דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תנוחות עמידה ביוגה פיתוח אינטליגנציה בתנוחה, נשימה ואיך מתגברים על העייפות? 

מאת    [ 12/01/2012 ]

מילים במאמר: 659   [ נצפה 3387 פעמים ]

תנוחות עמידה ביוגה
פיתוח אינטליגנציה בתנוחה, נשימה ואיך מתגברים על העייפות?

בעבר, תנוחות העמידה לא היו מוכרות וידועות כפי שהן היום. בספרי יוגה ישנים יותר ניתן פעמים רבות למצוא רק תנוחות עמידה מעטות, למשל כמו גארודאסנה (תנוחת הנשר), טריקונאסאנה (המשולש) או טאדאסנה (תנוחת ההר – תנוחת המוצא של תנוחות העמידה). הספר "אור על היוגה" של ב.ק.ס. איינגאר, הוא ספר היוגה הראשון בו מגוון גדול של תנוחות עמידה.

ישנן שיטות יוגה, בהן סדר לימוד התנוחות מחקה את התפתחות התינוק מרגע היוולדו. לכן, בשיטות אלה יתחילו מתנוחות של שכיבה על הגב, לאחר מכן ילמדו תנוחות של שכיבה על הבטן, משם יתקדמו לתנוחות ישיבה ובסופו של דבר, כשם שהתינוק לומד לעמוד וללכת בשלב האחרון, ילמדו תנוחות עמידה. יש הגיון בשיטה זו, אבל בכל זאת, על פי התפישה שלנו באיינגאר יוגה, חשוב להתחיל מתנוחות העמידה. 

נשימה ופראנה – כוח החיים

נניח שאתם עומדים בתנוחת העמידה הבסיסית ביותר, טאדאסנה או סאמאסטהיטי. ברגע שאתם מרימים את הידיים ומאריכים אותן למעלה (כמו באורדהווה בדנגוליאסנה או באורדהווה האסטאסנה), אתם מאריכים את עמוד השדרה, אתם מרימים את החזה מעלה, פותחים את השרירים הבין-צלעיים, פותחים את אזור הצלעות, נוצרת תנועה במרפק, במפרק כף היד ובבית השחי. כל התנועות האלה אינן מתרחשות בעמידה רגילה ולאנשים רבים חסר חופש התנועה הזה. כך למשל, האם אתם יודעים שבכל התנוחות האלה בהן נוצרת פתיחה של צדי החזה (arm-pit chest), החל תהליך של פרניאמה, הנשימה מתחילה להגיע אל אזור זה, גם בלי שניתנה לכך הוראה מפורשת.

בתנוחות אלה, נוצר מרחב גדול יותר בתוך המיכל, וכך תכולת הריאות גדלה. לכן לאחר הורדת הזרועות מטה, מיד לאחר המתיחה, תשימו לב שהנשימה השתפרה במידת מה. אתם שואפים יותר אוויר ונושפים יותר אוויר. אתם לא הופכים לחסרי נשימה כמו רץ לאחר ריצה קצרה. לאחר הניסיון השני, שבו תחתית הצלעות ממשיכה להיפתח והסרעפת נעה כלפי מעלה, הפראנה – החיוניות, כוח החיים מגיע אל הגוף האורגני. זה לא קורה בנשימה רגילה, אלא מתאפשר הודות לטווח התנועה הנפתח בתנוחות העמידה.

 

פיתוח אינטליגנציה בתרגול

תרגלו את כל תנוחות העמידה למשך שמונה ימים, ושימו לב מה קורה ומה מגיע בעקבות זאת. כל כך הרבה תנועות מעורבות בתנוחות אלה.

איזה סוג של אינטליגנציה אנו מפתחים דרך התרגול? בזמן התרגול בוודאי תשימו לב שאתם מבצעים את התנוחה טוב יותר או משיגים שיווי משקל בקלות רבה יותר בצד אחד ביחס לצד השני. כשהבנה זו מגיעה זה אומר שהתחלתם להפנות את תשומת הלב שלכם לגוף ולתרגול.

בעוד ששתי האונות של המוח הקדמי (שאיינגאר מכנה אותו "המוח האקטיבי") הן האחריות על כל התנועות והפעולות של הגוף, זוהי התודעה המובילה את המסר מהמוח אליכם. לכן חשוב כי התודעה תהיה מעורבת במה שאתם עושים או מתרגלים. התודעה היא שיוצרת את הקשר אל הגוף. בעוד שהמוח למד להגיד "לא" אל מול כל כאב, קושי או אי-נוחות, זו התודעה שיכולה להוביל אתכם אל עבודה עמוקה יותר בתוך התנוחות. המוח האינטלקטואלי שימושי עבורכם בניהול הפעולות החיצוניות אבל הוא אינו מחובר אל הגוף. כדי לדעת ולהבין מה חלש ומה מעכב אתכם בגוף שלכם, עליכם לערב את התודעה.

איך להתגבר על תשישות ועייפות?

בוודאי שמתם לב לכך שבמהלך תרגול של תנוחות עמידה אתם מתבקשים לעתים על ידי המורה לתרגל למשל אוטאנאסנה (תנוחת העמק) או אדהו מוקה שוואנאסנה (כלב מתמתח מסתכל למטה). תנוחות אלה מאפשרות שיקום מהיר של האנרגיה אחרי תרגול ממושך של תנוחות עמידה או כשחשים עייפות או סחרחורת. בתנוחות אלה, שהן תנוחות עמידה המשלבות כפיפה קדימה, זרימת הדם אל המוח גדלה. עייפות ותשישות מורגשות כאשר זרימת הדם למוח פוחתת. לכן, העייפות נעלמת מיד כאשר הראש ממוקם נמוך יותר וכך זרימת הדם גדלה.

*

תנוחות העמידה יוצרות אם כך תשתית לתרגול של שאר משפחות התנוחות כמו גם לתרגול של פרניאמה ומדיטציה. הן יוצרות תשתית נכונה קודם כל ברמת הפיזית – של הגוף השלדי השרירי והאורגני; הן יוצרות את התשתית לפיתוח האינטליגנציה של הגוף; מפתחות חדות וערנות גופנית ומנטלית; יוצרות מעורבות של התודעה ומשקיטות את המוח. כמו כן הן יכולות לעזור בשיקום של האנרגיה במצבים של עייפות ותשישות.

למאמר המלא: לחצו כאן

ערכה: שרית ידיאל

מקורות:

Why do the beginners classes start with standing poses in Iyengar yoga?, Yoga Rahasya vol.18 no.4; 2011
מדוע באיינגאר יוגה מתחילים בתנוחות עמידה? מאת: ניבי עופר

 http://www.yoga-center.co.il/%D7%9E%D7%93%D7%95%D7%A2-%D7%91%D7%90%D7%99%D7%99%D7%A0%D7%92%D7%90%D7%A8-%D7%99%D7%95%D7%92%D7%94-%D7%9E%D7%AA%D7%97%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%9D-%D7%91%D7%AA%D7%A0%D7%95%D7%97%D7%95%D7%AA-%D7%A2%D7%9E%D7%99%D7%93%D7%94

המרכז ליוגה הוא מרכז ללימוד, מחקר והוראת תרבות היוגה הפועל מזה עשר שנים בנוה צדק. הוא הוקם מתוך כוונה להוות מרכז ללימוד איינגאר יוגה על היבטיה השונים והרחבים.
האתר מרכז מאמרים רבים על יוגה, ומכיל מידע על המרכז.

המרכז ליוגה, נווה צדק, תל אביב

יוגה | איינגאר יוגה | שיעורי יוגה




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב