דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אימת הסמארטפון 

מאת    [ 08/01/2012 ]

מילים במאמר: 1481   [ נצפה 2815 פעמים ]

לפני כשנה כתבתי על וירוסים והתקפות מקוונות המיועדות למשתמשי הסמארטפונים באשר הם. באותו מאמר הוספתי גם מספר תחזיות לגבי איומים שיגיעו בעשור הקרוב בהתבסס על נתונים של חברת הסקרים "נילסן" שניסו לחזות מה יהיה אחוז המשתמשים בסמארטפונים בארה"ב עד לסוף שנת 2011. האם התחזיות התגשמו? ומה צופן בחובו עתיד הסמארטפונים?

הסוקרים של חברת נילסן חזו לפני למעלה משנה שעד תום שנת 2011 אחוז המשתמשים בסמארטפונים בארה"ב ישתווה לאחוז המשתמשים בטלפונים סלולאריים "רגילים" ? אמנם הם לא דייקו, אבל היו מאוד קרובים: לפי סקר שפרסמה נילסן בשבוע האחרון, כבר 44% מהמשתמשים בטלפונים סלולאריים בארה"ב משתמשים בסמארטפונים. אם נסתכל על פלח האוכלוסייה שבגילאי 18-54, נראה שהממוצע כבר עומד על 54% חדירה לשוק הסלולארי. באירופה ובאסיה הנתונים גם הם דומים עם למעלה מ-40% מבעלי המכשירים הסלולאריים.

סקר שנערך לפני כחודשיים על ידי חברת המחקר Ipsos ו-MMA  (איגוד השיווק במובייל) בשיתוף עם גוגל, מצביע על כך ששיעור החדירה של סמארטפונים בישראל עומד על כ 30%. תוצאות הסקר, שניתן לצפות בהם בצורה אינטראקטיבית כאן, מראות שלמרות שהסמארטפונים הגיעו לארץ רשמית רק כשנתיים לאחר ארה"ב ואירופה, אנחנו כבר כמעט ומדביקים את הפער, ונמצאים בין עשרת המדינות המובילות בעולם באחוז חדירת הסמארטפונים לשוק.

נתון מעניין נוסף שעולה מהסקר נוגע להרגלי השימוש בסמארטפון שמתחילים לדחוק את השחקנים הותיקים, הטלוויזיה והמחשב, מחוץ לתמונה. כאשר נשאלו בעלי סמארטפונים בישראל על מה הם היו מעדיפים לוותר, על הסמארטפון או על הטלוויזיה והמחשב, כשליש מהנשאלים העדיפו לשמור את הסמארטפון ולהשליך את "הקופסאות הישנות". (ראו תמונה)

דעיכת המחשבים הניידים

בשנת 2011 ראינו גם התחזקות משמעותית בתחום הטאבלטים לעומת המחשבים הניידים. מכירת הטאבלטים, ש 95% מהם מריצים את מערכות ההפעלה IOS ואנדרואיד, עברה ברבעון השני של 2011 את מכירות הנטבוקים וכנראה שבקרוב יעלו במכירות על כלל המחשבים הניידים. הרוב המכריע של בעלי המחשבים משתמש בהם כדי לגלוש באינטרנט, לכתוב ולקרוא אימיילים ומסמכים, לרכוש מוצרים, ולהתחבר לרשתות חברתיות ולתוכנות מסרים מיידיים או שיחות וידאו. כולן פעולות שניתן לבצע בסמארטפון או טאבלט, שמתחילים כבר להשתוות ליכולותיו של מחשב ממוצע.

לכך מתווסף גם מסך המגע, שנותן חווית משתמש נוחה הרבה יותר לילדים ולחלק מהמבוגרים שמתקשים להתחבר למחשב עם המקלדת והעכבר הותיקים.
כמובן שהמחשבים האישיים והניידים לא ייעלמו לגמרי מחיינו, ויישארו במשרדים ואצל המשתמשים המתקדמים, אבל הם יהפכו בשנים הקרובות לפחות נפוצים בציבור הרחב. במיוחד כאשר יכנסו לבתים גם הטלוויזיות החכמות שידעו להתממשק עם הסמארטפונים והטאבלטים.

שינויים בהרגלי הצריכה

דפוסי הרכישה שלנו עומדים בפני שינוי בעשור הקרוב. אנחנו מתחילים לראות את השינוי, כאשר למעלה מרבע מבעלי הסמארטפונים בישראל כבר ביצעו באמצעותם רכישות של מוצרים באינטרנט (יותר מאשר באיטליה וצרפת). הרכישה באינטרנט הופכת לנפוצה יותר ויותר בכל שנה, ורכישה של מוצרים מאתרים בחו"ל, כדוגמת eBay, ואמאזון, מתבררת כמשתלמת בהשוואה למחירים בארץ.

בחודש שעבר במכירת "יום שישי השחור" שנערכת ברחבי ארה"ב מידיי שנה, נעדרו 80% מהלקוחות מהחנויות והקניונים, והעדיפו לבצע את הרכישות שלהם דרך האינטרנט. בשנים האחרונות גם נוסד קונספט מכירות חדש "Cyber Monday" - שלושה ימים אחרי "יום שישי השחור" - במהלכו הרשתות מציעות מבצעי מכירה בלעדיים לאתרי האינטרנט שלהם. החברות הישראליות כבר מתחילות לאמץ גם הן את המגמה, כדי להתחרות באתרי הקניות מארה"ב.

מרבית הבנקים הגדולים בישראל כבר הוציאו אפליקציות לסמארטפונים שמאפשרות לבצע פעולות רבות בחשבון הבנק ולנהל מסחר בבורסה, והישראלים שהתרגלו לנהל את חשבון הבנק דרך המחשב עוברים לשימוש בסמארטפונים.

הארנק הסלולארי

לפני כחודשיים השיקה גוגל את הסמאטפון הראשון עם מערכת ההפעלה Ice Cream Sandwich כשבתוכו נמצא הצ'יפ החדש שלה, שמביא את טכנולוגיית  NFC ? near field communications לסמארטפונים. הצ'יפ מאפשר רכישת מוצרים באמצעות הסמארטפון בדיוק כפי שהיום אנחנו משתמשים בכרטיס האשראי, בנגיעה פיזית במכשיר לחיוב אשראי.
האפליקציה שמנהלת את הרכישות באמצעות הצ'יפ כוללת היום כרטיס בנקט נטען של גוגל, וכרטיס של מאסטרקרד, שהייתה הראשונה לקפוץ על העגלה. ויזה, אמריקן אקספרס ודיסקבר כבר הודיעו שהן התחילו בעבודה לקראת אימוץ טכנולוגיית ה NFC לכרטיסי האשראי שלהן.

גוגל עובדת גם עם כל היצרניות של סמארטפונים מבוססי-אנדרואיד לשילוב של הצ'יפ במכשירים שייצאו במהלך 2012, וכנראה שבסופו של דבר גם שאר יצרניות הסמארטפונים יאמצו את הטכנולוגיה (אלא אם כן תצא אפל עם טכנולוגיה מתחרה). גוגל התחילה בקמפיין השיווק למוצר החדש כבר לפני חצי שנה, וגייסה אפילו את ג'ורג' קוסטנזה מ"סיינפלד" כדי להסביר למה הגיע הזמן לזרוק את הארנק.

http://www.youtube.com/watch?v=gKGptWtzeaU

מטרה קלה

ריכוז של כל כך הרבה פעולות בסמארטפון מהווה מכרה של זהב עבור האקרים ועברייני אינטרנט, שחולמים כבר שנים רבות על מכשיר כזה, שפריצה אליו תהיה אפשרות כמעט וודאית לעשיית כסף קל. המטרה של כל האקר או עבריין אינטרנט היא להגיע למידע אישי וחשבונות בנק של כמה שיותר אנשים בצורה קלה ואוטומטית ? וירוסים, ערכות פריצה, והונאות דרך אימייל או רשתות חברתיות הם האמצעים המוכחים להשגת המטרה.

כל הוירוסים וערכות הפריצה שקיימים היום במחשבים האישיים, ובעיקר בכל הגרסאות של Windows, מתחילים לעבור למערכות ההפעלה ששולטות בקרוב ל 70% משוק הסמארטפונים ב 2011, אנדרואיד ו- IOS. ואם ההימור של מיקרוסופט עם מערכת ההפעלה Windows 8 יצליח, והיא תצליח לתפוס פלח משמעותי מהשוק, גם היא לא תישאר חסינה.


נוקיה ו RIM, ששלטו עד לא מזמן בשוק הסמארטפונים עם מערכות ההפעלה שלהן - הסימביאן והבלקברי - מאבדות נתחי שוק משמעותיים מידיי רבעון. בין השנים 1996 ו- 2011 שלטה נוקיה עם הסימביאן בשוק הסמאטפונים העולמי בהפרש משמעותי, ולכן מרבית הוירוסים פותחו עבור הסימביאן. כבר בסוף 2010 תפסה גוגל עם אנדרואיד את ההובלה והורידה את נוקיה למקום השני במכירות. במהלך 2012 תמשיך הסימביאן להעלם, לאחר שנוקיה זנחה אותה לטובת Windows 8, ו- IOS של אפל תתפוס בקלות את המקום השני.

האם קיימים סמארטפונים חסינים לפריצה?

מערכות ההפעלה של גוגל ואפל, אנדרואיד ו IOS, מבוססות שתיהן על מערכת ההפעלה יוניקס (שעליה מתבססת גם לינוקס), שהיא בעלת מערכת הרשאות שנחשבת לבטוחה יותר מזו של Windows. למרות המקורות הדומים, בחרו אפל וגוגל בשתי גישות מנוגדות בפיתוח מערכות ההפעלה שלהן: אפל בחרה עבור ה iphone במערכת הפעלה סגורה ומקודדת, שמאפשרת הורדת אפליקציות אך ורק מה Appstore, חנות האפליקציות הרשמית של אפל, שם כל אחת מהן נבדקת בקפדנות לפני שהיא מקבלת את האישור הסופי. גוגל בחרה במערכת הפעלה בעלת קוד פתוח, שמשמש לא רק את יצרניות הסמארטפונים, אלא גם אנשים פרטיים בפיתוח של גרסאות שונות שלה.


הגישה הליברלית של גוגל בחלוקת הקוד שלה, האפשרות להורדת אפליקציות ממקורות שהם לא ה Android Market, חנות האפליקציות של גוגל, והאפשרות להעלות באנונימיות אפליקציות חדשות ל Android Market בלי בדיקות יסודיות ? כל אלה איפשרו כבר מספר משמעותי של וירוסים והתקפות בשלוש השנים בהן אנדרואיד קיימת.

במהלך שנת 2011 גוגל הסירה למעלה מ 100 אפליקציות זדוניות שהצליחו להשתחל ל Android Market. חברות האנטי וירוס, שהמובילות בהן כבר הוציאו אנטי וירוסים עבור אנדרואיד בשנה האחרונה, הספיקו לאסוף במהלך השנה אלפי דגימות של וירוסים ואפליקציות שמיועדים לאנדרואיד. מאות אלפי משתמשים כבר נדבקו בוירוסים שמגיעים במגוון צורות ודרכים לסמארטפונים מבוססי אנדרואיד. דרכי ההדבקה הנפוצות דומות מאוד לשיטות שקיימות כבר קרוב ל 20 שנה במחשבים האישיים: הודעות SMS והודעות דרך אפליקציות של רשתות חברתיות שמכילות קישורים לאתרים זדוניים, אפליקציות שמתחזות לאפליקציות אחרות, בעיקר של בנקים, אפליקציות אנטי וירוס מתחזות, משחקים שגונבים את פרטי חשבון הבנק, ערכות פריצה ייעודיות, והיד עוד נטויה. אם תימשך המגמה הנוכחית, יפותחו עד סוף שנת 2012 יותר וירוסים והתקפות שמכוונים לסמארטפונים מבוססי אנדרואיד מאשר שפותחו עבור הסמאטפונים של נוקיה במשך יותר מעשור.
חברת גוגל פרסמה הודעת הכחשה בחודש שעבר, שבה טענה ש"למערכות הפעלה מבוססות לינוקס אין בעיה אמיתית של וירוסים, ואנדרואיד היא כמובן מבוססת לינוקס".

גם מכשירי iphone שמריצים את מערכת ההפעלה IOS אינם חסינים מפגיעה. רבים מהמשתמשים בiphone "פורצים" את ההגנה שלו באמצעות כלים אוטומטיים על מנת לאפשר הורדת אפליקציות שלא מה Appstore. הפריצה מאפשרת גישה מלאה למכשיר, בדומה לגישה הקיימת במרבית הסמאטפונים מבוססי אנדרואיד.

בחודש יולי האחרון שחררה אפל שלושה עדכוני אבטחה שנועדו להתמודד עם שיטת פריצה פופולארית לiphone באמצעות הודעת SMS שמכילה קובץ PDF בעל קוד שדומה מאוד לוירוס. באותו החודש התפוצצה בעיתונות העולמית פרשה שבה עיתונאים מהצהובון הבריטיNews International שילמו להאקרים כדי לפרוץ לסמאטפונים של סלבריטאים על מנת להשיג מידע ותמונות עסיסיים. הרוב המכריע של הסמארטפונים שנפרצו היו מכשירי iphone.

בחודש שעבר פרסם מומחה לאבטחת מידע פרצה חדשה ב iphone, שאפשרה לו להעלות אפליקציה זדונית ל Appstore, שנותנת לפורץ גישה מלאה לתמונות, מסמכים ואנשי קשר, ומאפשרת לו להתקשר ולשלוח הודעות SMS מהמכשיר בצורה שלא מופיעה על המסך. התגובה של אפל היתה הסרת האפליקציה מה Appstore והשעיה של המומחה לשנה מתוכנית המפתחים שלה. מעבר לכך לא ננקטו שום פעולות לסגירת הפרצה.

אפל טענה וממשיכה לטעון שהמחשבים, הסמארטפונים והטאבלטים שלה חסינים בפני וירוסים ופרצות. לפני שנתיים היא התרצתה ואפשרה לאנטי וירוס של חברת ESET להימכר רשמית בחנויות שלה עבור מחשבי מק, בעלי מערכת ההפעלה OSX, ועד היום כבר אפשרה לפתח עוד מספר אנטי וירוסים עבורם. כיום עדיין לא קיימות אפליקציות אנטי וירוס עבור האייפונים והאייפדים.

 

גוגל ואפל נוקטות שתיהן בגישה של הכחשה כלפי הוירוסים שמגיעים למערכות ההפעלה שלהן, וכך עוברים חודשים ארוכים עד שהן טורחות לשחרר עדכוני אבטחה עבור פרצות שמתגלות במערכות שלהן. לפני חודש פורסם שפרצת אבטחה ב Itunes, שהכרחית לעבודה עם iphone ואייפד, ואפשרה לרגל אחרי משתמשים, נסגרה רק לאחר 3 שנים.
מיקרוסופט כבר הבינה שמדובר בבעיה אמיתית עם עשרות אלפי וירוסים חדשים מידיי חודש שמכוונים כלפי Windows, ובכל חודש משחררת יותר ויותר עדכוני אבטחה שגם הם לא מספיקים כדי לעצור את שטף הוירוסים.

 בשנים הקרובות כשמרבית הוירוסים וההתקפות יעברו לאנדרואיד ו IOS, ייאלצו גם גוגל ואפל להתמודד עם המציאות החדשה, אולם כבר הוכח שתמיד יהיו יותר פרצות אבטחה מאשר עדכוני אבטחה.

 

הכותב הוא אמיר כרמי, ראש צוות התמיכה הטכנית בחברת קומסקיור, הנציגה הבלעדית בישראל של חברת ESET, מפתחת האנטי וירוס ESET NOD32 וחבילת האבטחה ESET Smart Security. קומסקיור מפעילה בארץ מוקד תמיכה ופתרונות טכניים בשפה העברית.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב