דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ייעוץ ארגוני - הסודות מאחורי הצללים 

מאת    [ 28/12/2011 ]

מילים במאמר: 581   [ נצפה 3010 פעמים ]

כיום בזירה הפוליטית עולה שוב ושוב המושג "ספין" תקשורתי עד כדי שהוא הפך לחלק בלתי נפרד מהלקסיקון שלנו. מהו ספין ואיך הוא קשור לתחום ייעוץ ארגוני?

ספין בכלל ובעולם של ייעוץ ארגוני בפרט, הוא אינו אמת ולא שקר. משהו באמצע. ניסיון יצירתי לכופף את האמת ולהציג אותה באופן הטוב או הרע ביותר על פי הצורך האישי ללא תלות במציאות. גם המציאות של הארגון ושל ייעוץ ארגוני אינה חפה משימוש בפוליטיקה וב"ספינים".

ייעוץ ארגוני דרך משקפיים פוליטיות

אחת מהתיאוריות שפותחו בתחום של ייעוץ ארגוני היא "התיאוריה הפוליטית". עיני יועץ מתחום ייעוץ ארגוני רואות דרך משקפי התיאוריה את הארגונים כזירת התגוששות פוליטית. בזירה זו האנשים פועלים כדי להפיק לעצמם את מירב התועלת מהארגון בו הם מעורבים גם אם היא מנוגדת לבעלי עניין אחרים בארגון.

בספרו של ג'ורג' אורוול – 1984. נכתב ש- Doublethink מובילה ל- Doublespeak או במילים אחרות אדם אומר ההפך ממה שהוא מתכוון ומאמין שזה נכון.

"תיאורית הצללים הפוליטיים" הממותנת יותר, פותחה תחת המסגרת של ייעוץ ארגוני ומנסה לשלב גישות נוספות לגישה הפוליטית. הוגי התיאוריה שבאו מעולם של ייעוץ ארגוני טוענים שלכל התנהגות ארגונית 2 פנים:


    • פן רשמי שמתבטא בציות לכללי הארגון (העצם שבוהק באור)
    • פן לא רשמי המתבטא בהתנהגות תועלתנית שמנצלת הזדמנויות לטובה אישית (הצל שמלווה אותו).

ייעוץ ארגוני- הבנת מקורות העוצמה

חלק מהסודות של ייעוץ ארגוני הם הניסיון הסמוי להבחנה במקורות העוצמה השונים בארגון:

וודאות- ייעוץ ארגוני שמזהה יכולת של אדם להפחית את אמת האי וודאות שהארגון נאלץ להתמודד עימה למשל מומחים, מדענים, מידענים.

אספקה- היכולת של אדם, שמזוהה דרך ייעוץ ארגוני ככזה שיכול לספק משאבים הדרושים לתפקודו התקין. יועץ שיעמיק בתהליך ייעוץ ארגוני יגלה שהשגת משאבים כרוכה בתחרות ובתשלומים יקרים, ולכן הארגון משקיע בקניינים רבי עוצמה.

מרכזיות- ייעוץ ארגוני שמיטיב לזהות נכונה את המרחב התקשורתי ייקח בחשבון את הדמויות שממוקמות במרכז הפעילות כך שכולם תלויים בהן. המזכירות לדוגמה.

התמצאות- היכולת של ייעוץ ארגוני לנתח את המרחב החברתי בארגון יכולה לתרום רבות להבנת ההיררכיה החברתית הפנימית שמשמשת כמקור עוצמה בעל חשיבות עצומה.

חבות- היכולת של אדם בארגון להעניק טובות לאחרים. תהליך ייעוץ ארגוני יכול לזהות גם את האנשים שרואים את עצמם כבעלי חוב כלפי פעלן שהיטיב עימם ומעניקים לו עוצמה.

ההנחה הסמויה של ייעוץ ארגוני שתומך בתיאוריית הצללים היא שכל עוד אדם בארגון נדרש לבחור בין פעולות חלופיות הוא יבחר בחלופה המשרתת ביותר את המטרות שלו עצמו. הנחה זו נקראת בז'רגון של ייעוץ ארגוני "חוק החשבון הפוליטי". ייעוץ ארגוני שלוקח בחשבון את אותה הנחה, מצליח להבין חלק ניכר של קבלת החלטות בארגון שנעשו באופן לא רציונאלי.

השקפתו של ייעוץ ארגוני שמודע לכוח הרב שנמצא בפוליטיקה הארגונית מסיטה את הכוונת של ייעוץ ארגוני מהחלוקה הפורמאלית הברורה (ברור שהמנכ"ל בעל כוח רב יותר מהמזכירה) אל החלוקה הלא פורמאלית בין פרטים בארגון שאמורים להיות בעלי כוח שווה (מי מוביל מבין חברי המפלגה).

המיומנות העיקרית של ייעוץ ארגוני מעמיק היא יכולת לשים לב לחלוקת הכוח החמקמקה, המרומזת והשקטה בארגון. אחת מהדרכים הסמויות של ייעוץ ארגוני להשגת המידע הרגיש היא תצפיות על הכוחות בישיבה של הארגון. ייעוץ ארגוני יכול להגיע אל מסקנותיו הסופיות בנושא דרך אינדוקציה (מהכלל אל הפרט) או דדוקציה (מהפרט אל הכלל). ניסיון רב השנים בתחום מראה שבתהליך ייעוץ ארגוני שמצליח לזהות מקורות עוצמה פוליטיים וצללים במסדרונות הארגון יעלה הסיכוי המיוחל להועיל ולשפר את ביצועי הארגון.

ולאמיתו של עניין, מהי פוליטיקה ביסודה? כשאדם אחד משכנע את האחר שהוא יותר טוב ממנו.

----

בחברת "משכוכית ייעוץ והדרכה" אנו עוסקים בתחום ייעוץ ארגוני ומלווים הן בתחומי ייעוץ ארגוני והן בתחומי פיתוח הדרכה עשרות ארגונים בארץ ובעולם.

לקבלת פרטים נוספים ב- ייעוץ ארגוני , אנו מזמינים אותך לצור קשר עכשיו וליהנות מפגישת ייעוץ מקצועית ראשונה בחינם. 

משכוכית - ייעוץ והדרכה, חברה ל- ייעוץ ארגוני ו- פיתוח הדרכה מהמובילות בישראל! www.mash.org.il , משרד: 072-2500344, פקס: 072-2500343                        בניהולו של יניב שנהב - 052-5086611 הדרכת מכירות WWW.iLEAD.CO.IL




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב