ההבדלים בין תוכנית עסקית לתוכנית אסטרטגית
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

ההבדלים בין תוכנית עסקית לתוכנית אסטרטגית 

מאת    [ 12/01/2012 ]
מילים במאמר: 650   [ נצפה 3022 פעמים ]

 
 

כאשר בוחנים את סיפורי ההצלחה הגדולים של אנשים לאורך ההיסטוריה, מגלים כי לסיפורי ההצלחה הללו מכנה משותף לכולם יש חלום וכולם מתכננים כיתד להגשים אותו.

יש לי חלום – מהות התוכנית האסטרטגית

תוכנית אסטרטגית היא התוכנית שמתחילה מהחלום: מחזון העסק, הערכים עליו הוא מושתת, ותפיסת העולם של בעלי ומנהלי העסק. רק לאחר הבנת החזון אפשר לגשת לבניית תוכנית פעולה ישימה המפרטת כיצד מנהלי העסק מתכוונים להגשים את החלום.

כאשר עומדים בפני הקמת עסק ישנם מספר צעדים בפתיחת עסק אותם חייבים לבצע, ביניהם התמודדות עם בעיות קיימות, גיוס הון ומשאבים אנושיים. היומיום שוחק את החלום. בניית תוכנית אסטרטגית מבטיחה כי גם ביומיום, החזון יהווה מתווה להחלטות המתקבלות.

חלום ללא תוכנית פעולה ישאר בגדר חלום, אולם חלום המפרט מטרות ויעדים ברי השגה, תוך התחשבות במגבלות נתונות, באנשים המאיישים עמדות מפתח בארגון, בסיכונים עימם העסק צריך להתמודד – הוא חלום בר השגה, כזה שיקרום עור וגידים ויהפוך למציאות.

תוכנית אסטרטגית טובה היא כזו המתווה את החזון וממנו גוזרת את תוכנית הפעולה. מטרת התוכנית לשמש כתכנית עבודה למנהלי העסק ועובדיו, היא קובעת יעדים ברורים, מדידים ולוחות זמנים. הקצאת המשאבים והמבנה הארגוני מוגדרים בנקודת היעד, ולוקחים בחשבון את כל גורמי המציאות המתערבים.

מרכיבי התוכנית האסטרטגית

תוכנית אסטרטגית כוללת פרקים בסיסיים דומים:


    • חזון – הגדרת הסיבה והמהות בגללן העסק קיים, ה"אני מאמין" של העסק.
    • הצהרת כוונות – ערכי הליבה של העסק, הגדרת מהות וכיוון העסק.
    • מטרות – הגדרת מטרות לטווח ארוך שאליהן יש לשאוף.
    • יעדים – הגדרת יעדים ברי השגה בטווח של כ-3-5 שנים, בדרך להשגת המטרות.
    • תוכניות פעולה – פירוט נוסף של היעדים וכיצד הם מיתרגמים לפעולות אותן יש לבצע. תוכניות פעולה כוללות אחראיים על ביצוע הפעולות, לוחות זמנים וכימות מדדי הצלחה.
    • ניתוח סיכונים – כל תוכנית פעולה עומדת בפני סיכונים. הערכות מתאימה אליהם עוזרת בהתמודדות אם וכאשר הם קורמים עור וגידים והופכים מסיכון לבעיה. ניתוח סיכונים יעיל כולל לא רק העלאת מודעות אל סיכונים קיימים, אלא גם דרכי התמודדות אפשריות על מנת לדחות או למזער את הסיכון (Mitigation plans) ודרכי התמודדות חלופיות במידה והסיכון אכן מתרחש (Contingency plans).
    • ניתוח המתחרים 
    • ניתוח פיננסי 

יש לי עסק (וכיצד משיגים מימון) – מהות התוכנית העסקית

תוכנית עסקית, בשונה מתוכנית אסטרטגית, אינה מכוונת כלפי פנים, אלא נכתבת בעיקר עם הפנים החוצה. לכל עסק נדרש מימון וכדי להשיגו יש צורך במשקיעים, שותפים עסקיים, פנייה אל הבנקים ובדיקת היתכנות. זה המקום בו התוכנית העסקית נכנסת לפעולה.

התוכנית העסקית משרטטת את קווי דמותו של העסק עבור אותם משקיעים פוטנציאלים. היא מתארת את כח האדם העכשווי, מצב השוק הנוכחי, אסטרטגיית השיווק וניתוח המצב הכספי של העסק. תפקיד התוכנית העסקית הוא להרשים משקיעים ושותפים פוטנציאלים ולשכנע אותם כי השקעה בעסק היא השקעה בטוחה שלא תרד לטמיון.

תוכנית עסקית כוללת פירוט שלבים ויעדים ספציפיים להתפתחות העסק לטווח הקצר והבינוני. היא נבנית על סמך נתונים סטטיסטיים ומחקרי שוק ומבצעת הערכות המאפשרות קבלת תמונה ברורה של מצב העסק ותכניותיו בעתיד הקרוב.

תוכנית עסקית יכולה להרשות לעצמה להיות ורודה יחסית לתוכנית אסטרטגית. ככל מסמך שייעודו הוא להותיר רושם מהימן ומקצועי, כתיבת התוכנית שמה דגש לא רק על התוכן אלא גם על העיצוב: עימוד מזמין, דקדוק מהוקצע, הגהה. הפרק החשוב ביותר בתוכנית העסקית הוא תקציר המנהלים, אותו פרק שמרבית המשקיעים יקראו ראשון ועל פיו יחליטו האם להשקיע בעסק, או לא. תוכנית אסטרטגית טובה יכולה להוות את הבסיס המהימן אשר בעזרתו ניתן לכתוב תוכנית עסקית משכנעת.

מרכיבי התוכנית העסקית

תוכנית עסקית כוללת פרקי בסיס דומים ופרקים נוספים בהתאם לטיבו של העסק. הפרקים שיופיעו בכל תוכנית עסקית כוללים:


    • דף כותרת ותוכן עניינים 
    • תקציר מנהלים 
    • הצגת החברה או העסק
    • ניתוח השוק – קהלי יעד, מתחרים, חסמי כניסה וכדומה
    • תוכניות ייצור, פירוט משאבים טכנולוגיים – בהתאם למהות העסק
    • אסטרטגיית שיווק ומכירות
    • הצגת המנהלים והיזמים בעסק
    • תחזיות וניתוחים פיננסיים

 

לסיכום, תוכנית אסטרטגית טובה לטווח ארוך מתווה את הקו המנחה של העסק ופירוקו לתוכניות פעולה. היא מיועדת בעיקר לשימוש פנימי כקו מנחה בקביעת מדיניות ויעדים. על בסיס התוכנית האסטרטגית ניתן להכין את התוכנית העסקית, שעיסקה בעיקר בהווה ובטווחי זמן קצרים ומהווה את כרטיס הביקור של העסק, בעיקר בפני משקיעים פוטנציאלים.

 

 

אקסלנט פיתוח עסקי שואפת להגדיר את עצמה כמובילה בשוק של פיתוח עסקי וסוכני מכירות במיקור חוץ (אווטסורסינג אנשי מכירות) המטרה שלנו היא לסייע לעסקים להגדיל את הרווחים ולספק את התוצאות הטובות ביותר, להגדיל את ההכנסות תוך צמצום תקורה ואספקת שקט נפשי להנהלה שיאפשר לה להתמקד בצמיחה.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב