דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפים והמלצות שכדאי לקבל ממשרד עורך דין זכויות יוצרים 

מאת    [ 20/12/2011 ]

מילים במאמר: 564   [ נצפה 1729 פעמים ]

 

לאלו מבינינו שמוציאים תחת ידם יצירות, בכתיבה, מוסיקה סרטים או טלביזיה, צילום, ציור, עיצוב, או סתם הגיגים חסרי פשר, קל היום יותר מתמיד להגיע לקהל הרחב. מנגד, עולה ביתר שאת הצורך להגן על היצירה, ורצוי להתייעץ עם עורך דין זכויות יוצרים.

מהי זכות יוצרים מוגנת?

נדמה שזכות יוצרים היא מושג קשה לתפיסה, בדומה לתחום הקניין הרוחני בכלל. לעיתים נזדקק לעורך דין זכויות יוצרים כדי לדעת האם אכן לפנינו יצירה מוגנת. הדבר נובע מן הקושי לשייך זכות לדבר שאיננו מוחשי, להלך מחשבה, לרעיון. "רעיון" כשלעצמו אגב, איננו מוכר כזכות יוצרים מוגנת. גם לא תהליך או שיטת עבודה או ביצוע. גם עובדות ונתונים, מושג מתמטי או חדשות היום אינם מוגנים בזכות יוצרים.

 
אזי מהי זכות יוצרים מוגנת? דרך הביטוי של אותו הרעיון, השיטה או של חדשות היום – היא המוגנת בזכות יוצרים. במילים אחרות, הרעיון לסדרת טלביזיה, סרט או ספר המספרים קורותיה של משפחת פשע, או לחילופין, יחידת משטרה, איננו מוגן בזכות יוצרים. הביצוע של אותו רעיון הוא המוגן. הדמויות, הטקסט, התפאורה, לעיתים אולי טכניקת הצילום או העריכה. באותו אופן רעיון לשעשועון טלביזיה בו מתמודד נשאל שאלות טריוויה לשם זכייה בפרסים איננו מוגן, כי אם הביצוע והוצאתו לפעול של הרעיון. חדשות היום אינן מוגנות. מאמר פרשנות על החדשות מוגן בהחלט.

כיצד מזהה עורך דין זכויות יוצרים זכות מוגנת?

חוק זכות יוצרים התשס"ח – 2007 מגדיר אפוא מהי זכות יוצרים מוגנת. הוא החליף לאחרונה את הפקודה המנדטורית שעמדה בתוקף. זכות היוצרים היא זכות קניינית, בדומה לבעלות על מקרקעין למשל, ולפיכך זוכה למידת הגנה ניכרת. החוק ופסיקת בתי המשפט העמידו מספר מאפיינים עיקריים לזכות היוצרים, וברי שעורכי דין בישראל, המתמחים  בזכויות יוצרים נדרשים לבקיאות רבה בהם, שכן לא תמיד ניתן לזהות בקלות הפרת זכות יוצרים.

• המקוריות - בעבר יצירה נחשבה כמוגנת אם היתה מקורית ואם הושקע בה מינימום של מאמץ. אלא שלעיתים, בהשראה של רגע, אדם כיוון את המצלמה וצילם את תמונת חייו, לכאורה, ללא מאמץ ואפשר שמבלי שהתכוון. לפיכך עורך דין זכויות יוצרים יבקש לאתר את אלמנט המקוריות. יצירה שלא הועתקה מאחרת והיא ייחודית.

• אין משמעות ל"איכות" היצירה – "ערך" אומנותי איננו תנאי לקיום הזכות. יצירה "נעלה", חשובה ומפעימה, מוגנת בדיוק כמו היצירה הבזויה, הבנאלית או המופרכת ביותר, כל עוד היא מקורית ועצמאית.

• זהותו של בעל הזכות – המדובר בשאלה משמעותית, שכן בעל הזכות הוא השולט ביצירה וזוכה לפירות מן השימוש בה, והוא גם זה שיזכה לפיצויים או לסעדים אחרים בגין הפרתה. לרוב, היוצר הוא בעל זכות היוצרים, אך לא תמיד. זכות היוצרים ביצירה של עובד במסגרת עבודתו, שייכת בעיקרון על פי חוק למעביד. באלבום נתונה זכות היוצרים למפיק. בדיוקן או צילום משפחתי או פרטי, בעל הזכויות הוא מזמין היצירה ולא הצלם. ביצרה מוזמנת אחרת, בעל הזכות הוא היוצר, אלא אם הוסכם אחרת.

מה יציע עורך דין זכויות יוצרים לעשות מול הפרה?

החוק מעניק מספר סעדים נגד הפרת זכות יוצרים. ראשית, סעדים של צווי מניעה שנועדו למנוע את פרסום היצירה המפרה זכות יוצרים, כמו גם להורות על איסוף של עותקים מפרים או השמדתם. מעבר לכך, החוק מעמיד לנפגע זכות לפיצויים כספיים עד לגובה של 100,000 ללא הוכחת נזק – עבור כל הפרה, או סכום גבוה יותר ככל שיוכח גובה הנזק.

לסיכום, נדמה שבענייני זכויות יוצרים בפרט, וקניין רוחני בכלל, רצוי להתייעץ עם משרד עורכי דין המתמחה זכויות יוצרים מנוסה. גם כדי לדעת אם בפנינו יצירה המוגנת בזכות יוצרים, ואף כדי לדעת מיהו בעל זכות היוצרים בה, ומהם הצעדים שניתן לנקוט נוכח הפרתה, או שימוש לרעה זכות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב