דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האיזון הביומכני של הגוף והשפעתו על מערכת התנועה ופעילות האברים הפנימיים 

מאת    [ 26/12/2011 ]

מילים במאמר: 672   [ נצפה 2001 פעמים ]

מרכז הכובד, האיזון הביומכני של הגוף והשפעתו על מערכת התנועה  ופעילות האברים הפנימיים

(איך יכול נקע בקרסול לגרום לנו לכאבי גב קשים ולפגיעה כוללת בתפקוד )

לפני זמן מה,  פנה אלי מטופל בטענה כי לאחרונה  הוא חש כאבים קשים ברגל שמאל בזמן ריצה. המטופל, בחור צעיר כבן 40, רץ מזה תקופה ארוכה ללא כל בעיות או פציעות. כאשר בקשתי ממנו לפתוח את הפה, הסתכל בי בתימהון. כפי ששערתי, עבר הבחור ,לפני מס' חדשים,טיפול שיניים מורכב שכלל עקירה. כיוון שלא סיים את הטיפול, נותר מרווח גדול בין השיניים בצד הימני של הלסת .

במקרה אחר- מטופלת שספגה חבלה קשה בכתף ימין מחגורת הבטיחות, במהלך תאונת דרכים, התלוננה על כאבים חזקים בברך הנגדית. במקרים מעין אלה, אני נפגש במרפאה מדי יום.

 גוף האדם נחלק, מבחינת התפקוד המכני שלו לסגמנטים(תרגום) ולתת חלקים.

כל אלו קשורים זה בזה ביחסי גומלין ביו-מכניים ומנהלים משחקי כוח אחד עם השני.

במצב נורמלי,כאשר נעביר קו דמיוני החוצה את גוף האדם לשני חצאים שווים לאורך, נרצה לראות כי חלוקת העומסים והמשקלים  היא סימטרית לגמרי.

כאשר אנו סופגים חבלה באיבר מסויים בגוף או כאשר תהליך ביולוגי (כגון תהליך ניווני) פוגם בסימטריה הזו, מתחיל תהליך של הפרת האיזון הביומכני.תהליך שבסופו של דבר , אם לא יטופל עלול לגרום לכאבים קשים ולפגיעה הולכת ומחמירה בתפקוד.

כאשר איבר מסויים  נפגע ומוריד את רמת התפקוד שלו ,המשמעות היא, שעל מנת שהגוף יוכל להמשיך בביצוע פעולות  כבעבר, מתגייס הצד הנגדי ומפעיל מאמץ רב יותר ר. כתוצאה מהפעלת העומס הנוסף- מתעבים השרירים העובדים יותר בצד החזק וזאת על חשבון הצד השני, שעובד פחות וממשיך בתהליך ההחלשות שלו.

אדם שחווה פגיעה בקרסול יודע שגם לאחר שמתמנים הכאבים הקשים ,עדיין קיימת רגישות מסויימת . כאשר אותו אדם יחזור לפעילות רגילה (הליכה ,ריצה ) ללא טיפול מתאים בקרסול שנפגע יתרחש התהליך הבא – באופן טבעי יופעל במעמס רב יותר הקרסול הבריא וכתוצאה מכך השרירים שבסביבתו ילכו יתחזקו ויתעבו. הקרסול הפגוע יופעל הרבה פחות כך שהשרירים סביבו , במקום להשתקם ולהתחזק בחזרה יופעלו פחות ופחות כך שבמהירות יתחיל להתרחש בהם תהליך ניווני.

המשך הפעילות יגרור שני נזקים עיקריים :

א.     יצירה של נזק כמעט בלית הפיך בקרסול הפגוע

ב.      הפרה של הסימטריה בין שני צידי הגוף , פגיעה באיזון הביומכני של הגוף ויצירת נזקים בעמוד השדרה ובאברים נוספים כתוצאה מהפגיעה תוך סכנה לכאבים קשים .

ראינו , שפגיעה פשוטה בקרסול , והתנהגות שהיא לכאורה אינטואיטיבית וטבעית עלולה לגרום לכאבים קשים ולנזקים משמעותיים באברים שונים בגוף .  

מה בכל זאת צריך לעשות -

האיזון הביומכני של הגוף הוא נדבך מרכזי בשמירה על מהלך חיים תקין וכלי מרכזי במניעת כאבי שריר שלד הנפוצים כל כך לאחר גיל 40 ולאנשים שחוו טראומות ומחלות שונות .  

בחזרה לדוגמא שלנו ולפגיעה בקרסול , הרי, טיפול נכון בפגיעה היה להפעיל באופן יזום ובהדרגה את הקרסול הפגוע ואת השרירים שסביבו על מנת לחזק אותו מחדש טרם החזה לפעילות שגרתית , פעילות כזו , הן במרפאה שיקומית כאשר האדם סביל והן בפעילות גופנית נכונה היה מחזיר את הגוף לאיזון החיוני ל כך ומונע את הבעיות העתידיות .  

במסגרת עבודתי אני נפגש מדי יום עם אנשים החווים כאבבים וגיעות קשות . לחלקם נפגעה מאד איכות החיים ולא מעטים מהם מוגבלים בתנועה או בתפקוד. כאשר אני משחזר ביחד יתם אני מאתר במקרים רבים את אותה הפגיעה בקרסול או בכתף , במהלך פעילות ספוטיבית או בתאונת דרכים וחווה שוב ביחד איתם את התהליך ההדרגתי שבו פגיעה באיבר מסויים גררה את הנזק המצטבר .  

גם כאשר הנזק הוא רב ,חלפו שנים מאז הפגיעה כך שכמעט ולא ניתן לקשר בין הפגיעה הראשונית למצב הנוכחי , אפשר בהחלט לטפל. באמצעות תהליך אבחון מורכב ויסודי

אנו בונים מפה של הגוף ומבינים מהיכן נובעת הבעייה, היכן קיימת אי-סימטריה והפרה של האיזונים בהמשך אנו פועלים על מרכת השרירים באיברים השונים על מנת ליצר סימטריה מחודשת .

כלומר, מבחינה תפקודית, פתרנו לכאורה את הבעייה אך למעשה, אם נתייחס לגוף כולו- אנו גורמים בעצמנו להחמרה הולכת וגוברת בשל ערעור הסימטריה וערעור מרכז הכובד.

התהליך שבו, בצד אחד של בגוף הולכים השרירים ומתעבים ומתחזקים ואילו בצד השני מתרחש תהליך של החלשה והתנוונות כתוצאה מהפחתת השימוש בשרירים- יוצר מצב בו המפרקים בצד החלש עובדים פחות.

 

פרופסור יורם קופרט הינו רופא מומחה ברפואה שיקומית, מומחה בכירורגיה אורתופדית ושיקום ובכירורגיית חרום של מערכת השלד והתנועה. פרופ' קופרט מטפל במגוון רחב של בעיות רפואיות ומחלות כרוניות המלוות בפגיעות תפקודיות והידרדרות באיכות החיים. במרכז לשיקום פיזיקאלי שבפיזה, איטליה, טופלו בהצלחה רבה מאות רבות של מטופלים ישראליים, גם במקרים קשים ביותר. במרכז מטפלים במגוון רחב של בעיות: כאבי גב , פריצות דיסק , חבלות גופניות דלקות פרקים, בעיות במפרקים, ירידה בתפקודי הגוף, אוסטיאופורוזיס ועוד. האבחונים לקביעת התאמת המטופלים לטיפול נערכים בארץ.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב