דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כשאת מרגישה לא נח להוציא כסף על עצמך? 

מאת    [ 16/01/2012 ]

מילים במאמר: 847   [ נצפה 1859 פעמים ]

זה לא קורה ביום אחד וגם לא תמיד יש סימנים מקדימים שיזהירו אותך שאת עומדת בפני מלכודת. פעמים רבות זה מתחיל רק  אחרי הנישואין שאז המרכיב הכלכלית הופך להיות משותף.

 

לכסף יש ערך רגשי וסמלי רב מאוד. צורת הניהול הכספי במשפחה יכולה להצביע על דרגת האמון בין בני הזוג משום שבן הזוג המרוויח יותר כסף לא פעם גם יהיה זה  שמחליט איך להוציא אותו.

 

את עשויה למצוא את עצמך בתקופות שאינך עובדת מרגישה כי לא מגיע לך להוציא כסף על עצמך. למרות שאולי קיבלתם החלטה משותפת שכדאי כי תהיי בשלב הזה  עם הילדים בבית ואת משקיעה את רוב זמנך והאנרגיות שלך בגידול שלהם, יתכן כי את עדין מרגישה כי בן זוגך עובד קשה ויש לעזור לו בשל מאמציו הרבים. לא פעם את מגיעה למצב כי אינך משקיעה בעצמך לא רק זמן אלא כסף. מעדיפה לשלול מעצמך דברים שמצריכים הוצאה כלכלית שקשורה רק אלייך ואת מוצאת את עצמך מתייעצת עם בן זוגך ואולי בעצם מבקשת רשות על כל הוצאה שקשורה בך ואיננה קשורה לבית או לילדים.

 

כסף הוא הרבה יותר מאשר אמצעי רכישה והחלפת סחורות הוא יכול לסמל יכולת וחופש. הוא יכול גם לייצג את מידת האהבה, משום שמתן ומניעת כסף מקבילים להענקת ומניעת חיבה. לעיתים תכופות אנו שומעות משפטים כמו: "הוא מבזבז עלי המון כסף, וזה מראה עד כמה הוא אוהב אותי".  אנשים רבים חושבים שמידת האהבה כלפיהם נמדדת על פי כמות הכסף שמוציאים עליהם.

 

מאחר והכסף יכול להיות תחום טעון ברגשות רבים יש נטיה לשמור על סודיות בענין. למעשה לעיתים קרובות אנשים נרתעים מדיון בבעיותיהם הפיננסיות ולרבים מאיתנו קשה לבטא את קשיינו הכספיים ולקבל תגובה וסיוע בנושא.

 

כשכל הסודיות הזו נשמרת ובעודנו חיות בחברה שבה גברים רבים מחזיקים בעמדה המסורתית ומאמינים כי העובדה שהם מפרנסים מקנה להם את האפשרות להיות הבוס בבית, מאוד קשה להבין האם את נתונה למערכת יחסים שבה יש שליטה/ אלימות כלכלית.

 

ההבחנה הזו אפשרית כאשר בוחנים את מידת ההתעללות הנפשית המתלווה לאמירה הזו.

"הוא היה זה שניהל את הצד הפיננסי של החיים. הייתי צריכה להעלות כל דבר בפניו. אם רציתי לקנות בגד, הייתי צריכה לקבל ממנו רשות. הייתי חייבת לספר לו איפה אני מתכוונת לקנות אותו, כמה הוא עולה, ולהראות לו את החשבון אחרי הקניה".

 

"פעם כשקניתי מספר דברים פחדתי מהתקף זעם מצידו, אבל הוא לא אמר כלום. סתם חייך. הייתי לגמרי מופתעת. יומיים אחר כך קניתי רצועה חדשה לכלב שלנו, והוא התפרץ עלי. אף פעם לא ידעתי למה לחכות".

 

"הייתי אשת קריירה בעבר, אבל כשהתחתנתי, בעלי לחץ עלי שאפסיק לעבוד. נכנעתי לרצונו. הכל היה כשורה במשך שישה חודשים.אך מהר מאוד תפסתי שאין לי גישה לכל מקור כספי. כל הכסף נכנס לחשבון נפרד שאין לי זכות חתימה בו. הוא משלם את ההוצאות ולי אין בכיס אפילו 20 שקלים".

 

התגובות הבלתי צפויות, השליטה המוחלטת במה ירכש מתי ובכמה. המידור וחוסר נתינת הגישה לחשבונות, ולהתנהלות הכלכלית בבית, הפחד שלך להוציא כסף. הצמצום ההולך ומתמשך בהוצאותייך כיוון שאת חוששת מהתגובה שלו, הם סימנים שמהווים עבורך תמרורי הזהרה שלהם יש לתת את הדעת.

 

הצורך בשליטה הכלכלית יכול להתבטא גם בבתים בהם האשה היא המפרנסת ושם השליטה הכלכלית איננה נובעת מהיכול שלו לפרנס אלא מיכולתו לתפעל את בת זוגו.

 

במקרים כאלו ניתן לראות מצבים בהם את עובדת ומפרנסת את הבית אך מעבירה את כל הכסף לשליטה שלו. הוא יחליט מה יעשה בכסף שאת מביאה. יתכן כי הוא משקר ללא נקיפות מצפון, הוא מסוגל להגיד שהוא שילם חשבון , כשבעצם לא שילם אותו, או לבזבז כסף בלי חשבון, למרות שאין לכם כל דרך לשלם עבור הרכישות שלו. את עלולה למצוא את עצמך נכנסת לחובות שאינך יכולה לעמוד בהם.

 

במקרים כאלה לא פעם התנגדות שלך להוציא כסף עלולה להתקבל במילות גנאי מצידו או בהתפרצויות על חוסר האמון שאת נותנת בו. "היא כמו כל הנשים: הן אוהבות אותך כשהכל בסדר, אבל אם יש לך קשיים, הן מתנהגות כלפיך כאילו אתה ילד".

 

הנושא הכלכלי בדרך כלל הופך לנושא מאוד רגיש בבית ומרכז לתוכו רגשות עזים, שעלולים להביא למצבים של כעס ותסכול. כשאת מתבוננת על ההתנהלות הכלכלית שלך בבית שאלי את עצמך האם את מרגישה חופשיה לקנות לעצמך מה שאת רוצה? (כמובן במסגרת התקציב שלך), האם את מבקשת רשות על כל דבר שאת רוצה לרכוש לעצמך?

האם את חוששת מהתגובה שלו כשאת באה להתייעץ בנושא כלכלי שקשור רק אלייך או מצפה לתגובה שלילית בדרך כלל?. 

ההתנהלות הכלכלית במשפחה הוא עניין זוגי משותף, שטוב היה אם היית מעורבת בו. כשאינך שותפה ואינך יודעת, את מצמצמת את עולמך הכלכלי והופכת תלויה באופן מוחלט בבן זוגך. לא תמיד זה מתפתח לשליטה ואלימות אך בתנאים מסויימים זה מהווה קרש קפיצה למקומות הללו. המושג אלימות כלכלית נתפס היום כאלימות לא פחותה מאלימות פיסית או נפשית וכמוהה הוא בר שינוי.

 

ככל שאת הופכת מודעת ומעורבת יותר, ככל שאת מתחזקת ומאמינה בעצמך כי מגיע לך להיות חלק בלתי נפרד מההתנהלות הכלכלית וכי יש לך זכויות לא פחותות מאשר לבן זוגך גם אם החלטתם יחד כי כעט אינך עובדת, כך היכולת להיות תלויה ונשלטת הופכת קטנה ומצומצמת יותר, ותחושת השליטה שלך בחייך הופכת גדולה ובטוחה יותר וכך גם תחושת החופש שלך.

 

 

עטרת סנפיר- ליפשיץ


M.A לימודי מגדר, מכללת לסלי


מלווה ומקדמת נשים בתהליכי שינוי והתפתחות אישית.


מנחה מעגלי העצמה לנשים.


מלווה נשים נפגעות אלימות לעצמאות והשתלבות במעגל העבודה- עמותת ל.א


http://www.women-way.co.il


050-8915537




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב