חלק ניכר מהילדים הזקוקים להוראה מתקנת מפתחים כישרונות ייחודיים המצביעים על פוטנציאל אישי גבוה, מקוריות ויצירתיות מבורכת. רבים מהם מאמצים תגובות והתנהגויות שונות המסייעות להם לבטא צרכים, רגשות, יכולות, העדפות וכישורים אישיים. ואולם, במקרים רבים, דווקא היכולות המרשימות הללו הן שמקשות על זיהוי ואיתור מוקדם של הקושי.
האם אתה חושש שילדך מתפקד ברמה נמוכה לגילו אבל אינך בטוח בכך? "איך אדע אם הילד שלי צריך עזרה?"
הנה 10 סימני זיהוי שכיחים בגיל הרך:
• ישנה תחושה שהילד אינו מצליח לבטא את היכולות האמיתיות שלו.
• הילד מתנגד, מתחמק או נמנע בעקביות מהתנסות במטלות שמרבית בני גילו נהנים מהן כמו –ציור, כיור, גזירה, דפי עבודה, משחקי הרכבה, פעילות גופנית,משחקי כדור, משחקי חשיבה, שעת סיפור, וכ"ו.
• תפקודו הכללי של הילד מצביע על דימוי עצמי נמוך, חוסר ביטחון ותלות גבוהה במבוגר. הוא מתקשה לשתף פעולה או לקבל עזרה, מגיב בכעס ומתפרץ כאשר נחשף למצבי קושי, תסכול,הפסד או כישלון.
• הילד מתקשה להתמודד או לסיים מטלות מכוונות שלא הוא בוחר אותן. הוא אדיש ואינו מגלה עניין בגירויים השונים, מבטא מוטיבציה נמוכה ומתקשה להתמיד בפעילות לאורך זמן.
• הילד מתקשה בהתארגנות וברכישת הרגלים יומיומיים, כמו – הרגלי אכילה, לבוש, רחצה, איסוף משחקים…
• תפקודו של הילד מצביע על סרבול מוטורי וקושי בתכנון תנועות גסות ו/או עדינות: מרבה להיתקל"בלי כוונה" בדמויות אנושיות או בחפצים, מתקשה לשמור על שיווי משקל, מתקשה לתפעל ולעשות שימוש יעיל בחפצים כמו – סכו"ם, פתיחת ברז, משחקי הרכבה, מספריים, מכחול, עיפרון..
• הילד מתקשה להתמודד עם מטלות הדורשות תפיסה וזיכרון חזותיים, כמו: הרכבת פאזלים,משחקי זיכרון / לוטו / דומינו, העתקת צורות ודגמים, זיהוי ושיום של ספרות ואותיות, וכ"ו.
• ניכרים שיבושים בתפקודי שפה ודיבור: מובנות דיבור נמוכה, קושי ברכישת מילים ומושגים, דיבור קטוע ולא רצוף, שיבושי היגוי, מבנה משפט לקוי, טעויות בהטיית שמות עצם ופעלים, קושי בזכירת שירים ודקלומים קצרים או בזכירת סדרות קבועות, כמו – ימי השבוע, ציר המספרים ורצף האותיות..
• תפקודו של הילד מצביע על קושי ברכישת ידע חדש או ביכולת לעשות שימוש מושכל בידע קודם.למשל: מתקשה במטלות הדורשות שליפת מידע מזיכרון, עונה תשובות אסוציאטיביות שאינן רלבנטיות לשאלה, מתקשה להבין הוראות, מגלה מוסחות, עובר מנושא לנושא בחטף ובלא הבחנה בין טפל לעיקר, מתקשה בהסקת מסקנות או בהבנת רצף של יחסי סיבה ותוצאה.
• הילד מתקשה להתמודד עם מטלות הדורשות ידע וחשיבה כמותית, כמו: ספירה, מניה, מספר סודר, השוואת כמויות, התאמת כמות לספרה, הבנת היחס בין הכמויות, וכ"ו.
דיווח של הצוות החינוכי יכול לספק מידע משמעותי על סגנון ההתמודדות וההתנהגות של הילד בהשוואה לקבוצת השווים. מידע זה עשוי לסייע מאד בזיהוי ובהערכה מדויקת של תחומי החוזק לצד תחומי הקושי של הילד. כך לדוגמא מומלץ לאסוף נתונים באשר ליכולתו של הילד ליצור קשר עם הסובבים אותו או לשתף פעולה עם בני גילו ועם דמויות סמכותיות, מידע אודות יכולתו להעסיק את עצמו, מידת התלות שלו במבוגר והצורך בתיווך על מנת למלא מטלות, מידע על יכולתו להתמיד בפעילות או לחילופין לעבור מפעילות לפעילות, יכולתו להתארגן או להסתגל לשינויים וכן מידע באשר לטווח הריכוז והיכולת שלו למקד קשב וחשיבה לאורך זמן.
תוצאות ויתרונות ההתערבות הטיפולית