דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על משמעותה של נוכחות הורית 

מאת    [ 26/12/2011 ]

מילים במאמר: 508   [ נצפה 3138 פעמים ]

על משמעותה של נוכחות הורית

מהי נוכחות הורית? מה המשמעות של המצאות אדם מבוגר, שהוא דמות משמעותית ליד ילדו וכיצד נכון "להיות"?

נוכחות הורית הינה דבר חשוב ומשמעותי ביותר עבור ילדים כבר מינקות ובהמשך החיים. לא תמיד זה קל "פשוט להיות" עם הילדים. להיות לצדם, לידם, לעסוק איתם בדברים אשר אהובים עליהם ומעניינים אותם. או אפילו לא ממש לעשות, אלא רק להיות.

כהורים אנו עסוקים בשאלות על הצרכים של ילדינו וכיצד נוכל לספקם בדרך טובה ומותאמת.

נראה שאחת הדרכים לחלק את האופנים בהם אנו מתקשרים עם ילדינו ומספקים את צרכיהם היא העשייה שלנו אל מול הנוכחות ההורית שלנו, עד כמה אנו עושים למען הילד ומהי היכולת שלנו להיות איתו.

לעשות ו/או להיות

אני מוצאת שיש משהו מבלבל מאוד באבחנה הזו, הן עבורנו והן עבור הילדים. יש משהו בעשייה ההורית שהוא הכרחי, נדרש, חיוני. כבר מהשלבים הראשונים של כניסה להריון ולידתו של התינוק, ישנם דברים רבים שיש לעשות על מנת לשמור על הילד, להגן עליו ולטפל בו. ללא הטיפול ההורי והעשייה, התינוק לא ישרוד. גם בהמשך גידולו, זקוק הילד לטיפול: להזנה, הלבשה, הרדמה ובהמשך ליווי לגן, לביה"ס, בישול, כביסות, עזרה בשיעורי בית ועוד.

לצד העשייה הברורה והמובנת שנראה שקל לנו יותר להבין מהי וכיצד לבצע אותה, עומד צורך נוסף: הצורך בנוכחות, הצורך של הילד שנהיה איתו, התחושה שלו שהדמויות המשמעותיות בחייו נמצאות איתו ומלוות אותו בחוויותיו השונות ובתחושותיו.

נראה שדווקא את החלק הזה קשה יותר להבין וליישם. לא פשוט לבלות עם ילד מבלי לעשות משהו ברור וידוע. לעתים קל יותר "לברוח" לעשייה כיוון שהמטלות תמיד רבות. לא פשוט להבין את הצורך של הילד בכך שההורה פשוט יהיה איתו ויתכן שישנו גם רובד נוסף שלא פשוט "פשוט להיות", זה דורש מאתנו להיות קצת עם עצמנו, לנסות לברר מהו הצורך של הילד בנוכחות שלנו.

העשייה שלנו כהורים באה לעתים קרובות על חשבון הנוכחות שלנו. אנו עושים כמה שאפשר, משקיעים, עושים עבור הילדים ובמקומם. אך אני רואה מסביבי ילדים שכל מה שהם רוצים זה שאבא ישב לידם על השטיח כשהם משחקים וישתתף בחוויה הזו שלהם. אני רואה ילדים שאמא מצליחה להניח בצד את ערימות הכביסה ולשבת לצפות איתם בסרט ועד כמה חוויה זו משמעותית וחשובה עבורם.

וכיצד אפשר פשוט להיות יותר?

נסו רגע לחשוב ולבחון את אחר הצהריים האחרון עם הילדים: כמה זמן מתוכו עסקתם בסידורים, ארגונים, שיחות עבודה וכו'... וכמה זמן ביליתם עם הילדים בפעילות מהנה ומשותפת: צפייה בסרט, משחק משותף, הכנת ארוחת ערב ביחד.

קחו לכם את אחר הצהריים הקרוב ונסו להחליט כמה זמן תוכלו להקדיש לנוכחות הורית, לבילוי עם הילדים , לפעילות משותפת או סתם ישיבה לצידם כשהם עסוקים בענייניהם.

מה שאני מבינה הוא שקל לנו יותר לעשות, לעסוק במוכר ובברור מאליו. אין ספק גם שעשייה זו חשובה והכרחית. אך אם נצליח לכמה רגעים להניח את העיסוקים ההכרחיים בצד ולהתפנות לחשוב על צורך נוסף של ילדינו ו"פשוט להיות איתם", כולנו נרוויח.

אודות כותבת המאמר:
זהר ויזל קופמן מטפלת זוגית ומטפלת משפחתית.
מלווה הורים בהתמודדויות הקשורות בגידול הילדים וכן זוגות בדרך ליצירת זוגיות פורייה.  

מטפלת בקליניקה בזיכרון יעקב לתושבי הישובים: זכרון יעקב, בנימינה, גבעת עדה, אביאל, עמיקם, גבעת נילי, עתלית, ישובי חוף הכרמל, פרדס חנה כרכור, יקנעם.

 טלפון: 052-6161822 מייל: zoharvk@gmail.com אתר http://www.zoharvk.co.il

 

 


זהר ויזל קופמן, טיפול משפחתי וזוגי, הדרכת הורים, הדרכת הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים. מטפלת בקליניקה נעימה בזכרון יעקב. פרטים נוספים באתר: http//:www.zoharvk.co.il


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב