דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך לכתוב תשובה טובה 

מאת    [ 04/01/2012 ]

מילים במאמר: 457   [ נצפה 6319 פעמים ]

אם רוצים לכתוב תשובה טובה במבחן, צריך קודם כל להבין את כל המילים שבשאלה. ובכן, הפתעה: פעמים רבות, גם בכיתות הנמוכות, מנסחים את שאלות במילים גבוהות. ואז? מתוך ניסיון רב שנים בהוראת אסטרטגיות למידה, אני יכולה להעיד שתלמידים רבים פשוט לא  מבינים את השאלות, בעיקר במקצועות ההומניים, כמו: ספרות, היסטוריה, אזרחות. התוצאה הבלתי נמנעת היא הפסד של נקודות יקרות ותסכול רב, כי לפעמים התלמיד דווקא ידע את התשובה.

אז מה לעשות כדי שזה לא יקרה לכם (אם אתם הסטודנט או התלמיד) או לילד שלכם (אם אתם ההורה)?

לפניכם מיני-מילון של מילים "קשות" שמופיעות הרבה בשאלות במבחנים, כמובן עם הסברים. כדאי ממש לשנן אותן בכל דרך שמתאימה, למשל: בניית משפט שיכלול את המילה "הקשה" עם הפירוש. למשל: "יש לי השערה שבחנות יש הנחה גדולה". שווה להשקיע את המאמץ. התוצאה יכולה להיות תוספת של 15-10 נקודות במבחן.

מיני-מילון

1. הנחה - השערה, נקודת מוצא  2. תפיסה - עמדה, דעה  3. סתירה - ניגוד  4. ביטוי - איך זה נראה בדיוק  5. ראיה - הוכחה  6. לכאורה - לא באמת, כאילו  7. עיקרון -? כלל חשוב  8. גורם - סיבה  9. מאפיין - תכונה שמיוחדת דווקא לו  10. נימוק - ההסבר לדעה או לטענה (שלך או של מישהו אחר)  11. דרכי עיצוב - איך יצרו אותו (את השיר/ פסל/ ציור)  12. משקל - חשיבות  13. השלכה - תוצאה, השפעה  14. תופעה - אירוע שקורה הרבה

ועכשיו,  לתהליך כתיבת תשובה טובה: אני מציעה ארבעה שלבי עבודה, שאקרא להם בראשי תיבות: מהנ"ב, קיצור של: מרקר, הבן, נסח, בדוק.

א.  מרקר:  יש להדגיש בשאלות שלושה סוגי מילים, שאכנה אותן: שלוש המ"מים: מילות הוראה (כמו: כתבו, סכמו, הקיפו בעיגול), מילות שאלה (מילות המלא"ך: מי, מה, מתי, למה, לאן, לשם מה, איך, איפה, איזה) מספרים (לא כל מספר מקרי שמופיע בשאלה, אלא מספרים שהם חלק מההוראה, כמו: רשום שלוש סיבות, או: הבא שני פירושים וכו').

למשל: בשאלה:  ציין שלושה צעדים שנקט רוזוולט כדי להפחית את נזקי המשבר הגדול. איזה מהם נראה הכי משמעותי בעיניך? נמק. יש לסמן את המילים: ציין, שלושה, איזה ונמק.

ב.  הבן:  חשוב להבין מה בדיוק שואלים. חלקו שאלות מורכבות לכמה חלקים. כעת "תרגמו, כל חלק למילים הכי פשוטות. הסבירו לעצמכם מה בדיוק נדרש. רשימת המילים "הקשות" ששיננתם קודם, יכולה להועיל כאן מאוד.

ג.  נסח:  נסחו את התשובה במשפטים קצרים וברורים. זה עדיף מניסוח מעורפל ומסורבל. ענו תשובה מלאה. דילוג על הפתיח, שמרכיב תשובה מלאה, עלול לעלות בהפסד נקודות.  אל "תמרחו". אין טעם לכתוב את אותו דבר במילים אחרות.

ד.  בדוק:  בדקו, לפי מה שסימנתם בהתחלה (שלוש המ"מים), שעניתם על חלקי השאלה, מעין "ספירת מלאי". בדוגמה למעלה צריך לבדוק שרשמתם שלושה שינויים, שכתבנו איזה מביניהם הכי חשוב , וגם שנימקתם למה אתם חושבים כך. שימו לב: הכוונה איננה לבדיקת נכונות התשובה, אלא את זה תוכלו לעשות לאחר שסיימתם את המבחן כולו, אם נותרו לכם זמן וחשק).

מאחלת לכם הצלחה רבה.

 

טלילה שחר, מוסמכת בהוראת אסטרטגיות למידה, מחבברת הספר "מהורה למורה" - למד את ילדך איך ללמוד בקלות ולהשיג תוצאות מעולות. הירשמו באתר שלי וקבלו טיפים להשכנת שלום בין הורים, ילדים ומורים. כן תקבלו בחינם פרק מהספר שלי: שיטה מעולה לזכירת מושגים ומילים בשפה זרה.   050-4510254




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב