דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך עוברים מפחד למקום של תעוזה 

מאת    [ 22/01/2012 ]

מילים במאמר: 746   [ נצפה 2710 פעמים ]

תעוזה מוגדרת כלקיחת סיכונים, כהליכה מעבר למוסכמות, מעבר להרגל, מעבר למה שמוכר.

בשביל לללכת קצת מעבר ל... צריך תעוזה. והקצת הזה הוא הרבה. הרבה מאוד. ניתן לראות זאת כקפיצה ממצב של 0 למצב של 1. ומה המרחק בין 0 לאחד? המרחק הוא אינסופי. המרחק בין 1 ל-2 הוא כבר מדיד.

התקדמות החיים קורית בזכות תעוזה. כשאני רוצה היום להתחיל להפחית בכמות הסיגריות שאני מעשנת או להפסיק בכלל, אני יכולה להסתכל על התמורה שיש לכך בטווח הארוך, אולי אני אהיה פחות מתוחה או יותר בריאה, אך מה זה אותו דבר שגורם לי לנוע למימוש התוכנית שלי באותו היום? האם זו התמורה שנמצאת לנגד עיני? התשובה היא לרוב לא. מדוע? כי האדם הרציונאלי מכיר ויודע לנתח במהרה את התמורות החיוביות שיקבל כתוצאה משינוי מצב קיים. לכן אם הרציונאל היה גורם מספיק ליצירת שינוי הרי שהויתור על הרגל לא רצוי היה קורה באופן מיידי ברגע שהתמורות החיוביות היו נגלות לעיניו.

לרוב לא כך הדבר. ברוב המקרים הפחד עוצר את האדם. הפחד שיהיה פחות טוב ממקודם, פחות מהנה ממקודם, פחות נוח. ואלו פחדים שיש להתייחס אליהם לפני שיוצרים את השינוי.

אם כך מה יכול לעזור לקדם תעוזה ולמזער פחדים? להלן כמה מן הדרכים:

א.      איסוף נתונים והכנת השטח –כשאנחנו הולכים ברחוב כל צעד מתאפשר כי אנחנו יודעים מה יש לפנינו (כמובן שאנחנו לא בוהים בכל חתיכת מטר אך יש לנו סבירות גבוהה שלא יקרה לנו כלום כשאנחנו מסתכלים מספיק קדימה ולא רואים מכשול נראה לעין). כך גם כשאנחנו מתכננים צעדים גדולים בחיינו. הטריק הוא ללכת צעד צעד ולהכין את השטח לפני. למשל, במקרה של הפסקת עישון אני אחפש מקורות תמיכה תחליפיים מקדמים לתקופה הבאה – אחזק את עצמי מנטלית, רגשית ונפשית דרך טיפול ועבודת מודעות, אתחיל לעשות מדיטציה ו/או פעילות גופנית, אשים לי תזכורות כל יום מדוע זה טוב ולאן זה יקדם אותי, אלמד מאנשים אחרים שהפסיקו לעשן מה עזר להם בתקופת הגמילה לא להתפתות לחזור לעשן.  

אם אני רוצה לשנות מקום עבודה ולתת מקום למימוש העצמי שלי, אני אדאג לפני כן לראות אם יש משהו בי שמפחד מלנקוט את הצעד ואז אני אטפל בו, אני אבדוק כיצד לפנות זמן בשבוע ללימודים שיקדמו את עתידי, אני אבהיר לעצמי בדיוק רב לקראת מה אני הולכת, אפתח את המיומנויות שאני זקוקה להן כדי לעשות את ההסבה, אני אלמד כיצד אנשים אחרים הצליחו ומה עזר להם כדי שאלמד ליישם זאת גם על עצמי.

ב.      שינוי אסוציאציה – הרבה פעמים יש לנו תסריטים של הדבר הכי גרוע שיקרה לנו כתוצאה מהשינוי ושל הרגשה שאין שום סיכוי שאני אצליח להתמודד עם זה. ב-NLP יש טכניקה שבה אני מדמיינת מה היא תמונת ההפעלה שלי. מדובר בתמונה שאני רואה שנייה לפני שתוקף אותי פחד, למשל שאני מקבצת נדבות במקרה של פחד לעזוב מקום עבודה יציב. כאשר אנחנו מזהים את תמונת ההפעלה אנחנו יכולים לחשוב על אני עתידי שהיה יכול להתמודד עם הסיטואציה (אילו משאבים מחזיק אני כזה? האם זה ביטחון עצמי? תושייה? חוזק נפשי?) ואז אנחנו מחליפים את תמונת ההפעלה באני העתידי ומגדילים את תמונתו בראשנו כך שהוא נהייה ממשי עבורנו ותחושת הפחד קטנה או נעלמת כליל.

ג.       מתן אמון – החיים הם כוח תומך! כל הפעילויות שלנו נתמכות ע"י משהו חיצוני לנו – האדמה תומכת בהליכתנו, האוויר תומך בנשימתנו. אנחנו לא חיים בכוחות עצמנו ואף נתמכים יותר מכפי שאנחנו יכולים לשער. אנו נתמכים גם פיזית, גם רגשית וגם רוחנית. כשאנחנו מבינים באמת את העובדה הזאת אנחנו יכולים להרפות ולתת אמון ואם אנחנו באמת רציניים בכוונות שלנו הייקום/כוח עליון/העולם איך שלא תקראו לזה יעזרו לנו. ראו מה אמירה כמו "ייקום יקר אנא תמוך בי בתקופה/קושי זה" יכולה לחולל בחייכם והיווכחו באמת זו.

ולסיום אין כמו ניצול המומנטום לקפוץ למים, איך מזהים מומנטום נכון? במומנטום נכון יש תחושה שהגיע סיום של משהו והתחלה של משהו חדש.

למשל, כמה ימים לפני שהפסקתי לחלוטין לעשן ראיתי שלאחר תקופה של ירידה הדרגתית במספר הסיגריות היומיות עישנתי רק 2 סיגריות ביום וגם הן לא היו לי טעימות. זו הייתה אות שכדאי לנצל את השלב ולהפסיק לעשן.

דוגמא נוספת - כמה ימים לפני שהחלטתי על התפטרותי ממקום עבודתי כשכירה כדי לעבור להיות עצמאית בעסק של אימון ואחרי שעבדתי זמן מה על המרכיבים למזעור פחדים שציינתי לעיל, הייתי מגיעה לעבודה ומרגישה כאילו למקום העבודה באמת אין יותר מה להציע לי ולי אין מה להציע לו  - הייתי כבר מאוד שחוקה, לא נהניתי מאף משימה שהייתה מונחת לפניי והרגשתי כאילו סביבת העבודה "מתה" עבורי וגם ידעתי שיש לי משאבים מספקים ומתאימים שיעזרו לי לפתח את העסק בתקופה הבאה – זו היתה האות לעזוב וזה עזר לי לבצע את הקפיצה למים.

אם כך, כשאנחנו עובדים על מזעור פחדים ומוצאים מומנטום נכון תעוזה מתרחשת יותר בקלות והקפיצה למים רכה יותר.

אז לאן אתם בוחרים לקפוץ היום? 

 

מדריך חינמי לפריצת דרך אמיתית בקריירה ובחיים


אפרת אליהו, מנחה ומלווה מוסמכת


מומחית להכוונה תעסוקתית על פי פוטנציאל וייחודיות


ולפיתוח קריירה משמעותית




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב