דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עבודת צוות אפקטיבית - סדנאות להנאה והנעת מוטיבציה 

מאת    [ 06/01/2012 ]

מילים במאמר: 1171   [ נצפה 6393 פעמים ]

כמו צ'ולנט טעים בחורף עבודת צוות אפקטיבית היא עניין של זמן. בגן, בבית ספר, בתיכון ובצבא אנו עוברים קורס מזורז של פיתוח צוות. במערכת זוגית אנו הפוכים להיות צוות מיומן... ברוב המקרים זה עובד...

 

מי יהיה טרכטנברג לשנת 2012

בכל יום תתפרסם איזה שהיא ידיעה באחד העיתונאים לגבי וועדה שמינו רשויות המדינה כדי להתמודד עם שינויים ומשברים. וועדת טרכטנברג, וועדת לישנסקי היו חלק מצוותים שליוו אותנו לאורך שנת 2011. מידי יום מוזכר שיתוף פעולה או אי שיתוף בין משרדי הממשלה השונים, בימי שישי נחשף בתקשורת לחברות היי טק  שהצליחו לעשות אקזיט בזכות עבודת צוות. מכוני מחקר בתחום הפארם יגלו כי עבודת צוות היא זאת שגרמה לתגלית הרפואית.

 

עבודת צוות בדיאלוג

כשיש עבודת צוות מתקיים דיאלוג בין ראש הצוות לעובדים ובין העובדים עצמם. בצורה המודעת כל אחד רואה בצורה שונה את עבודת הצוות. החוקר לביון מתאר שני תהליכים הקוראים בצוות. האחד היא מנטאליות הקבוצה בעבודה הכולל את התפוקה הסופית ותפיסת המשימה. התהליך השני קורה מתחת לפני השטח. הנחות בסיסיות ורגשיות שאינם מודעות ואשר עלולות לגרום למצב של תקיעות בצוות. תלות בסיסית, בריחה או מאבק, שידוך. בתהליך ההתפתחות והבגרות יעבור הצוות שלבים עד לבשלות צוותית.

 

על צ'ולנט והצוות

חברות אשר רוצות לראות תוצאות מהצוותים יצטרכו לעיתים לחכות קצת. בדיוק כמו הצ'ולנט אשר טעמיו מתערבבים בזכות השעות הרבות שהוא נמצא בסיר כך גם עבודת צוות תשתבח ככל שהצוות ימצא יותר זמן ביחד, יכיר זה את מגבלותיו של זה, ילמד להשתמש בחזקות של האחר ולקיים רצף של נורמות עבודה מוסכמות. בתהליך ייתכנו שינויים של צמיחה מצד אחד ודעיכה מהצד השני.

 

תפקיד ראש הצוות בעידוד מוטיבציה

כיום התיאוריות בתחום פסיכולוגיה ומנהל עסקים מתמקדות גם בגורם המנהיגות כחלק משיפור המוטיבציה של העובדים/ות. תיאורית הטווח המלא היא אחת המפורסמות. מנהיג שיהפוך למנטור יוכל להפיק את המיטב מהעובדים/ות. תיאורית הצרכים של מסלו הוותיקה דיברה על מימוש העצמי כערך הגובה בסולם., תיאורית ההתנהגות של סקינר אשר מתמקד בחיזוקים פנימיים וחיצוניים. מתחום הסוציולוגיה מדבר על התיאוריה הפונקציונאלית שבה אדם במצב שבו המערכת מפסיקה לעבוד עקב תקלה, האדם יעשה כמיטב יכולתו בכדי להחזיר את המערכת לתפקוד.בסופו של יום עליכם המנהלים/ות מוטלת האחריות להכיר את העובדים, לדעת מה מניעה כל אחד מהם בנפרד, לעודד אותם לצאת מגבולות האני, קידום מחשבה יצירתית ושיתוף פעולה עם שאר הצוות והמחלקות בארגון.

 

תפקיד הארגון בעידוד מוטיבציה

תרבות ארגונית צריכה לעודד שיתוף פעולה, יצירתיות, חדשנות. חזון שיסחף את העובדים/ות ומטרות ברורות לטווח הקצר ובינוני הם אלה שיעזרו הן בפיתוח עבודת צוות והן למוטיבציה וחדשנות בארגון. כדאי שהחזון יהיה ממוקם במקום בולט במשרד. קוד אתי כפי שבנק לאומי עשה (מפורסם באינטרנט לכל דורש) מלמדת על ההשקעה שארגונים צריכים לעשות בכדי להעביר תרבות ארגונית חזקה.

 

רעיונות למשחקי עבודת צוות

לפניך מספר משחקים שיעזרו לכם לגבש את הצוות ולעמוד בעצמכם על תהליכי העבודה וקבלת החלטות.

א."של מי החפץ" – מביאים שקית אטומה. כל אחד שם חפץ לאחר מכן על הצוות להחליט של מי מהעובדים/ות החפץ.

ב."דבר טוב שקרה" – עורכים סבב שבו כל אחד מספר על משהו טוב שקרה לו החודש.

ג."אסד אמר" – מחלקים את העובדים למספר קבוצות. כל קבוצה צריכה להסתדר במהירות האפשרית על פי גובה, צבע שיער, מידת נעלים, תאריך יום הולדת ..

ד."העברת בקבוק" – תחרות בין קבוצות. כל קבוצה מקבלת בקבוק שאותה היא צריכה להעביר בצורה המהירה ביותר בלי להשתמש בידיים או ברגלים.

ה."שבע דקות בגן עדן" – לכל קבוצה יש שבע דקות להמציא שם ושיר לקבוצה, להביא נייר טואלט מהשירותים, אבן, לערוך חרוזים של שמות ההורים, למצוא כמה שיותר מכרים אישיים מחוץ למסגרת העבודה, להביא מספר רכב שחונה הכי קרוב בחנייה. (ניתן לדבר גם על עבודת צוות וגם על ניהול זמן).

ו."אי של יציבות" – מפזרים מספר עיתונים. כל קבוצה צריכה להיות כמה שיותר זמן על גזיר העיתון בלי שהרגלים יגעו ברצפה.

ז."פינת יצירה" – כל צוות מקבל מספר בקבוקי פלסטיק כמספר האנשים. כל אחד מהם צריך למצוא כמה שיותר שימושים מעשיים לבקבוק. לאחר מכן כל קבוצה בוחרת בקבוק אחד שלדעתם הוא השימושי ביותר וצריכה לשכנע את שאר הקבוצות. בסוף תיערך הצבעה והקבוצה שהצליחה לשכנע עם מספר הרב של מצביעים תנצח.

 

סדנאות odt   

סדנה שמתקיימת בטבע / "בשטח". יתרונה הגדול של סדנה המתקיימת בחוץ הוא באווירה השונה והפתוחה המשרה תחושה של חופש ושל מרחבים. כך ניתן להתגבר ביתר קלות על חסמים ומצד שני זאת ההזדמנות לתת לעובדים תחושה של חופש אמיתי. סדנאות כאלה יכולות להיות כדוגמת יוגה צחוק, משחקי שכונה, הפעלות באימפרוביזציה, תקשורת ועוד..

 

סדנאות לפיתוח צוותים

כאשר צריך לבחור סדנת פיתוח צוות המטרה היא לזהות מה הצוות צריך. מנחה קבוצות או יועץ/ת ארגונית יוכלו להמליץ על הנושאים שכדאי להתמקד בסדנה. לפניכם רשימת סדנאות פופולאריות לפיתוח צוותים.

1.סדנת עבודת צוות – סדנה תהליכית המתרכזת בצד התקשורתי ובצד המשימתי כאשר הצוות לא מגיע לתפקוד מלא. לאחר בירור מול המנהל/ת לקבלת פרטים על הצוות ובמקרים מסוימים תתקיים שיחה מקדימה עם חלק מהעובדים/ות, לאחריה תתחיל הסדנה שתתמקד בשיפור היחסים בין העובדים/ות, או בהסכמה על דרכי עבודה. הסדנה יכולה להתפרס על פני מספר מפגשים כשכל מפגש יכול לערוך בין ארבע עד שש שעות..

2.סדנת פיתוח מצוינות – מטרת הסדנה היא להמחיש כיצד כל אחד יכול לחתור אל עבר המצוינות. ניתן לקבל דוגמאות מעולם הספורט, מעולם הטלוויזיה (לרדת בגדול, לעוף למיליון, הישרדות). הצוות צריך לערוך משימות אישיות וקבוצתיות. פיתוח מצוינות זהו מושג הכולל בתוכו תכנים שונים : לניהול זמן, לחץ ושחיקה, עבודת צוות, מנהיגות, שיפור זיכרון...

3.סדנת תקשורת – כאשר ישנם מתחים בין העובדים/ות, אם בגלל עזיבה של ראש צוות וקליטה של חברים/ות חדשים לצוות, ציפיות לא ממומשות ומאבק על התפקיד בצוות. סדנת תקשורת בין אישית יכולה לעזור במיתון, החלה, וחיזוק הקשר בין העובדים/ות.

4.סדנת ניהול זמן – טיפים מצוינים לעזור לנהל את הזמן בצורה המיטבית ביותר תוך קיום משימות צוותיות שיביאו את העובדים לתובנת הן כלפי עצמם והן כלפי הצוות שלהם.

5.סדנת מנהיגות – סדנה שבנויה במקור למנהלים אבל יכולה להתאים גם לצוותים. על ההבדלים שבין מנהלים למנהיגים והתפקיד החשוב שיש לכל אחד. כיצד להעצים את הצוות, קבלת החלטות בזמן משבר.

6.סדנת שיפור זיכרון – טכניקות לשיפור זיכרון ולמידה. הראש של שוכח אף פעם.

7.סדנת להפגת מתחים – ההבדל בין לחץ למתח. דרכים לשחרור בהתמקדות בצדדים הפיזים, מנטאלים, רגשים.

 

סדנאות כיף לצוותים

כאשר עורכים ערב גיבוש, יום כיף לעובדים, מסיבת פרידה המטרה לדאוג לרווחת העובדים. זה המקום להראות כי ראש הצוות מקדם את הפעילות החברתית ודואג לעובדים גם מעבר לשעות העבודה. כיום ערכים כמו "משפחה" הם נדבכים חשובים בהרבה ארגונים. לפניך רעיונות לסדנאות של גיבוש וכיף לעובדים:

א.סדנת צחוק – הפעלות מצחיקות, מעגלי צחוק, תחרויות צחוק שנועדו לקרב ולשחרר

ב.סדנת גרפולוגיה – כתיבת ברכות לחיזוק הגיבוש, פירוש חתימות, שרבוטים ויצרים.

ג.סדנת אימפרוביזציה – משחקי תיאטרון, אסוציאציות, פנטומימה, ג'יבריש, מרחב.

ד.סדנת שפת גוף – אמונות הפיתוי שבין גברים לנשים, רושם ראשוני, תדמית, פרזנטציה.

ה.סדנת משחקים – משחקי ילדות ושכונה, מחניים, מחבואים, תופסת, גוגוגים, ג'ולות..

ו. סדנת קרבה – משחקי גיבוש שנועדו לקרב בין העובדים/ות בדרך משעשעת.

ז.סדנת שעטנז – שפת גוף בין גברים לנשים, פענוח גרפולוגי של חתימות, משחקי גיבוש.

צרו קשר להתאמת הסדנה הטובה ביותר לצוות שלכם. 03-5590868 נייד 050-571160

 

יובל בן בסט - מנחה קבוצות וגרפולוג. עורך סדנאות בתחום גרפולוגיה, אינטליגנציה רגשית, אסרטיביות, גרפולוגיה, צחוק והומור, לחץ ושחיקה, ניהול זמן, עבודת צוות, שפת גוף בין גברים לנשים. כתובת האתר  http://www.graphologia.net טלפון 050-5711160




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב