דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ייחודיות לבית הספר , למה? 

מאת    [ 15/01/2012 ]

מילים במאמר: 379   [ נצפה 4480 פעמים ]

תכלית החינוך היא עיצוב האדם. בית הספר איננו  ארגון שתכליתו לשמר את עצמו. את בית  הספר אני מדמה למעין לב פועם של הקהילה. הוא משקף את דופק החיים שלה , את רצונותיה. בית ספר החפץ חיים וקיום, יהיה קשוב לרחשי הזמן , לתהליכים העוברים על החברה. הנהלתו ומוריו יעשו נכון אם יזהו ויאבחנו את התמורות וצרכי התלמידים.

אינני מדבר על  היסחפות לאופנות הרגע, אלא  על קריאה מעמיקה של מפת החינוך. בתי  ספר שקועים עד צוואר במטלות היומיום, בעמידה בסטנדרטים, במילוי מטלות. ואין חולק על כל אלה. מולם, צריכה הנהלת בית הספר לעצור, ולקיים תהליך אמיתי של בירור עצמי: לאן פנינו? סביב ליבה ידועה של לימודים ועשייה, ראוי שבית הספר יבנה זהות עצמית שתבוא מתוך גאווה מקצועית ודיאלוג אמיתי בין המורים , ההנהלה, ההורים.

הזהות הזו  שיבנה לו כל בית ספר, היא הייחודיות  שלו. כפי שאין שני בני אדם זהים ודומים, אין ולא צריכים להיות בתי  ספר זהים. הם יכולים להתנהל בצורה  שונה. הם יכולים לטפח את האיווי לידע וחקר בדרכם שלהם. ראוי שיהיו שונים מבפנים ומבחוץ. באופן שיוכלו לומר – זהו חלקנו במארג הכולל של הקהילה כולה, העיר.

מורי בית  הספר יכולים לפתח מתוכם שיטות ודרכי  הוראה ראויות, ולא רק להסתמך על מה שנהוג או מוכר משנים. זה הזמן להתעדכן, להבין את הרשתות החברתיות, את כלי ההוראה החדשים.

הזהות שיעצב  לעצמו כל צוות יכולה להיות נסמכת  על מה שכבר פותח בבית הספר במשך שנים. אך היא יכולה להיות גם פרי המראה ותהליך חדש ורענן. הזהות האמיתית של בית ספר היא זו המקיפה את כל העשייה, את כל המורים והתלמידים.

כשיוצאים  לדרך עיצוב הייחודיות הבית ספרית  חשוב לרתום את כלל משאבי בית  הספר : משאבי האנוש שלו, ההורים, שותפים בקהילה. עיצוב ייחודיות בית ספרית הוא אבן בוחן למנהל והמנהלת. היבט האחד,  בתהליך כזה מתגלה המנהל בכושר המנהיגות הפדגוגית שלו; היבט שני, היכולת לאגם משאבים ולסמן מטרות; וההיבט השלישי, היכולת ליצור שותפות, להעצים את מעורבות המורים, ההורים והתלמידים.

הכניסה אל עידן בחירת הורים מבוקרת, אזורי  רישום פתוחים ועיצוב ייחודיות בית  ספרית, עולים בקנה אחד עם מגמות  החינוך המתגברות בשני  העשורים האחרונים. היום אנו מדברים לא רק על בית הספר, כמוקד העשייה החינוכית, אלא על המרחב שמסביבו, מרחב החינוך. הילד של שנות ה 2000 גדל וצומח בחברה חדשה מלאת גירויים לחקר וחשיבה. יש בידו כלים חדשים לנווט במרחב שלו. המוזיאון, הספרייה העירונית, שמורת הטבע, הבתים ההיסטוריים, התעשייה המודרנית, כל אלה הם חלק מההוויה שלו. בית ספר שישכיל לבנות עצמו כחממה לטיפוח אדם סקרן, חוקר, שאיננו מסתפק בד' אמות הלימוד המסורתי, הוא זה שיצליח.  

בעמידה על קו הזינוק לבניית תכנית הייחודיות, נשאב השראה מאוריסון סאמט מארדן : " מכשולים ייראו לך גדולים – אם אתה קטן, מכשולים ייראו לך קטנים – אם אתה גדול " . בהצלחה .                                  

אבינועם גרנות

לרגל  התנעת תהליך פיתוח  ייחודיות לבתי הספר היסודיים בקריית שמונה, ובניית תכנית פתיחת  אזורי רישום בעיר.

טללים אסטרטגיה , טבת תשע"ב )

 

 

מנכ"ל "טללים אסטרטגיה" לשעבר: ראש מינהל החינוך בעיריית חולון , בעל תואר מוסמך בתקשורת , מאוניברסיטת קלארק , בוסטון , ותואר ראשון בהיסטוריה כללית ומדע המדינה , האוניברסיטה העברית . מייסדם של בתי הספר התיכוניים "מור" מטרו ווסט ו"אביב" ברעננה . מחבר ספרי לימוד בתורת האזרחות , בשליחות :שימש כשליח קהילתי לקהילה היהודית בסינסינטי , אוהיו, ובשליחות השנייה כמנכ"ל בית הספר העברי " מגן דוד" , מכסיקו סיטי.
לשעבר , חבר מועצת העיר בכפר סבא .
http://Strategy.tlalimgroup.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב