דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהי אישיות פאסיבית אגרסיבית ומהם מאפייניה? 

מאת    [ 04/02/2012 ]

מילים במאמר: 545   [ נצפה 4814 פעמים ]

מהי אישיות פאסיבית אגרסיבית ומהם מאפייניה? 

 

 

האישיות הפאסיבית אגרסיבית

 

האישיות הפאסיבית אגרסיבית מורכבת משני חלקים שונים לחלוטין: החלק הפאסיבי הוא חלק מותש, חלש, מדוכא, חסר ביטחון עצמי, בעל דימוי עצמי נמוך, נטייה חזקה לילדותיות ולחוסר אונים. החלק האגרסיבי הוא חלק חסר גבולות, מופרע, אלים, דעתן בצורה מוגזמת, תמיד צודק, לוחמני, בוטה, עצבני, חמום מוח ונוח להתרגז.

 

בגלל המבנה האישיותי המיוחד הזה, האישיות הפאסיבית אגרסיבית היא אישיות מאוד תקועה. זוהי אישיות שרוצה המון אבל לא עושה כלום לשם כך. זוהי אישיות שהורסת ואז מכה על חטא ומרגישה אשמה. זוהי אישיות שסופגת ואז מתפרצת ותוקפת. חשוב להבין שהאנשים הפאסיביים אגרסיביים הם אנשים מרוגזים ומדוכאים שמתקשים להזיז את עצמם, להתקדם בחיים ולממש חלומות בצורה נכונה, בונה, זורמת ובריאה. הם תקועים במעגל הרסני של פאסיביות וחוסר אונים מוגזם מצד אחד ואלימות והרסנות מוגזמת מצד שני. 

 

 

 

הקונפליקט הפנימי של הפאסיב-אגרסיב

 

הפאסיב אגרסיב אינו יודע להיות אקטיבי. הוא אינו מסוגל להניע את עצמו קדימה, לזרום, להיות קליל, לשמור על איזון ועל חדוות היצירה. מה שהוא מכיר זה הדפוס המבלבל שנע בין חוסר אונים, עצלנות, דימוי נמוך, רגישות מוגזמת וכבדות לבין תוקפנות, האשמה, אלימות, ווכחנות ובזבוז אנרגיות לשוא. בגלל שהפאסיב אגרסיב נע בין שתי קצוות בלית אפשריים - הוא תקוע, כי לא ניתן לממש ולעשות במצב של דיכאון וגם לא במצב של אלימות.

 

לעומת זאת, אדם אקטיבי הוא אדם שנע בהתמדה קדימה. הוא פועל, עושה, מגשים, יוצר ושמח. יש לו מצד אחד ביטחון עצמי מספיק מאוזן כדי להאמין בעצמו ולעשות דברים, אבל יש לו גם גבולות שמסייעים לו לא להרוס את מה שהוא עשה, לא לבזבז זמן על מלחמות אגו עם אחרים, לא להיתקע על שטויות. הוא משייט במהירות קבוע של 90 קמ"ש בעוד שאדם פאסיבי אגרסיבי קופץ בצורה מסוכנת בין נסיעה איטית של 10 קמ"ש לבין נסיעה מטורפת של 180 קמ"ש.   

 

 

 

חוסר גבולות מצד אחד - דיכאון ומחיקה עצמית מצד שני

 

אנשים פאסיבים אגרסיביים הם אנשים מבלבלים. מצד אחד, הם מאוד בולטים ועושים המון רעש מסביבם. הם מתנהגים בדרך כלל בצורה חוצפנית ובוטה, משתלטים על השיח ועל הסביבה הקרובה ומשליטים תחושה של טרור, אלימות, פחד ושיתוק אצל הסובבים אותם.

 

אבל בפנים עמוק הם אנשים מחוקים. הם אנשים חסרי כל ביטחון עצמי. הם חלולים וריקים מבפנים. זו הסיבה מדוע הם נוטים למחוק אחרים - כי הם מחוקים בעצמם. פעמים רבות, הפאסיב אגרסיב מתאפיין בתווי גוף דומים למבנה הנפשי שלו: הם בעלי נוכחות מאיימת ועצומה מבחינה פיזית אבל בפנים הם רכים וחסרי אונים כמו ילדים קטנים. 

 

 

 

השינוי

 

כדי לשנות את הדפוס הפאסיבי אגרסיבי יש ללמוד על איזון: במקום מבנה אישיות דיכוטומי של דיכאון וחוסר גבולות יש להפנים מבנה אישיות דינמי וחיובי המבוסס על עשייה, אקטיביות, זרימה, קלילות אבל גם כבוד לחוקים ולגבולות.

 

אדם אקטיבי אינו אלים, כי אין לו צורך בכך. הוא גם אינו מדוכא. הוא פשוט מקפיד על עשייה, אקטיביות ודינמיות כל הזמן. הוא לא נתקע על דברים, הוא לא נכנס לפינות שהוא אינו יכול לצאת מהם, הוא לא נכנס לעימותים על לשטויות, הוא פשוט פועל ללא לאות קדימה וקדימה. בכך הוא יוצר ביטחון עצמי, תוצאות, הישגים, דימוי עצמי חיובי, כבוד לאחרים ולעצמו, גובה עיניים עם אחרים (ולא מסכנות או יהירות) ושיתוף פעולה. 

 

 

וטיפ לסיום: כמות האנשים שהם פאסיב אגרסיב ואינם מודעים לכך היא עצומה. לנשים יש נטייה יותר מובהקת לפאסיב אגרסיב מאשר גברים, בעיקר בכלל החינוך והתרבות שדוחפים נשים להיקלע לקופנליקט בלתי אפשרי בין הצורך להיות רכות וצייתניות לבין הדחף להוכיח את עצמן ולהצליח.

 

 

יואב ברנזון הוא עורך דין לשעבר ובעל תואר בפסיכולוגיה. מתמחה בטיפול אישי, יעוץ זוגי והכוונה מקצועית בקריירה.  הוא פיתח שיטות טיפול רבות וייחודיות והוא בעל ניסיון עצום ומגוון בטיפול פרטני. הוא מוביל אנשים להצלחה בתחום האישי, הזוגי והתעסוקתי ב-25 השנים האחרונות ונחשב לאחד המומחים המובילים בישראל. הוא מקבל לקוחות ישראליים מכל יבשות העולם. יואב ברנזון כתב עד היום 12 ספרים בתחום האהבה העצמית והפיתוח העצמי - חלקם רבי מכר בארץ ובעולם. כמו כן, הוא פרסם למעלה מ-3,000 מאמרים בתחום הצמיחה האישית והזוגית.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב