דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עדה על יישום תפיסת Lean Management 

מאת    [ 22/12/2011 ]

מילים במאמר: 617   [ נצפה 2044 פעמים ]

יש מי שרואים ב-Lean - ובטעות! - שיטה שמטרתה צמצום הוצאות ובכלל זה פיטורי עובדים - למעשה, תפיסת ניהול ה-Lean הינה פילוסופיה אופרטיבית הנשענת על יסודות של "כבוד לבני אדם" ו-"שיפור מתמשך" - חלק שני ואחרון


מאת עדה מרקמן, מנכ"לית BDA, ‏3 בינואר 2011, 15:15  

לאחר שדנו במספר סוגיות והיבטים ניהולים ותרבותיים של מעבר ל-Lean, נבחן גם מספר היבטים של מימוש Lean בתהליכי הפיתוח עצמם.

באולם הייצור מנחה תורת ה-Lean לעבוד באתר גיאוגרפי אחד ובקרבה זה לזה, לשאוף לזרימה רציפה של עבודה,ולעבוד בטאקטים קצרים. כמו כן, השיטה מציעה להשתמש בכלים ויזואלים פשוטים ונגישים, להסתכל על התמונה הארגונית הרחבה, לחקור בעיות לעומק, לעבוד על-פי דרישות לקוח ולא בדחיפה, וכן לחלוק ידע ולשאוף למצב בו אנשים אינם מתוייגים ארגונית לפי התמחותם הנוכחית. בבואנו לעולם הפיתוח הטכנולוגי – מה המשמעות של תהליך זורם ללא עצירה? איך מוגדר בזבוז בעולם זה? האם השאיפה לשלמות היא ריאלית או שמחיר השלמות גבוה מדי?

חלק מהעקרונות האלה מיושמים בארגונים, בעיקר בצוותים המיישמים Scrum. צוותים אלה פועלים בטאקטים קבועים, מיישמים מתודולוגיה מדוייקת המגדירה התנהלות משתפרת והולכת של הצוות ובעצם משתלבת במידה רבה בעקרונות Lean. הבזבוז מוגדר בפרמטרים כגון: המתנות ותורים, שונות (לעומת סטנדרטיזציה), עומס יתר על אנשים, ידע מפוזר, Gold Plated Code ,Multitasking, באגים ו-Wishful Thinking. באופן כללי - פעולות שאינן מביאות ללקוח ערך אשר הוא מוכן לשלם עבורו.

פגשתי לאחרונה במנהל מערכות מידע שסיפר לי, בתסכול בולט: "שוב זה קורה לי. הגעתי לשלב מתקדם בפרויקט, ועכשיו מנהל הפרויקט הודיע לי שהלקוח שינה את דרישותיו". כששאלתי אותו מה יש בדעתו לעשות, הוא אמר לי: "אני מתכוון לסיים את הפרויקט על פי התכנית המקורית, וכל השינויים שביקש הלקוח יבוצעו אחרי סיום הפרויקט המקורי". ואז תהיתי: "אבל אתה מפתח כרגע פונקציונליות שכבר לא דרושה ללקוח!". תשובתו היתה: "נכון, אבל אני מאבד Reputation בארגון כאשר איני עומד בלוחות הזמנים עקב שינויי דרישות".

 

הדוגמה מצביעה על אבסורד: ארגון שהופך כל פרוטה הרבה מאוד פעמים בטרם ישקיע אותה, מבצע הלכה למעשה בזבוז משמעותי מכיון שתרבותו הארגונית אינה תומכת בגמישות העסקית הנדרשת לו עצמו! בנוסף, הפונקציונליות המיותרת שתהיה מעתה במערכת, יש לה עלויות כגון תחזוקה, בדיקות ואינטגרציה לשנים רבות קדימה. מחקרים מצביעים על כך שבתוכנה ארגונית התפורה לצרכי הלקוחות יש בממוצע 30% תכונות שאינן בשימוש והסיפור הנ"ל מדגים לנו איך מגיעים למצב הזה. התכונות המיותרות גוררות עוד ועוד בזבוז משאבים, האטה בתהליכי הפיתוח ופגיעה בשירות ללקוחות.

ארגון שעובד על פי תורת ה-Lean לא יגיע למצב כזה, מכיון שהוא מדבר בשפה אחרת, בוחן את החלטותיו מזויות אחרת ובכלים שונים. אולם יש כברת דרך מסוימת שיש לעבור כדי להגיע למצב הזה.

דוגמה נוספת: על פי עקרונות ה-Lean, רצוי שצוותים יקבלו החלטות בקונצנזוס. האם שאיפה זו מתאימה לעולם הנוכחי, לקצב שלו ולאופן התנהלותו? הערך של הסכמת כולם ברור. אבל מה המחיר ומה האלטרנטיבה? על פי עקרונות ה-Lean, צוות הפרויקט מוציא תוכנה עובדת בסיום כל טאקט. מה התקורות לכך? כמה עולה לבצע בדיקות? האם הפתרון של בדיקות באמצעים אוטומטיים הוא ריאלי? האם הוא תמיד מתאים? האם באמת ניתן לשקול את עלות התקורה הנוספת אל מול עלות זמן סבב ארוך יותר בשיטות הקיימות? ואיך היתרון הבולט בעבודת הצוות באתר אחד ובקרבה זה לזה עולה בקנה אחד עם הנטיה הרווחת בשנים האחרונות להעביר עבודת פיתוח לחברות בהודו?

בבואנו לממש את תורת ה-Lean בארגונים טכנולוגיים יש פוטנציאל גבוה ביותר להביא ללקוחות ערך גבוה, במהירות הולכת וגוברת ובעלויות הולכות ויורדות. אולם ישנן גם דילמות. ארגונים בעולם התמודדו בהצלחה רבה עם בעיות אלה, ונמשיך להתמודד איתן גם כאן. ארגון שיבחר בדרך ה-Lean ישפר את ביצועיו ויתייעל, ישיג שביעות רצון גבוהה של הלקוחות, יקצר את זמן הסבב לאספקת המוצרים שלו. כתוצאה מאלה ישיג יתרונות עסקיים משמעותיים ויתקדם להשגת מטרותיו בקו ישר ולא בזיגזג.

דרך המימוש היא דרך של אימוץ עקרונות ה-Lean תוך חשיבה, ניצול הידע הקיים, שיתוף, התקדמות הדרגתית, מדידה ולמידה, ומציאת פתרונות נכונים לארגון עצמו.

פורסם : דעות וניתוחים

עדה מרקמן, מנכ"ל חברת BDA - Projects המתמחה בלווי, ייעוץ וביצוע פרוייקטים הכוללים סינרגיה בין עולם המחשוב, תהליכים עסקיים והטמעתם על ידי המשתמשים. החברה מתבססת על מספר מתודולוגיות עבודה (ביניהם Lean IT, Agile, Scrum) על מנת לאפשר לארגונים להערך בצורה מיטבית לאתגרים מולם הם ניצבים. 


לעדה ניסיון רב שנים בעולמות תוכן מגוונים כגון - ביטוח, תעשייה, שירותים ומסחר.






מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב