מן הבית יכול לחסוף הון תועפות.
טיפ מספר 3 - דיווח על בסיס מזומנים אחד מן התשלומים הכואבים הן תשלומים מיסים שצריך לשלם עוד בטרם יש לכם הכנסות בפועל. נניח שעשיתם עסקה עם לקוח והנפקתם לו חשבונית על סך 10,000 ש"ח. התשלום המידי שתצטרכו לשלם למע"מ נכון להיום הינו 1600 ש"ח. העובדה שהנפקתם חשבונית עדיין לא מצביעה על כך שקיבלתם את התשלום בפועל. לכן, על מנת להימנע ממצב בו אתם הופכים לספונסרים של עסקאות שטרם קיבלתם עליהם תשלום בפועל, ישנה אפשרות לעסקים מסוימים מורשים לדווח למס הכנסה על בסיס הכנסות מזומנים. כלומר, תשלום המס שתשלמו יהיה על בסיס הכסף המזומן שנכנס לקופתכם בפועל. רק לאחר שקיבלתם את התשלום תעבירו לרשויות המס את החלק שלהם.
טיפ מספר 4 - תביעות משפטיות לקוח שלך או ספק שלך תבעו אותך? יש סיכוי סביר שהוא יזכה? ניתן להעריך את עלות הנזק ולבקש ממס הכנסה להכיר בכך וזאת בהתאם לסיכויי ההתממשות של פסק הדין. נשמע מפתיע ממש לא. לדוגמה, אם אתם מעריכים שהסיכויים לקוח שתבע אתכם ב 5000 ש"ח לזכות במשפט, מראש תוכלו לבקש ממס הכנסה עוד בטרם התקבל פסק הדין. במידה והלקוח הפסיד במשפט נגדכם, תוכלו לדווח זאת למס הכנסה ולהתקזז איתו בעתיד.
טיפ מספר 5 - הפרשות לחיסכון המדינה מעודדת אתכם לחסוך ולכן, הפרישו כספים לקופות גמל, ביטוחי מנהלים, קרנות פנסיה. הפרשות לחסכונות מוכרות במס. כך גם חוסכים וגם משלמים פחות מיסים. שוב, חסכו חסכו וחסכו. אל תתפתו למשוך את הכסף. לא רק שתחסכו במיסים אלה גם תבטיחו את עתידכים ועתיד ילדיכם.
טיפ מספר 6 - הוצאות מימון לקחתם הלוואה? שילמתם עליה ריבית? שילמתם עמלות? לא להתעצל. לגשת לבנק ולבקש פירוט של כל הריביות והעמלות השנתיות ששילמתם. העבירו אותם ליועץ המס שלכם בתום שנת המס. בכל אלו מס הכנסה יכיר לכם כהוצאה.
טיפ מספר 7 - משכורות לעובדים בני משפחה קרובה מישהו מהמשפחה עוזר לכם בעסק? אח, הורה, בן הזוג? אל תתביישו! הנפיקו לו תלוש משכורת (בהתאם להיקף משרתו). משכורות עובדים, גם אם הם משפחה קרובה, הן הוצאות מוכרות לכל דבר ועניין.
טיפ מספר 8 - קיזוז מס האם ידעת שניתן להיות גם שכיר וגם עצמאי בו זמנית. בכל פעם אני נדהמת מכמות האנשים שסבורים שאם הם עובדים כשכירים אז אין להם שום אפשרות להירשם בנוסף ברשויות המס כעצמאים. הרישום עצמו הוא דיסקרטי, כלומר, רשויות המס לא מדווחות לאף גורם, כולל מקום העבודה שלכם כשכירים, על היותכם עצמאים. במקרה כזה, יועץ המס שלכם מבצע קיזוז מס בסוף השנה ואתם תשלמו פחות מס על הכנסה במשכורת במידה והיו לכם הוצאות הקושורת לפיתוח העסק. הטיפ הזה חשוב במיוחד לאלו מכם אשר חולמים ורוצים לבנות את עצמם בתור עצמאיים אך עדיין חוששים לעזוב את מקום עבודתם כשכירים ומעדיפים לעשות זאת בהדרגה. סביר להניח שלעסק חדש תהיינה בשנה הראשונה הוצאות לא מבוטלות בגין הקמתו והיקף הכנסות קטן יחסית לשנים הבאות. לכן, חכם וכדאי מאד לעשות זאת כשאתם עדיין שכירים, בצורה כזו, כל הוצאה בעסק שלכם תקוזז מהמס שאתם משלמים בתור שכירים. לדוגמה, נניח שאתם מרוויחים כשכירים משכורת חודשית של 12,000 ש"ח ברוטו. המס שתשלמו בסוף השנה הינו על שכר שנתי של 240,000 ש"ח ברוטו. במידה ווהקמתם עסק והצלחתם להוכיח שהעסק הפסיד כ 50,000 ש"ח, המס שתשלמו יהיה על שכר שנתי של 190,000 ש"ח ולא 240,000 ש"ח. זהו חיסכון משמעותי במס. במקרה כזה, בסוף השנה יועץ המס שלכם ידרוש ממס הכנסה החזרים נכבדים עבורכם (וסביר להניח שגם יקבל אותם).
טיפ מספר 9 - עצמאי או חברה? ניהול חשבונות של חברה בע"מ מורכב הרבה יותר מזה על עוסק מורשה. הדבר כרוך עלויות גבוהות יותר ליועץ המס או מנהל החשבונות. יחד עם זאת, החל ממחזור מסוים של העסק יש לשקול את הכדאיות להפוך את העסק לחברה בע"מ. מדובר בחיסכון רב במיסים שכן מס החברות נמוך הרבה יותר מהמס שמשלם עוסק מורשה. לכן, במקרים מסוימים, כשמחזור ההכנסות גדל, כדאי לבדוק את האפשרות להתאגד כחברה בע"מ, להשאיר את הכסף בעסק לשם המשך פיתוחו ולשלם משמעותית פחות מס.
טיפ מספר 10 - מלאי מת מלאי מת הוא מלאי אשר קיים במחסן, תופס מקום ושהסיכוי למכור אותו הוא נמוך. מס הכנסה מכיר במלאי מת ולכן כדי להיפטר ממנו ולדווח אותו כהוצאה מוכרת לכל דבר. כך גם תרוויחו מן הסתם מקום אחסון יקר.
במידה והמאמר הוסיף לכם ערך, אנא היכנסו לדף הפייסבוק של כהן שירותים פיננסים, ולחצו לייק. כך תוכלו להתעדכן באופן אוטומטי במאמרים נוספים כשיתפרסמו וכן ליהנות ולהשכיל מהמאמרים הקיימים בדף. כמו כן ניתן להתעדכן במאמרים נוספים בתחום יעוץ מס באתר הבית של כהן שירותים פיננסים.
פרנסה טובה לכל עם ישראל.
ניתן לפנות אלי בכל שאלה בנושא חשבונאות ומיסים.
בברכה, רחל כהן - כהן שירותים פיננסים
אמייל: rachel@rcfinance.co.il
אתר: www.rcfinance.co.il טל': 054-9759995.