דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עיצוב בשיש - אומנות עתיקה 

מאת    [ 04/01/2012 ]

מילים במאמר: 355   [ נצפה 2919 פעמים ]


עיצוב באבן שיש, אינה שמורה לעידן המודרני, אלא, הינה אומנות עתיקה ביותר, אשר שימשה בתקופת היוונים והרומאים לפיסול ועיצוב. היוונים נהגו לפסל פסלי שיש וכמו כן, להשתמש בו לעיצוב מבנים מקודשים.

מהו שיש ?

אבן שיש היא למעשה אבן גיר שעברה שינוי גיאולוגי בעקבות תהליכי חום ולחץ שנוצרו בתוך כדור הארץ. אבן השיש טובה ויעילה למספר נרחב של שימושים, מאז העת העתיקה לפני אלפי שנים ועד המאה ה-21 כגון: אומנות הפיסול, חיפוי לבתים, עיצוב למדרגות, שיש למטבחים, חדרי אמבטיה, כיורים, חפצי נוי שונים ועוד.

שימוש בשיש בעת העתיקה

כאמור, השימוש באבן השיש החל את דרכו כשימוש אומנותי בעת העתיקה. היוונים נהגו לפסל פסלי שיש משיש אשר נחצב באזור אתונה וכמו כן, השתמשו בו לעיצוב מקדשים עתיקים. למעשה, מהותה של האדריכלות היונית העתיקה, התמקדה בעיצוב ובניית מקדשי שיש, בהם הושקעה מחשבה עמוקה. מקדש השיש המפורסם ביותר מתקופת היוונים, הינו מקדש הפרתנון באתונה. המקדשים היווניים הראשונים אשר שרדו, הינם מהמאה השביעית לפני הספירה. השיש היוקרתי והאיכותי ביותר, אשר יובא מאטיקה וממגוון איים, דוגמת פארוס, היה קשה ביותר להעברה, כיוון שהועבר בגושי בלוקים גדולים וכבדים ביותר. כאשר נמצאו גבישי שיש קטנים יותר, הם שימשו בעיקר לפיסול. גם הרומאים, בעת העתיקה, נהגו לפסל בשיש. מיכאל אנג'לו המפורסם, היה אחד מאומני הפיסול בשיש ואף זכה לפסל את פסל "דוד" המפורסם העשוי כולו מגוש שיש פגום, אשר אף פסל אחר לא הצליח לבצע משימה זו.

הרומאים, נטו לבנות מבנים רבים מאבן ומקשתות עץ אשר המראה אשר התקבל היה לא אסתטי. לכן, נהגו הרומאים, לצפות את קירות המבנים הללו באבני שיש, אותן יכלו לעצב ולסתת באופן אלגנטי ואסתטי. מאפייני הפיסול הרומי בשיש כללו טכניקה מיוחדת אשר נקראה גריעה בשיש. על פי טכניקה זו, אומן הפיסול, חושף את דמות הפסל מתוך גוש גולמי של שיש בעזרת כלי פיסול כגון אזמלים ופטישים. באם היה צורך בגילוף עמוק בשיש, השתמש האומן הרומי במקדחה מיוחדת היוצרת שקעים עמוקים. באופן זה, האור הנופל על הפסל, מאיר את החלקים אותם רצה הפסל להבליט והשקעים אותם יצר באמצעות המקדחה, מוצלים. דבר זה מוסיף לפסל נפחיות רבה.

עיצוב בשיש כיום

כיום, משמש השיש למגוון שימושים, בין אם בתחום האומנות והפיסול, ובין אם בתחום מגוון שימושיו בענף הבנייה, כולל עיצוב חוץ ופנים יוקרתי ובעיקר כשיש למטבחים.

 

לינקשייק קידום אתרים - פתרונות ייחודיים לקידום אתרים באינטרנט




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב