דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בית דפוס בראי הדמוקרטיה 

מאת    [ 21/01/2012 ]

מילים במאמר: 413   [ נצפה 4050 פעמים ]

 

קיימת מערכת יחסים סבוכה ותלותית בין משטר דמוקרטי לבית דפוס. על ידי מוצרים שמודפסים בבית דפוס אזרחי מדינה דמוקרטית מקבלים את היכולת להישתמש בחופש הביטוי שאליו הם זכאים בתור אזרחים במדינה. חופש הביטוי במדינה דמוקרטית הוא תנאי יסודי.

בית דפוס מאפשר להוגי דעות ואנשים מהשורה להביע את דעתם ולקבל מקום בו הם יכולים להיתבטא על גבי נייר. עיתון שמודפס בבית דפוס או פליירים שמודפסים בבית דפוס מבחינת חופש הביטוי משרתים את אותה מטרה. כמובן שעיתון שמודפס בבית דפוס הוא עיתון במביא לנו חדשות וידיעות ופליירים מביאים לנו תוכן פירסומי אבל מבחינת חופש הביטוי שניהם נותנים לנו במה להיתבטא.

ללא בית דפוס מדינה דמוקרטית לא יכולה להיתקיים. נכון שקיימים אמצעי תקשורת נוספים במדינה דמוקרטית מעבר לאמצעי התקשורת שקשורים לעולם הדפוס, אבל המדיום המודפס שיוצא מבית דפוס נותן במה אחרת לאנשים. ישנם דברים שאנחנו יכולים להעביר בכתב שאיננו יכולים להעביר בשום דרך אחרת. בית דפוס מאפשר לכולנו להדפיס את דעותינו ולהפיץ אותם ברבים.

על ידי שימוש בבית דפוס אנחנו יכולים לגרום לאנשים בכל הארץ לשמוע את דעתינו בנושא מסויים. לא תמיד חופש הביטוי היה כל כך חופשי והיו תקופות בהם הייתה צנזורה קשה על מה שבית דפוס מדפיס בעיתון. איננו מדברים פה על משטר דיקטטורי.

גם במדינה דמוקרטי יש לעיתים צנזורה על בית דפוס. נכון שקיימת פגיעה בדמוקרטיה כאשר מטילים צנזורה על בית דפוס אבל לעיתים בטחון המדינה יכול להיפגע מכיוון שפירסמנו משהו בעיתון ולכן מטילים צנזורה על בית דפוס ומונעים ממנו לפרסם עניינים שיכולים לפגוע בביטחון המדינה. הזכויות השונות במדינת דמוקטיות יכולות להיתנגש עם חופש הביטוי במגוון דרכים. לעיתים בית דפוס יכול להדפיס מסמך שבם חופש הביטוי אך המסמך הזה פוגע בכבוד האדם שזוהי זכות יסוד במדינה דמוקרטית. כל הזכויות הללו בסופו של דבר מגיעות לאותה נקודה שמסתכמת בדמוקרטיה. יחסי ציבור.

לא תמיד בית דפוס יכול ורשאי להכריע בסוגיות של זכויות שמתנגשות ובמקרים כאלו לעיתים בית המשפט מחליט או אפילו בגצ. כמובן שעל מנת שנושא שעלה בבית דפוס יגיע לבגצ צריכה להיתרחש איזה שהיא עתירה ומעשה מסויים שיוביל לדיון בבג"צ אך בנושאים שמתנגשים אנחנו יכולים לראות שקשה לתת לבית דפוס להכריע מה נכון ומה לא נכון ולכן הנושא עובר להכרעה של גוף חזק יותר בדמוקרטיה.


בית דפוס מציף אותנו באמצעים לביטוי. כל מה שיוצא מבית דפוס נותן במה לחופש המסחרי במדינה שלנו ולחופש הקניין. מוצרים כמו פליירים למשל או כרזות של פירסומות נותנות לכל מי שנוגע בהם את יכולת הביטוי שלו. בית דפוס בזכות היכולת שלו להפיץ בצורה המונית יכול לגרום לאזרחים במדינה שלמה להיחשף לתכנים שונים שמעניינים את כולם וחשוב שידעו אותם.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב