דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פירמידת הצרכים האנושית והתנועה בסולם 

מאת    [ 12/12/2007 ]

מילים במאמר: 1356   [ נצפה 5202 פעמים ]



פירמידת הצרכים האנושית והתנועה בסולם
הרבדים השונים בסולם הבריאות מבטאים את כל היש, הם יוצרים רצונות מנוגדים ומשלימים המאפיינים צרכים ואתגרים משתנים לחיים מלאים. לכל אדם יש צרכים שונים, להם הוא נזקק, במהלך חייו ובמהלך התפתחותו, לפי החלוקה לרבדים של סולם הבריאות. פירמידת הצרכים האנושית מתארת את גורמי ההנעה של בני אדם, מסודרים בצורה היררכית, כאשר מילוי הצרכים החיוניים, קודם למילוי צרכים חיוניים פחות (מסלו 1960) . אי מילוי של חלק מהצרכים האנושיים יוצר חוסר איזון ברובד החסר. חוסר איזון זמן ממושך, יגרום לתקלות ולמחלות.
נהוג לתאר את מדרג הצרכים כמבנה של פירמידה, כאשר בבסיסה נמצאים הצרכים היסודיים הדרושים לקיומו הפיזי של אדם. ככל שעולים בפירמידה לכיוון הקודקוד, הופכים הצרכים לרוחניים. כאשר מתמלאים צרכים משכבה נמוכה יותר, מתעוררים הצרכים של השכבה שמעליה. לכל סוג של צרכים מלווה ניתוח לגבי מה קורה כאשר צרכים אלה אינם מתמלאים:
1. הצרכים הפיסיולוגיים נמצאים בתחתית הפירמידה: נשימה, מים, אבות המזון, שמירה על טמפרטורה, ושינה.
2. הצורך בביטחון: צורך זה נמצא מעל הצרכים הפיסיולוגיים. כאשר אלה מסופקים, מוטרד האדם מהצורך לשקט, בטחון, יציבות והגנה. בהיעדר סיפוק של הצורך הזה, מתפתחות חרדות , מתח ושורה של התנהגויות הנובעות מן החוסר הזה.
3. הצורך באהבה ובשייכות: הצורך ביחסים עם אנשים אחרים. בחברים, אהבה, ילדים, תחושת שייכות קהילתית. אי סיפוק צורך זה גורר תחושות של בדידות, חרדה חברתית וכד'.
4. הצורך בהערכה: יש להבחין בין הצורך בהערכה של אחרים - מעמד חברתי, תארים, הכרה, פרסום וכוח פוליטי; לבין הצורך בהערכה עצמית - בטחון עצמי, הישגיות, עצמאות וחירות. בהיעדר צורך זה, עולות תחושות של חוסר בטחון עצמי, תסביכי נחיתות ודימוי עצמי נמוך, שמעוררים בעיות נפשיות והפרעות פסיכולוגיות. ארבע השכבות הראשונות של הצרכים - הן כאלה שבהיעדרן מרגיש האדם חוסר, ולאחר מילויין - הוא אינו חש דבר. כל הצרכים הללו הם צרכים קיומיים, שנחוצים לאדם לשמירה על בריאותו הפיסית והנפשית (מסלו 1970). חוסר חמור במילוי צרכים אלה בילדות, עלול להוביל להתפתחותן של הפרעות בהתנהגותו של האדם, ולפגיעה בתפקודו. האדם שסבל מחסור חמור כזה, יהיה מרוכז במשך כל חייו בתחושת תסכול והחמצה .
5. הצורך החמישי והעליון, הוא הצורך במימוש עצמי. צורך זה אינו מגיע לידי סיפוק או איזון. זהו צורך מתמשך לביטוי עצמי, לעושר פנימי, ליצירתיות, למימוש מלא של היכולות. מילוי צורך זה, שאינו קיומי כמו ארבעת הקודמים, נדיר במיוחד. המניעים שעומדים מאחורי הגשמה זו הם: חיפוש אחר האמת, מוסריות, חיפוש אחר יופי, שלמות, חיוניות, ייחודיות, צדק, פשטות, עושר, משחקיות, עצמאות, משמעות. כאשר אנשים ממלאים את הצרכים הבסיסיים (ארבע השכבות הראשונות), אך אינם מצליחים להגיע למימוש עצמי - הם סובלים מבעיות פסיכולוגיות שונות, כמו דיכאון , ניכור , ייאוש וכד' (מסלו 1970).
מילוי הצרכים האנושיים בכל הרבדים של סולם הבריאות יוצרים את השלם, ההוליסטי. הם מבטאים רצונות מנוגדים ומשלימים המאפיינים צרכים ואתגרים משתנים לחיים מלאים. מילוי הצרכים האנושיים בכל הרבדים, על פי הרפואה המשולבת, הם המפתח לבריאות הוליסטית.

התנועה בין ארבעת הרבדים של סולם הבריאות
התנועה מלמטה למעלה ומלמעלה למטה בתוך סולם הבריאות היא שמאפשרת שילוב כל הצרכים לכלל עיצוב אישיות אדם שלם. כאשר אין מילוי של צרכים אנושיים באחד הרבדים, נוצר חוסר איזון. תבנית הרפואה המשולבת מציעה כלים אחדים לאיזון בין הרבדים, דרך אימון האינטליגנציות החלשות ובאמצעות תרופות הוליסטיות לתמיכה וחיזוק הרבדים החלשים.
אישיות האדם מתחלקת לארבעה עולמות (רבדים) - העולם האובייקטיבי, העולם הסובייקטיבי, העולם הסימבולי והעולם ההוליסטי. קינג מדגיש ומחדד את הצורך באיזון בין הרבדים דרך תנועה בתוך סולם הבריאות (קינג 1988) .
בעולם האובייקטיבי (רובד גופני), ההנחה היא שלכל דבר יש התחלה וסוף. צבע העצים, ריח הפרחים, שירת הציפורים, תחושת הקור, מציאות של צמחים, חיות, בני אדם. דברים שאפשר לראות, להריח ולגעת, לאסוף מידע ולעבדו במסגרת ניסויים אמפיריים הם תבנית חשיבה אובייקטיבית. הביטוי של העולם האובייקטיבי הוא נפרדות והוא חיצוני לאדם המתבונן, בעיני המתבונן זה נראה מובן מאליו ומתקבל כאמת אפשרית יחידה. בעולם האובייקטיבי הכל מדיד ויש רק אמת אחת (מדעית). ברובד זה הריפוי מתבצע באמצעות תרופות, ניתוחים, מסג', צמחים, תנועה, תזונה.
בעולם הסובייקטיבי (רובד רגשי) הכל קשור, הכל נמצא במעגל אחד. האמת אינה אחת וכל דבר נכון ואמיתי. אדם מודע לאאורה ולכוחות הפועלים סביבו, הוא חש עצמו חלק מהם, יחידה אחת בלתי נפרדת. העבר והעתיד מתרחשים בזמן הווה, האנרגיה היא תקשורת טבעית, מחשבות ותחושות מועברות בדרך טבעית מאדם לאדם. מכאן שכל פגיעה באדם אחד או בטבע היא פגיעה בכל אדם. ברובד זה הריפוי מתבצע דרך שילוב אמנויות, איזון אנרגטי, העברת אנרגיה, הילינג, שיאצו, אבנים, ועוד.
העולם הסימבולי (רובד שכלי) הוא עולם של סמלים, האדם הוא חלק מכל דבר. הציפורים שרות את הבטחת השמחה, והזריחה היא נגיעת האור של הבורא, והאדם כותב או מצייר כדי לתפוס את הסמליות של הרגע. גם החלום הוא סמל ולכן המציאות היא חלום שאפשר לשנותו. כל התנסות בעולם הסימבולי הוא השתקפות של האדם. כדי לשנות את ההתנסויות, אדם יכול לשנות את מה שהאירוע מסמל עבורו או לשנות את עצמו כך שההשתקפות שלו תשתנה ואז גם האירוע ישתנה. זה כלי מצוין כדי להבחין איך אמונות משתקפות בגוף ובהתנסויות ואיך תנאים ומערכות יחסים משתנים כאשר אמונות משתנות. בעולם הסימבולי המשמעות שיש לכל דבר היא המשמעות שאדם נותן לה. ברובד זה הריפוי מתבצע דרך שיטות טיפול שונות, כגון: פתרון חלומות, דמיון מודרך, מחשבה חיובית, מנטרה ובסוגי הריפוי בהם נדרשת אמונה של המטופל בעצמו.
בעולם ההוליסטי (רובד רוחני) האדם הוא האור, והוא חש איך אור השמש הופך לכוח. נוכחות האדם היא שמאפשרת לאור להיות מה שהינו. משום שלכל דבר יש זהות אחת. "הכל זה אני", "אני הדבר עצמו". אדם יכול לשחק תפקידים והתנסויות בדרך מוצלחת כך שההתנסויות משחקות אותו. ברובד הזה הריפוי מתבצע דרך מציאת ייעוד ותכלית, דרך סליחה ותפילה.
לנוע בין הרבדים לצורך שינוי פנימי.
חוסר איזון יופיע כאשר אדם פועל רק בתוך רובד אחד ואינו נע בין הרבדים ואינו משלב את בין הצרכים השונים. כדי לנוע בין העולמות, אדם צריך לחולל שינוי פנימי, לשנות גישה ואת הכוונה הקשורה למטרותיו. לחוות את העולם ואת המקום בו הוא נמצא מאהבה, לאחוז באהבה ולא להרפות. שינוי פנימי מתחולל כאשר נעים מרובד לרובד: "אני נפרד, אני בתוך, אני חלק ואני הדבר עצמו". התנועה מרובד לרובד מאפשרת לשינוי להתחולל לצורך שכלול יכולות (אינטליגנציות) וביצוע משימות חיים (אהבה, קריירה, כסף ובריאות).
כאשר מטופל עסוק רק ברובד הגופני, משמע "אני נפרד" הוא יכול להביא את הידע כמו היה "האמת היחידה" ולטפל ללא מעורבות. כאשר המטופל עולה בסולם לרובד הרגשי הוא מביא את הידע שלו כאמת יחסית ובודק אותה מול תחושות המטופל, דרך זו מעצימה את המטופל ומאפשרת לו לקבל אחריות על הטיפול. כאשר המטפל עובד ברובד השכלי, "אני חלק", הוא מתאים את הטיפול לאמונות המטופל ובדרך זו מגייס כוחות פנימיים לריפוי, המאפשרים "קפיצה קוונטית" (צ'ופרה 1997) . קפיצה קוונטית היא שינוי פנימי, המשנה את הקוד הגנטי ומחולל "ריפוי ספונטאני" . כאשר המטפל עובד ברובד הרוחני, כמו היה הוא המטופל, הוא המחלה והוא האפשרויות לריפוי, יחידה אחת. ורק הרצון החופשי של המטפל ושל המטופל הם שקובעים במה לבחור. היכולת לנוע בין הרבדים היא שמחוללת את הנס המיוחל והיא שמאפשרת "קפיצה קוונטית" ורפואה שלמה.
האדם הינו ישות הבנויה מארבעה רבדים המבטאים את השלם. ארבעת הרבדים מבטאים רצונות מנוגדים ומשלימים, המאפיינים צרכים ואתגרים משתנים לחיים מלאים. החלוקה לארבעה משקפת את הקשת השלמה של החיים - ארבעה יסודות: אויר אש מים אדמה. ארבע מציאויות: דומם צומח חי מדבר. ארבע משימות חיים: אהבה קריירה כסף בריאות. ארבעה רבדים: גופני רגשי שכלי רוחני. הגוף הוא ביטוי של עולם הרגש. הרובד הרגשי הוא ביטוי של עולם השכל (העמדות והאמונות). הרובד השכלי הוא ביטוי של העולם הרוחני, שהוא היכולת להגדיר את הרצון לתת או לקבל ולקבוע את הכיוון באופן חופשי. כל תקלה או קושי, וכן שמחה והצלחה ברובד אחד מופיעים בשאר הרבדים. הרבדים השונים מעידים על אותה התופעה בשינוי צורה. שינוי צורה מאוויר לאש, ומאש למים, וממים לאדמה. זו אותה ישות שעולה ויורדת בסולם. זו אותה הישות שמדברת בשפות שונות. ארבעת הרבדים הם אחדות אחת שמבטאים תדרים שונים בסולם האנושי השלם. ראינו כי רק פעולה משולבת ותנועה בכל ארבעת הרבדים היא שמבטיחה איזון גוף נפש (קינג 1988). בכל רגע במהלך החיים, אדם נמצא ופועל, באחד העולמות (רבדים). לעיתים קרובות אדם פועל בשניים, או שלושה או בכל ארבעת העולמות (רבדים) באותו הזמן ממש. למרות שיש עולם (רובד) בו אדם חי באופן טבעי, הדרך לרפואה משולבת היא איזון בין הרבדים. אדם צריך להיות מודע לרצון לקבל ולרצון לתת שבכל רובד ולאזן בין הרצונות. כאשר אדם אינו פועל לאורך זמן באחד מארבעת הרבדים, נוצר חוסר איזון. כדי להחזיר את האיזון יש לפעול בדרך הפוכה לטבע האישי (תנועה מלמטה למעלה בסולם הבריאות), יש צורך לשנות גישה ואחר כך לשנות הרגלים. בסופו של תהליך בן עשרה שלבים ("מעגל המטפלים" - שנדון בו בהמשך) תשתנה המציאות.


כותב המאמר: ד"ר דני לוסקי, יוצר ומפתח שיטת לוסקי





מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב