דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עטרת בית המשפט העליון 

מאת    [ 20/01/2012 ]

מילים במאמר: 376   [ נצפה 2161 פעמים ]

התנועה לאיכות השלטון הגישה עתירה לבגץ נגד החוק  המכונה "חוק גרוניס", והיא נדחתה על ידי בגץ . פסק הדין מסתיים במשפט הבא:"בפועל, החזיר החוק המתקן עטרה ליושנה – מינוי הנשיאה ומינוי הנשיא, כמו מינוי המשנה לנשיאה ומינוי המשנה לנשיא על-פי בכירותם: ודאות הבאה למנוע פזילה אל עבר הלא-נודע – על כל מגרעותיה".

עד אמצע המאה העשרים היתה נהוגה במקצועות השונים גישה של העמדת בעל המקצוע הטוב ביותר בראש קבוצת בעלי המקצוע הזה: למשל, העמדת הבנאי הטוב ביותר בראש קבוצת בנאים. בהרבה מקרים היה נהוג להעריך את בעל המקצוע הותיק ביותר בתור המתאים לעמוד בראש קבוצת בעלי המקצוע. הרציונל בגישה זאת היה שהאדם הותיק צבר יותר ידע מחבריו ולכן הוא יודע טוב יותר מחבריו איך לבצע את המטלה. באמצע המאה העשרים כבר התפתחו שיטות הערכה לטיב הניהול של אנשים והתברר כי ניהול קבוצת בעלי מקצוע על ידי בעל המקצוע הטוב מכולם היה ברוב המקרים מאוד לא מוצלח. הסיבה לכך היא שניהול היא משימה שונה מבצוע העבודה המקצועית ( ניהול עוסק בעיקר בהנעת אנשים לעבוד ולא בעבודה מקצועית ), והמסקנה היתה שיש לבחור לניהול הקבוצה את האדם המתאים ביותר מבחינת כישוריו האישיים. מסקנה זאת תקפה עד היום בכל המקצועות. אנו רואים בשנים האחרונות במיגזר הציבורי בישראל ( בפיגור מסוים  אחרי העולם המתקדם ) ועדות ציבוריות לאיתור האדם המתאים ביותר לאיוש תפקיד מסוים על פי התאמתו לדרישות המשרה.  

 פרט לבית המשפט העליון אינני מכיר עוד ארגון ציבורי שבו בחירת העומד בראש נעשית על פי קריטריון שרירותי, שכלל אינו קשור לכישורי הנבחר ולדרישות התפקיד. העובדה שנוהג זה נוהג כבר עשרות שנים אינה הופכת אותו לנוהג תקין מבחינה ציבורית, ובכל מדינה דמוקרטית מתוקנת הוא היה מתויג באופן מידי כבלתי ראוי. בישראל הציבור הרחב משום מה סובלני כלפיו.

 העובדה ששלושה שופטים של בית המשפט העליון מכנים נוהג כזה "עטרה" מעידה על תלישותם לא רק מהנעשה בחברה בישראל אלא גם מהנעשה בכל העולם המערבי, שאליו אנו רוצים להידמות. באחת מהתבטאויותיה נשיאת בית המשפט העליון אמרה שלנוהג זה יש יתרון שהוא ברור וחד ולכן מונע מאבקים על הכהונה ( יש עוד הרבה קריטריונים ברורים וחדים ובלתי רלבנטים לדרישות התפקיד כגון בחירה במועמד על פי משקל גופו, אבל שום בר דעת במדינה נורמלית לא יעלה בדעתו ליישם אותם למשרת נשיא בית המשפט העליון ). שופטי בית המשפט העליון אינם מבינים מדוע אימון הציבור בבית המשפט העליון הוא כה נמוך, הנה דוגמא מדוע.

יוסף יעלי הינו בוגר הטכניון, ובעל תואר Ph.d בפיזיקה מהטכניון. עבד ברפאל ובאלביט בהנדסת אופטיקה כחוקר וכמנהל, ולאחר מכן כמהנדס מערכת וכמדען בכיר. לימד בבתי ספר ובמוסדות אקדמים בארץ ובחו"ל. כעת גימלאי, ומתמחה בניתוח מערכות חברתיות וכמו כן מתנדב בקהילה. 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב