דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


רשלנות רפואית - חישוב הפיצויים 

מאת    [ 05/12/2007 ]

מילים במאמר: 578   [ נצפה 2360 פעמים ]

כיצד מחשב בית המשפט את סכום הפיצויים אשר יש לפסוק בגין נזק שנגרם בשל רשלנות רפואית?
על מנת להבין את אופן חישובו של בית המשפט יש להבין כי בית המשפט בוחן את הנזק שנגרם באופן ענייני ורציונאלי ככל האפשר. בית המשפט מחפש פרמטרים אשר יסייעו לו להעריך את הנזק שנגרם ופוסק פיצוי בראשי הנזק אשר הינם ברי פיצוי.
ננסה להסביר בגין אילו ראשי נזק נפסק פיצוי ואילו גורמים משפיעים על גובה הפיצוי.

הנזק שבגינו נפסק פיצוי מתחלק לנזק מיוחד אשר הינו נזק שנגרם בעבר לתובע (עד למועד הגשת התביעה) ועליו להוכיחו בד"כ באמצעות מסמכים כגון קבלות ותלושי שכר ולנזק כללי - הנזק שיגרם בעתיד לתובע.

הפרמטרים העיקריים אשר משפיעים על גובה הפיצוי כפי שיפורט להלן הינם גילו של התובע בעת קרות הנזק, תוחלת חייו הצפויה, שכרו של התובע לפני האירועים נשוא התביעה, שיעור הנכות שנגרמה לתובע בגין הרשלנות הרפואית, מידת השפעת הנכות על תפקודו של התובע, הוצאות אשר הוציא התובע בגין נזקו ואשר הוא צפוי להוציא ועוד.

ראש הנזק של הפסד השתכרות - על מנת לקבל פיצוי בגין הפסד השתכרות לעבר על התובע להוכיח כי נגרם לו הפסד השתכרות בעבר על ידי הצגת תעודות מחלה, אישורים רפואיים, תלושי שכר או מסמכים אחרים רלבנטיים. על התובע מוטלת אף החובה לשכנע את בית המשפט כי ההפסד זה קשור לנזק הגוף שנגרם לו. כמובן שככל שהנכות שנגרמה לתובע הינה בעלת משמעות תפקודית, כלומר מקשה עליו את ביצוע עבודתו, יוכל לשכנע יותר בקלות את בית המשפט כי הירידה בהכנסותיו קשורה לנזק הגוף.
פיצוי בגין הפסד השתכרות לעתיד מחושב לרוב על פי שכרו של התובע לפני האירוע נשוא התביעה, שיעור נכותו והשפעתה על כושר השתכרותו. במקרה שהניזוק הינו ילד אשר לא השתכר לפני קרות הנזק מקובל לחשב את הפיצוי לפי השכר הממוצע במשק.

הוצאות רפואיות - בחלק מן המקרים של תביעות בגין רשלנות רפואיות הוצאות רפואיות הינן מרכיב עיקרי בתביעה - כך למשל בתביעות בגין רשלנות רפואית בטיפול שיניים או בתביעות בגין רשלנות רפואית בלידה. הוצאות רפואיות אשר מכוסות במסגרת סל הבריאות אינן מזכות את התובע בפיצוי.

הוצאות עזרת צד ג' (עזרת זולת) - במקרים של נכות קשה בעקבות רשלנות בטיפול רפואי הניזוק נזקק ויזקק בעתיד לעזרה רבה בפעולות יומיומיות כגון הלבשה, רחצה וכו'. כך למשל ילדים אשר נפגעו בלידה משיתוק מוחין בשל רשלנות בניהול הלידה עלולים להזדקק לעזרה צמודה לכל ימי חייהם בעלות אדירה.

הוצאות נסיעה - במידה והתובע הוציא וצפוי להוציא הוצאות נסיעה לשם הגעה לטיפולים או בדיקות בשל הנזק שנגרם לו הוא זכאי לפיצוי בגין ראש נזק זה. לעיתים התובע נזקק אף לרכב מיוחד המותאם לצרכיו ואף הוצאות אלו הינן ברות פיצוי.

הוצאות התאמת דיור - בנכויות קשות התובע נזקק לדיור מיוחד אשר מתאים למגבלותיו ואשר עלותו רבה.

כאב וסבל - זהו ראש הנזק הקשה ביותר לחיזוי ולחישוב שכן הוא משתנה מאד ממקרה למקרה ותלוי עד מאד בנטיות ליבו של השופט. בשנים האחרונות ישנה נטייה בפסקי הדין להעלות את הסכומים אשר נפסקים בגין ראש נזק זה (אשר מכונה לעיתים בלשון בעם 'עוגמת נפש') ולפסוק פיצויים משמעותיים בגינו. כמו בכל ראשי הנזק סכום הפיצוי מותאם בד"כ לגילו של התובע ככל שהוא צעיר יותר הסכום גבוה יותר, שיעור הנכות שנותרה ונסיבות מיוחדות של הפגיעה.

בכל מקרה יכולים להיות ראשי נזק מיוחדים נוספים כגון הוצאות בגין רכישת אבזרי שיקום, הוצאות חימום ומיזוג וכו'.
עורכי דין המנוסים בתחום הרשלנות הרפואית יכולים להעריך בצורה גסה על פי נתוני התיק את הפיצוי הצפוי בכפוף למגבלות שונות וכן בכפוף לשאלת האחריות בתיק.

כמובן שהנסיבות המיוחדות בכל תיק משנות את גובה הפיצוי בכל ראש נזק ועל עורך הדין של התובע מוטלת המשימה להוכיח את הנזק שנגרם ויגרם בצורה אשר תשכנע את בית המשפט לפסוק את הפיצוי המרבי.

הכותב הינו עו"ד העוסק בדיני נזיקין, רשלנות רפואית, תאונות דרכים ותאונות שונות. חבר בועדת רפואה ומשפט של לשכת עורכי הדין, חבר באגודה לרפואה ולמשפט בישראל, בעל השכלה רפואית.
תאונות עבודה
תאונות דרכים
רשלנות רפואית



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב