דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גישה חיובית - ההתמקדות 

מאת    [ 04/12/2007 ]

מילים במאמר: 651   [ נצפה 4652 פעמים ]

אחד העקרונות עליהם הגישה החיובית מתבססת הינו התמקדות, ראיית הנתונים כפי שהם ומציאת פתרון הנתון לשליטתי. לשם כך צריך שאלות התמקדות המבודדות את הראיה הסובייקטיבית המושלכת על הבעיה.

איפה אני לעומת המקום שאני רוצה להיות בו?
לרוב חשים בבעיה ויודעים מה לא רוצים אך בגישה החיובית, אנו צריכים לקחת שליטה או אחריות וזה אומר לדעת מה אני רוצה שיקרה? איך אני רוצה לעצב את חיי ואיך להביא את העתיד להווה. בדרך כלל הבעיות חוזרות על עצמן מבחינה רגשית על אף שהן ניצבות לפנינו במציאות שונה. אותה גברת בשינוי אדרת. ההתמקדות בגישה החיובית היא על עצמי. לא נעים אבל, גם לא נורא... זו אנוכיות בריאה המובילה בסופו של דבר לנדיבות והעצמה כוללת. לכן, עלינו לשאול מהו הרצון שלי? מה אני רוצה להשיג? ואיך המצב הזה עוצר אותי?

התמקדות בפתרון במקום בבעיה
הנטיה הטבעית היא לדבר על הבעיות. זה טוב בשביל לשפוך את הלב אך רצוי להגיע לפיתרון כדי להתקדם הלאה. הנכונות להתמקד בפיתרון מובילה למיקוד הבעיה. לכן, צריך לשאול מהי בדיוק הבעיה? ממה היא נוצרה? החלטה שגויה, דחייה? האם זה תלוי בי? מה עליי לעשות כדי לפתור את הבעיה? לפנות לאחרים, לשנות את ההרגל שלי? ואם הנטיה להמשיך ולדבר על הבעיה חוזרת על עצמה, יתכן שיש כאב גדול שלא קיבל אישור להתבטא. למשל, דחיה גדולה או חרדה לגלות את האמת. במקרה כזה טוב לקבל תמיכה מאחרים להכוונה נכונה כי מנגנוני הגנה נועדו להגן על עצמנו וזעזועים יכולים ליצור בעיה חמורה יותר.

הכלת השונה
אם מזהים שהבעיה חוזרת על עצמה, טוב יהיה לעצור ולשאול מה החלק שלי ביצירת הבעיה. סביר להניח שהיא נובעת מראיה לא מפרגנת לעצמי וכתוצאה מכך, חוסר יכולת שליטה. כשאדם מרגיש חסר אונים הוא טובע בבעיה התובעת את תשומת ליבו. חוסר הערכה עצמית מוביל להאשמה וזו כידוע מעוררת רק רגשות שליליים ולא מובילה לפתרון אפקטיבי ופרודוקטיבי. לשם כך, עלינו לשאול מה הטוב ברע הזה שאני דוחה אותו מעליי, שהוא נחשב לא רצוי לי? זה מוביל לזיהוי הצורך שהמצב עונה עליו. כשיודעים על איזה צורך זה עונה, ואיך נראה לי שזה מגדיל אותי אפשר לעבור לשלב הבא -
ולשאול איך אפשר לראות את זה כאתגר ולא כצרה צרורה שאי אפשר לשלוט בה?


איזה יכולת המצב הזה מפתח בי?
כשמזהים את הדפוס המראה לי את עליונותי בדרך ביטוי שלילית, כי בצד השני לעליונות יש נחיתות ונחיתה לחוסר אונים והאשמה, אפשר להתחיל לראות את הצד הלא מוערך שבי, המושתק, הנחות. הערכה עצמית נכונה, דימוי עצמי נכון, מאפשרים נתינה לצד קבלה. לקחת אחריות על המצב, לקבל שליטה על חיי, להוביל ולהנהיג את עצמי למקום שאני רוצה להגיע אליו, דורש ביטוי יכולת המתקיימת בי. כשאדם עסוק בתחושה של חוסר אונים, הוא לא יכול לראות את היכולת הטמונה בו. הוא מרגיש תלוי במצב, בגורם החיצוני ולכן, לא רואה את עצמו או את מה שיש בו. כתוצאה מכך, הוא נמצא במצב השלילי. אי ראיית יכולת פנימית המבקשת להתבטא. כשנותנים שם לדבר, פוקחים את העיניים ומתחילים לראות את שני צידי המטבע. לכן, נשאל, מה היכולת שאני צריך כדי להתמודד עם המצב הזה? מה חסר לי? מה אין לי? והשאלה המכריעה היא, האם היכולת הזו קשורה לעולם החיצוני לי? ואיך? אם חסר לי ביטחון, איך זה קשור לעולם החיצוני? אם חסרה לי היכולת ליזום, איך זה קשור לאחר?

איזה שיעור אפשר ללמוד מהמצב הזה?
כשמבינים איך קושרים את היכולת הפנימית לעולם החיצוני, אפשר לעבד את הדימוי העצמי. אפשר להתחיל ולראות איך היכולת הזו מתקיימת בי ללא קשר לעולם החיצוני ואיך אפשר לפתח אותה לכדי ביטוי. כך, נבנית הערכה עצמית המובילה לאמון בעצמי. לשם כך, עלינו לשאול, איך לפתח בתוכי את היכולת הזו? איזה סוג של משוב פנימי לעצמי צריך כדי לעודד ולטפח אותה?

איזה פתרון אפשרי? מה צריך לקרות כדי שהפתרון יקרה? מה תלוי בי?
כשמרגישים תקועים, מבולבלים, לחוצים, הכי טוב זה להתחיל לכתוב. מה שיוצא, מבורך. תהליך הכתיבה נועד לפירוק הרגשות עד שמבודדים את כל המעטפת סביב עין הסערה. כשהופכים למיומנים בכתיבה, התהליך קצר. השאלות ממוקדות ויודעים איך להוביל את עצמי דרך התשובות אל הנקודה המהותית ביותר שסביבה הכל מסתובב. זה מאפשר לראות את הבעיה, הפתרון לה ואיך זה מתקיים בי ומושלך על העולם.


ובא לציון גואל...
אביה הבר, אומנית ומאמנת דרך ציור ופיסול אינטואיטיבי ואימון יהודי.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב