דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מכשיר הקסם לשדרוג ארבע מטלות למידה 

מאת    [ 04/01/2012 ]

מילים במאמר: 622   [ נצפה 3730 פעמים ]

המכשיר הזה מצוי בכל בית, ואם לא, אפשר לרכוש אותו תמורת שקלים בודדים. הוא יעזור לשפר לפחות ארבע מטלות למידה, ולכן חשוב תמיד לדאוג שיהיו בקלמר של הילדים (וגם שלכם אם אתם תלמידים) כמה כאלה. נו? אז המכשיר הוא מרקר, מדגישון בעברית

מה אפשר לעשות עם מרקר?

אפשר להיעזר בו בכל גיל לביצוע  משימות הדורשות תכנון וארגון. אסקור בהמשך את המטלות הללו ואיך יעזור המרקר לבצע אותן בקלות., אבל קודם כל תשובה לשתי שאלות חשובות.

בעצם, לשם מה נחוץ המרקר?

הוא כלי נפלא בכל גיל למקד את תשומת הלב, שעלולה להתפזר כשהטקסט ארוך ומסובך. החלקים המסומנים עושים סדר במחשבות, ועוזרים לארגן את התוכן בצורה יותר נוחה ופחות מאיימת. אפשר לומר שהמרקר הוא המוציא לפועל של אסטרטגיות למידה יעילות במקצועות רבי המלל.

חשוב לערב כמה שיותר חושים בתהליך הלמידה. לא מספיק רק לשמוע את המורה. חשוב גם לראות מול העיניים את הדברים החשובים כדי לזכור בקלות. ההתמקדות חשובה לכל תלמיד, אבל ממש חיוניתו נחוצה ללקויי למידה ולבעלי הפרעות קשב.

מה קורה אם מסמנים בטעות משהו לא נכון? הרי אי אפשר למחוק.

לא קורה כלום. אפשר להחליט שמבטלים סימון ע"י שורת נקודות או קווקווים מתחת לאותיות.

מהן המשימות שהמרקר יעזור מאוד לבצע אותן?

 הראשונה: "קריאה חכמה" בטקסט ושאלות הבנה (בעברית או בכל שפה אחרת) כולל טקסטים בחינות הבגרות בלשון.

מה מסמנים? את הכותרת, כל הפסקה הראשונה, משפט ראשון (עד הנקודה) בכל פסקה אחרת ואת כל הפסקה האחרונה (ראשי תיבות: כפ"ר מרפ"א). המטרה: חיסכון ניכר בזמן והתמקדות בשאלות.

בשלב הראשון קוראים רק את החלקים המסומנים. אח"כ, לפי הסימנים, בודקים באיזו פסקה תימצא התשובה המשוערת. קוראים את אותה פסקה ועונים על השאלה. כך עושים גם עם יתר השאלות.

השנייה: כתיבת סיכום

מה מסמנים? בדיוק את אותם חלקים שמסמנים בטקסט המלווה בשאלות הבנה, שקראתי להם כפ"ר מרפ"א. כוונתי ל: כותרת, כל הפסקה הראשונה, משפט ראשון (עד הנקודה) בכל פסקה אחרת, ואת הפסקה האחרונה.

 במה זה יעזור? בסיכום יש לכתוב את הפרטים החשובים ביותר, ולדלג על הסברים, דוגמאות ופרטים מיותרים. הסיכום, אם כן, יהיה מבוסס, פחות או יותר, על מה שסימנו, מפני שזה, בדרך כלל, עיקר הטקסט. הסימון יאפשר יותר בקלות לגבש משפט ה"מכסה" את כל הנאמר בפסקה, ולפעמים החלק המסומן, בשינויים קלים, יהיה המשפט המסכם את הפסקה.

 טיפ חשוב:  גם מי שממש לא יודע לסכם, אם יכתוב במילים שלו את מה שהבין מהחלקים המסומנים,  ויחבר את המשפטים בצורה הגיונית, יוכל, ברוב המקרים, להרוויח יותר ממחצית הנקודות על המטלה הזאת.  

השלישית: סימון מילים חשובות בשאלות שבמבחן

מה למרקר בשאלות? שלושה סוגי מילים, המתחילות ב-מ': מילות הוראה (כמו: נמקו, סכמו), מילות שאלה (כמו: מי, מתי, למה) ומספרים שהם חלק מההוראה, כמו: רשום שלוש סיבות, או: הבא שני פירושים וכו').

לשם מה ולמי זה נחוץ? זה קריטי ממש לשכחנים, "עפיפונים", בעלי קשיי קשב וריכוז ובעלי קשיי זיכרון. יש להם נטייה לשכוח חלקים של השאלה ולאבד בגלל זה נקודות רבות. כשמסמנים את המילים האלה בשאלות, ממש ברור לעין כמה חלקים יש בשאלה. ממש חשוב לבדוק, אחרי שכבר עונים על כל שאלה, שבאמת התייחסנו לכל החלקים המסומנים. (למשל: אם כתוב: "רשום שלוש סיבות לנפילת הממלכה", צריך לבדוק שרשמנו את שלוש הסיבות. אם כתוב: "האם גם אתה היית נוהג כך? נמק", צריך לבדוק שאמרנו מה היינו עושים וגם נימקנו).

הרביעית: כאשר מתכוננים למבחן

לא חשוב באיזו דרך מתכוננים למבחן תמיד יש דברים חשובים שצריך להבליט, כמו:  כותרות, תמצית הפרק ואת הפסקאות הראשונות בכל תת פרק, מושגים, הגדרות, שמות, תאריכים (אם יש).  הסימון  יועיל בכל שיטת לימוד. אם מכינים סיכום או תרשים זרימה, אם שואלים שאלות על הטקסט, ואפילו אם לא כותבים מילה בהכנה למבחן, ורק קוראים את החומר. מומלץ מאוד להקליט, אפילו בסלולרי, את מה שסימנו (שאלה, כמובן, הדברים החשובים בטקסט) ולהקשיב כאמצעי נוסף לזכירת החומר.

 

טלילה שחר, מוסמכת בהוראת אסטרטגיות למידה, מחבברת הספר "מהורה למורה" - למד את ילדך איך ללמוד בקלות ולהשיג תוצאות מעולות. הירשמו באתר שלי וקבלו טיפים להשכנת שלום בין הורים, ילדים ומורים. כן תקבלו בחינם פרק מהספר שלי: שיטה מעולה לזכירת מושגים ומילים בשפה זרה.   050-4510254




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב