דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


יתרונות מערכת החלפת העדשות בעת התקנת מקרן קולנוע ביתי 

מאת    [ 18/12/2011 ]

מילים במאמר: 950   [ נצפה 2221 פעמים ]

מתקן החלפת עדשות אופטיות ותיקון התקשתות

ראשית יש להבין את הבעיה, את גורמיה ואת האמצעים לפתרונה. זמן רב טרם נכנסו לשוק מתקני החלפת עדשות במקרנים שאינם הגדולים והיקרים ביותר שבנמצא, היצרנים הוסיפו "מתקני התקשתות דיגיטליים" בכדי להתגבר על קשיים אלו.

ההתקשתות וגורמיה

בנסיבות רגילות, מקרן יקרין תמונה בעל מסגרת מלבנית "מושלמת" רק מזווית מסויימת ביחס למסך. כולנו ישבנו בחדרים בהם הותקן מקרן תקרה וזוכרים כי התמונה היתה תמיד רחבה יותר בראש התמונה מאשר בתחתיתה. צורת טרפז זו מכונה תופעת ההתקשתות.

נתחיל בהסבר כיצד קרה הדבר. המקרן מונח בדרך כלל על שולחן כך שעדשתו נמצאת במישור אחד (או מעט מתחת) עם תחתית המסך. היות והמרחק בין פינותיו העליונות של המסך למקרן גדול יותר מהמרחק מפינותיו התחתונות, התמונה נפרסת יותר וכתוצאה, התמונה הנוצרת רחבה יותר בראשה מאשר בתחתיתה.

אנסה להסביר, אך זה הולך להיות מבלבל. בהצלחה!

רבים מרוכשי המקרנים (בין אם מקרנים עסקיים ובין אם מקרני קולנוע ביתי) מודעים ליכולת תיקון ההתקשתות הדיגיטלי המאפשרת למקרן להקרין תמונה מלבנית במקום תמונה קשתית. יכולת זו אפשרית באמצעות "טכנולוגיית כיווץ" באמצעותה מתאימים את התמונהכך שבשורות העליונות אין ניצול מירבי של הפיקסלים.

נניח שבתמונה התיאורטית שלנו רוחב התמונה הוא מאה סנטימטירם בחלק העליון ושמונים סנטימטרים בחלק התחתון. במקרה זה נרצה נרצה שהנתונים יוקרנו ב- 80% מגודלם המקורי בחלק העליון של התמונה, כך שכל הנתונים מוצגים בשמונים הסנטימטרים המרכזיים של מאה הסנטימטרים. הבא נשתמש במקרן SVGA לשם המחשה. עם רזולוציה של 800 (רוחב) על 600 (גובה), כל 800 הפיקסלים ינוצלו בתחתית התמונה בכדי ליצור תמונה ברוחב 80 סנטימטרים אך, בכדי לשמור על תמונה מלבנית, על התמונה להיות ברוחב 80 סנטימטרים גם בחלקה העליון. הפתרון הוא ניצול של רק 80% מ- 800 הפיקסלים של השורות העליונות.

פירושו של דבר שיש לדחוס 100 סנטימטרים של נתונים (800 פיקסלים) לשמונים סנטימטרים בלבד, כלומר – 640 פיקסלים. בכדי לעשות זאת משתמשים יצרני המקרנים בטכנולוגיית כיווץ.

עם זאת, כאשר מתקדמים מטה מהחלק העליון של התמונה – נאמר למחצית התמונה, רוחב התמונה הוא תשעים סנטימטרים ללא כיווץ ואנו עדיין נזקקים לתמונה ברוחב שמונים סנטימטרים אם ברצוננו בתמונה מלבנית. כתוצאה מכך, אלגוריתם הכיווץ מכווץ את מספר הפיקסלים (שוב) כך שהתוצאה הסופית תהיה ברוחב שמונים סנטימטרים.

הבעיה היא שאם יש, נאמר, 800 פיקסלים של נתונים, אנו יכולים להתשמש רק ב- 640 פיקסלים בחלק העליון ו- 720 פיקסלים בחלק האמצעי. התוצאה של תיקון התקשתות דיגיטלי היא שאנו אמנם מקבלים את התמונה המלבנית הרצויה, אך איכות התמונה יורדת בכל שורת פיקסלים שכווצה (והכיווץ שונה בכל טור אופקי). אמנם תופעה זו כמעט ואינה מורגשת במצגת פאוורפוינט עסקית בעלת דפוס גדול, היא עשויה בקלות לדרדר את איכות תמונת הווידאו בעת צפייה בסרטים וכדומה.

אם כך, השורה התחתונה היא שבמקרני קולנוע ביתי יש להמנע עד כמה שאפשר משימוש במתקני התקשתות דיגיטליים.

ישנן שתי דרכים לעשות זאת ועדיין לשמר את התורה המלבנית הרצויה של התמונה.

ראשית, ניתן למקם את המקרן בזווית ישרה מדוייקת כפי שמתואר במדריך למשתמש. כפי שציינתי קודם לכן, בהתאם לדגם המקרן, בדרך כלל יש להניח את המקרן כך שהעדשה נמצאת במישור אחד עם תחתית המסך או מעט נמוך מכך. באם מדובר במקרן תקרה (והיות ובמקרה זה המקרן הפוך), הרי שמרכז העדשה יעמוד במישור אחד עם הקצה העליון של המסך או מעט גבוה מכך.

הבעיה היא שהשולחן שלך עשוי להיות נמוך מדי או התקרה גבוהה בהרבה מהמסך. אמנם במקרה של מקרן תקרה ניתן להשתמש במוט עליו נתלה המקרן בגובה הרצוי אך רבים מעדיפים כי המקרן ימוקם במקום גבוה יותר שם יבלוט פחות.

וכך, לבסוף, אנו מגיעים למתקן החלפת העדשות האופטיות, המכונה בדרך כלל מחליף עדשות. לכל המקרנים יש יכולת מסויימת של שינוי העדשות שאם לא כן היה צריך המקרן לעמוד כך שמרכז העדשה יהיה במישור אחד עם מרכז המסך ודבר זה אינו שומושי כלל!

אם כך, השיטה היא להתאים את מערכת העדשות כך שהמשתמש יוכל להקרין תמונה מלבנית ואז להשתמש בשלט בכדי להזיז את העדשה בצורה שמאפשרת לתמונה מלבנית לנוע במעלה ובמורד המסך.

זה באמת עובד!

אמנם עדשות אופטיות גורמות, במידה מסויימת, לאבדן איכות תמונה, אך לא כמו תיקון דיגיטלי. התוצאה היא עיוות קל של התמונה. הבא נשאר בינתיים עם מקרנים שולחניים. אם נעשה שימוש בעדשה מתקנת בכדי לשמור על תמונה מלבנית כאשר תחתית התמונה גבוהה מהעדשה, סביר שנראה שבחלק העליון של התמונה הפינות גבוהות מעט מהמרכז. אם מידת המסך היא אלכסון של 100 סנטימטרים (רוחב של כ- 87 סנטימטרים), מידת העיוות תלויה במספר גורמים, אך במקרה הגרוע ביותר יהיה המרכז נמוך בכסנטימר אחד לכל היותר מהפינות. היות ולמסך יש גבולות, לא סביר שנבחין בתופעה אם לא נחפש אותה במיוחד.

אז בשורה התחתונה, מתקן החלפת עדשות הוא הדרך הטובה ביותר לשמור על תמונה מלבנית, אלא אם קיימת אפשרות להעמיד את המקרן בגובה האופטימלי. אפילו מתקן החלפת עדשות (כפי שציינתי קודם לכן) ייצור עיוות קל בתמונה, אבל מספר העדשות במקרן מאפשר מידות שונות של עיוות בהתאם לעיצוב המקרן, המרחק בין המקרן למסך, ביחס ללזווית המקרן וכו'.

כמובן שישנן גם עדשות מתחלפות אופקיות וישנם מקרנים המצויידים בהן, אך רק במקרים מעטים קיים קושי למרכז את עדשת המקרן כך שתעמוד במישור אופקי עם המסך.

הערה נוספת. במקרנים לשימוש במערכות קולנוע ביתי, סביר יותר שימצא מתקן להחלפת עדשות במקרני LCD מאשר במקרני DLP. אני לא בטוח מה הסיבה לכך, אבל זה כנראה קשור למבנה הפנימי של המקרנים השונים.

כיום ישנם מספר מקרני LCD לקולנוע ביתי בטווח המחירים שבין 2000$-3000$ המצויידים במתקן להחלפת עדשות וביניהם הפנסוניק PT-AE900u וה- Z4 של סניו העומד לצאת לשוק.

לשם השוואה, מקרן ה- DLP הזול ביותר המצוייד במתקן החלפת עדשות הוא ה- H77 שלא מזמן יצא מהמחזור. (הם עובדים על מחליף). מקרן ה- DLP DarkChip3 שלהם, ה- H78DC3 (אחד האהובים עליי) אמנם מצוייד במתקן החלפת עדשות, אבל עולה בסביבות 4000$.

אם אין מתקן החלפת עדשות על מקרן הקולנוע הביתי שבכוונתך לרכוש, יש להציב אותו בגובה המתאים כך שלא תווצר תופעת ההתקשתות או שהתיקון הדיגיטלי יהיה מינימלי עד שיהיה בלתי מורגש.

מקווה שזה עוזר!

 

נכתב כשרות ויעוץ ללקוח חברת אורגניקס תשמח לעמוד לשרותכם בכל שאלה ונושא בתחומנו .

בברכה

אלינור בן חמו

מנהלת שיווק ומכירה

1599-597-779

050-4332232

www.ar-go.net

 

נכתב ע"י אלינור בן חמו מנהלת שיווק ומכירה אורגניקס פתרונות מתקדמים http://www.ar-go.net 1599-597-779 0504332232




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב