דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שחייה והידרותרפיה להפרעות קשב וריכוז 

מאת    [ 07/01/2012 ]

מילים במאמר: 619   [ נצפה 3783 פעמים ]

?

הפרעות קשב וריכוז - מה זה ?

הפרעת קשב וריכוז הינה הפרעה נוירו-פסיכולוגית שכיחה העלולה לגרור פגיעה משמעותית באיכות החיים, מימוש חלקי של הפוטנציאל האישי וסבל במגוון מישורי החיים.

הפרעות קשב וריכוז קיימות לאורך כל החיים, ומקבלות צורות ביטוי שונות אצל כל אדם.. בעיות קשב וריכוז והיפראקטיביות הינם שם כולל למגוון של הפרעות קליניות שהמשותף להן הן הפרעות קשב והתנהגות ברמות שונות. זהו שם כולל לקבוצה של הפרעות במערכת העצבים המרכזית

כיצד מאבחנים הפרעת קשב וריכוז :

האבחנה היא אבחנה קלינית בעיקרה, ויש חשיבות גדולה באבחנה המבדלת של ההפרעה ממצבים אחרים, חלקם תקינים וחלקם פתולוגיים אשר יכולים להיחשב בטעות לADHD או ADD . כיום אין מבחן אחד המאשר או שולל חד-משמעית את האבחנה. והמאבחן יכול להשתמש בראיון הילד וההורים, תצפיות בילד ובהורים, סקאלות התנהגותיות, בדיקות גופניות ונוירולוגיות וטסטים קוגניטיביים. בדיקות מעבדה, כגון ראייה ושמיעה, יכולות להיות יעילות בחלק מהמקרים. במצבים מסוימים כדאי לבצע הערכת שפה ודיבור. TOVA of Variables of Attention) Test) , בדיקה זו ממוחשבת ומבוססת על ניתוח התגובה לגירוי - השמטות, תוספות שגויות וכדומה. הילד צופה בצג מחשב למשך פרק זמן קבוע, ואמור להגיב לגירוי אחד ולהתעלם מגירוי אחר. הבדיקה מודדת את המהירות והדיוק של עיבוד המידע שעושה הילד, באמצעות השוואת התוצאות לנורמות המאפיינות י הפרעות הקשב והריכוז מתחלקות לשלשה סוגים :

אפיון ההפרעות :

1. ADHD - הפרעת הקשב  עם היפראקטיביות לרוב מתגלה בילדות המוקדמת, מתאפיין בעיקר בבעיית קשב בהיפראקטיביות ואימפולסיביות. בעיית קשב:ילדים אלו מתקשים בכיתה בריכוז לטווח ארוך בנושא הנלמד. כל גירוי חיצוני אחר מסב את תשומת ליבם מהנושא. ADHD קיים גם במבוגרים, וגורם לבעיות התנהגות המקשות על חיי היום יום שלהם ומפריעות לאנשים הקרובים להם.
2. ADD - הפרעת הקשב ללא היפראקטיביות  , ילדים הסובלים בעיקר מחוסר ריכוז, משתעממים מהר ומתקשים להתמיד במשימות.
3. הפרעת קשב וריכוז "משולבת"- רב הילדים המאובחנים נכנסים לקטגוריה זו.
ילדים עם ADHD סובלים מפגיעה בתפקוד בתחומים שונים - בביה"ס, בבית ובקשר עם בני גילם. בביה"ס ההפרעה תתבטא בציונים נמוכים מהמצופה או פערים בציונים. כמו כן פגיעה ביכולת התארגנות והלמידה, קושי בהכנת שיעורים. בעיות התנהגותיות יתבטאו בקשיים הן בביה"ס עם מורים וילדים והן בבית עם ההורים.
ילדים נוטים לדחות ילדים בעלי ADHD בשל תוקפנותם, טווח הריכוז הקצר, האימפולסיביות שלהם ואי הציות לחוקים.

למרות שזו הפרעת קשב וריכוז, מרבית הילדים בעלי אינטליגנציה מעל הממוצע ויצירתיים מאוד, חלקם סובלים מדימוי עצמי נמוך בשל התנהגותם החריגה ויחס החברה כלפיהם.

חוג שחייה טיפולית  לבעיות קשב וריכוז הינו חוג תהליכי מתמשך השם דגש על הצדדים הרגשיים , הפיזיולוגיים והטכניים שבלימוד השחייה לצד הקניית כלים ומיומנויות להתמודדות עם הקשיים עימם מתמודד הילד במים ומחוץ להם .

א. מטרות החוג הינן :
הקניית כלים ומיומנויות חברתיות ותקשורתיות
בנייה של אמונה  ובטחון עצמי
בנייה של  תחושת הצלחה ועמידה במשימות ובדרישות
הקניית עצמאות ובטחון בעת השהייה במים ומחוצה להם
הקניית שליטה בסגנון שחייה אחד או יותר.

ערכים נוספים:

שיפור הקוארדינציה הרב איברית תוך איזון הגוף ותכנון התנועה
שיפור של תפקודי מערכת הנשימה.
שיפור סיבולת לב – ריאה.

ב. עקרונות האימון והטיפול

הדגש המרכזי עליו צריכים שיהיו מושתתים מערכי ההדרכה והטיפול בהידרותרפיה בכלל ולילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז , הינו  הקניית תחושת הצלחה לכל חניך וחניך  ובנייה של ביטחון ואמונה בעצמו וביכולתו ,  גישת לימוד אשר תשפיע על תפיסת המסוגלות המוטורית של החניך הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך.

לצד ערך מרכזי  העקרונות המנחים צריך שיהיו  :

יצירת קשר אישי ובניית אמון בין המדריך לחניך. "עקרון ההנאה שבאימון" ועל פיו  ילד נהנה הוא ילד הפתוח ללמידה ומתמיד באימון ובתרגול לאורך זמן.

עקרונות אילו יגרמו לילד למחוייבות והתמדה  אשר יובילו לפיתוח  מיומנויות פיזיולוגיות ורגשיות ברמה גבוהה מאוד ויטמיעו בו ערכים אשר ילוו אותו שנים רבות.

ג. הבריכה הטיפולית

הפעילויות צריכה להתקיים מתקיימות בבריכה מחוממת כל השנה לטמפ' מים הגבוהה ב 6-7 מעלות יותר מבריכות רגילות ,והתנאים מסביבו  יהיו כאלה אשר יקנו לחניך שקט , שלווה ובטחון ואפשרות להתרכז רק בנדרש ממנו .

גיא ארד - ספורטאי שחיין  ורוכב אופניים מצטיין , כדורגלן עבר בקבוצת הבוגרים של עירוני רמת השרון , מעסה מקצועי ומטפל שיאצו בכיר משנת  2003 בעליו של "אלישע"מרכזי ספורט הכוללים את בריכת "אלישע" במושב שדה ורבורג ואת "גלגלים" בית הספר לאימון ולימוד רכיבת אופניים. http://www.elishamaim.co.il/  




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב