דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כמה מילים על אסטרטגיות למידה 

מאת    [ 04/01/2012 ]

מילים במאמר: 724   [ נצפה 4323 פעמים ]

אף אחד לא נולד עם הידע להבין את הנקרא, להתכונן למבחן או לכתוב סיכום. אסטרטגיות למידה טובות מלמדות איך בדיוק לעשות את הפעולות הנחוצות ללמידה. אני מאמינה שאסטרטגיות טובות משלבות גם יצירתיות, דמיון והומור, שהם כלים מצוינים ללמידה מוצלחת.

אסטרטגיות הלמידה הן כלים או מודלים לשימוש חוזר, שמאפשרים לכל אחד להצליח בלימודים. הכלים האלה חוסכים זמן, ומקנים סדר עבודה ברור ויעיל, שהתלמיד יוכל לחזור עליו בכל עת. אני מדברת על אסטרטגיות למידה במקצועות ההומניים, או כמו שקוראים להם היום: רבי המלל. זה עובד כמו מתכון: אם ילדכם תרגל, למשל, זכירת פרטים בהיסטוריה, הוא יוכל לזכור באותה שיטה גם חומר בביולוגיה או בגיאוגרפיה, וזה ישרת אותו גם בחיים: כך הוא יוכל גם לזכור רשימת קניות ואת הרכב במנות במסעדה שהוא ממלצר בה

למי נחוצות שיטות ללמידה יעילה?

האסטרטגיות מיועדות לכל תלמיד שרוצה להעלות את הישגיו,  ובעיקר למי שמוכרחים (מכל סיבה שהיא: לקויות למידה, הפרעות קשב, היעדר שיטות למידה יעילות) להשקיע הרבה יותר מאמץ כדי להגיע לתוצאות טובות במקצועות רבי המלל כמו: היסטוריה, הבעה, ביולוגיה ותנ"ך). 

למה דווקא המקצועות האלה גורמים "כאב ראש" ללומד בעל קשיי למידה?

המקצועות רבי המלל –בעיקר: היסטוריה, אזרחות, ספרות, מדעי ההתנהגות- הם אימתו של כל תלמיד בעל קשיי למידה (הפרעות קשב, דיסלקציה), אבל גם תלמידים רבים שאינם כאלה, מאבדים את הצפון מול טקסטים עמוסים.

יש כמה סיבות, ונראה לי שאחת הבולטות היא שבבתי הספר לא מתרגלים את התלמידים איך ללמוד בשיטתיות. גם אם פה ושם מישהו מהמורים מלמד שיטות למידה יעילות, זה, בדרך כלל, ממוקד במקצוע המסוים שאותו מורה מלמד. אין ראייה כללית של מיומנויות למידה כמו הבנת טקסטים, הבנת הוראות, סיכום, דרכים להכנה למבחן ואסטרטטגיות של זכירה. התלמידים גם לא מכירים מגוון של שיטות למידה, ולא מתורגלים במציאת שיטת הלמידה המתאימה להם ביותר.

בתוך זה חמור יותר מצבם של התלמידים שבאמת יש להם קשיי למידה. דווקא התלמידים האלה בחטיבה, ביתר שאת בתיכון, ועוד יותר כאשר הם כבר סטודנטים, זקוקים מאוד לאסטרטגיות למידה יעילות.

מה תלמיד צעיר יכול להפיק מלימוד אסטרגיות הלמידה?

כאשר תלמיד צעיר (בערך בכיתות ג'-ו')  מקבל בסיס טוב של אסטרטגיות למידה, הוא מתנסה בתהליך בריא של למידה. אם התהליך נעשה בצורה נכונה, הוא מקבל ארגז כלים של מספר שיטות, שבעזרתן הוא פשוט לומד פשוט איך ללמוד. כשיגדל, משימת הלמידה לא תיראה לו הר עצום, שבלתי אפשרי לטפס עליו. הוא כבר יידע אילו אסטרטגיות מתאימות לו יותר, ויוכל ליישם את השיטות שלמד. הוא יהיה יותר מתורגל, ויוכל לבצע כמעט בצורה אוטומטית מיומנויות למידה שדרושות לכל תלמיד. בהמשך הדרך, גם כשהמטלות יהיו מורכבות יותר, הוא יוכל להתמודד איתן ביתר קלות.

במה תלמיד בוגר יכול להפיק תועלת מאסטרטגיות הלמידה? 

כאשר תלמיד סוחב איתו תחושת כישלון בלימודים, הדימוי העצמי שלו נפגע. ככל שהוא מתבגר, הקושי להתמודד עם הלימודים גדל, ואיתו גדלה גם החרדה. לכן דווקא תלמיד בוגר יכול להפיק תועלת רבה מאסטרטגיות הלמידה.הוא ילמד לעשות "מעקף" לקשיים שלו, ולרתום את חוזקותיו לטובת המאמץ האינטלקטואלי והפסיכולוגי שעומד לפניו.בהנחה שהוא בשל להתעמת עם הקושי שלו, הוא יקבל שיטות מעשיות וטובות להצלחה בלימודים. השיטות הללו יוכולות להביא תוצאות מהירות. אם מצליחים להתאים את השיטה הנכונה ללומד, והוא משתכנע ביעילותה, כבר אחרי תרגול קצר הוא יוכל להשתמש בשיטות, ולעשות צעד משמעותי קדימה.כאשר יראה פרי לעמלו, תגיע גם המוטיבציה. הלומד יראה שלמרות הדימוי העצמי הנמוך שאימץ לעצמו בעבר, ציוניו משתפרים. עם הזמן יתחדש האמון שלו בעצמו, והוא יהיה מוכן להמשיך ולהשקיע. בעצם הוא ייקח אחריות על בניית העתיד שלו, ויבין שההצלחה שלו תלויה בעיקר בו עצמו, ואין לכך קשר אם הוא סובל מלקויי למידה כאלה או אחרים.

איך ייראו חייו של תלמיד שלמד אסטרטגיות למידה נכונות?

הוא יצליח הצליח במה שקודם היה לו קשה: להשתלט על חומר רחב-היקף ולארגן אותו, לזכור פרטים, להתמודד עם טקסטים ושאלות הבנה, לענות תשובות ממוקדות ומלאות ולכתוב סיכומים, מבחנים ועבודות ברמה הנדרשת. כשכל אחה (ואפילו חלק מהם) יקרו, התלמיד יהפוך ללומד עצמאי, יתגאה בהישגיו ויפתח דימוי עצמי מנצח.

במה זה יעזור להורים?

בעזרת שיטות נבונות ללמידה תחסכו זמן, שהיה מוקדש בעבר ללימוד עקר בלי שיטה ובלי תוצאות. תחסכו אנרגיה, כי  תהליך רכישת האסטרטגיות יהיה ממוקד ומעשי. אם ילדכם ילמד אסטרטגיות שמתאימות לקשיים שלו, אבל גם מנצלות את נקודות החוזק שלו, לא תצטרכו לחפש מורים פרטיים, וותחסכו עוגמת נפש, אם יתברר שכנראה לא הגעתם למורה הנכון. יתרון נוסף: תהיה לכם (אם אתם עצמכם התלמיד או הסטודנט) או לילדכם ביד שיטה (או ליתר דיוק אוסף של שיטות) שתוכלו אפשר יהיה לחזור עליהן, כמו ספר מתכונים מוצלח.

מה נשאר? להמליץ לכם להגיע אל השיטות הנכונות ואל המורה הנכון, וכמובן, ליישם ולהצליח.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

טלילה שחר, מוסמכת בהוראת אסטרטגיות למידה, מחבברת הספר "מהורה למורה" - למד את ילדך איך ללמוד בקלות ולהשיג תוצאות מעולות. הירשמו באתר שלי וקבלו טיפים להשכנת שלום בין הורים, ילדים ומורים. כן תקבלו בחינם פרק מהספר שלי: שיטה מעולה לזכירת מושגים ומילים בשפה זרה.  


050-4510254


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב