דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גרפולוגיה משפטית -מי צריך את זה בכלל? 

מאת    [ 17/12/2011 ]

מילים במאמר: 484   [ נצפה 5320 פעמים ]

מדע הגרפולוגיה מוכר היום יותר מאי פעם וזאת בשל החשיפה הרבה לה זוכה הגרפולוגיה באמצעי התקשורת, ורבים אף הכתירו אותה כפסיכולוגיה של כתב היד. לא כל שכן נושא הגרפולוגיה המשפטית אשר עוסקת בהשוואה ואימות כתבי יד, זיופי חתימות ועוד.

באמצעות מאמר זה נלמד את העקרונות הבסיסיים בתחום גרפולוגיה משפטית וכיצד אנו יכולים להיעזר בה.

כאשר בודק הגרפולוג כתבי יד לצורך הכנת אבחון גרפולוגי אישי, הוא בודק את הסימנים על פי משמעותם הפסיכולוגית. להבדיל ממנו, גרפולוג משפטי, מחפש את הזהות ואת השוני בין שני כתבי היד והחתימות ואינו מייחס תכונות אופי למרכיבי הכתב. בוחני מסמכים למיניהם העוסקים בין היתר באימות כתבי יד וחתימות, אינם מסכימים בדעה מלאה עם גרפולוגים העוסקים בתחום. הם טוענים שהגרפולוג אינו מפריד בין התחומים, היות וגרפולוג משפטי אינו יכול לטעון על כתב יד מסוים של אדם שהוא אינו יכול לכתוב מכתב התאבדות, משום שאין זה מאופיו של הכותב להתאבד. על הגרפולוג המשפטי יהיה צורך להתבונן גם במרכיבי הכתב השונים, להשוות ביניהם לפי מספר פרמטרים ורק אז לקבוע אם הכתב או החתימה אכן שייכת לכותב, ללא התייחסות לאופיו.

גם הגרפולוג המשפטי יודע שלמצבים גופניים ופסיכולוגיים יש השפעה ניכרת על כתב היד ועל החתימות, וכל מומחה, צריך שיכיר את מאפייני השינויים המתחוללים בהתאם להשפעות הללו.

מה בודקת גרפולוגיה משפטית ?

הגרפולוגיה המשפטית הינה חלק מענף בחינת המסמכים ועוסקת בזיהוי כתבי יד וחתימות. הגרפולוגיה המשפטית בודקת בין היתר בחינה כימית של מרכיבי הדיו, שחזור מסמכים שניזוקו ואת סוגי הנייר. כמו כן בודק הגרפולוג המשפטי את המקוריות של מסמכים כמו: שטרות כסף, בדיקת תאריכים, זיופי תעודות, חותמות ועוד. ישנן בדיקות המתייחסות לניתוח התוכן ולסגנון לשוני ועריכתי של המכתב, והן נערכות בד"כ בניתוח טקסטים של מכתבי התאבדות, איום וסחיטה. ניתן להבין את מאפייני אופיו של הכותב, התנהגותו ומזגו על ידי האופן בו הוא מתבטא ואוצר המילים שלו.

הבדיקות הבאות הן בדיקות חזותיות של כתב היד/חתימות, תחומה של גרפולוגיה משפטית. מרבית עבודתו של המומחה לכתב יד מתבססת על חקר מסמכי נייר הכתובים בכלי כתיבה שונים, אך לא רק, הוא בודק גם ציורים, כתובות שנכתבו על קירות ואפילו קופסאות.

ישנן שאלות עיקריות אשר עליהן מתבקש הגרפולוג המשפטי להשיב כגון: האם הכותב כתב תחת לחץ? האם הכותב היה צלול בדעתו בעת כתיבת הטקסט? האם נערכו שינויים והוספות במסמך? האם המכתב נכתב ע"י אנשים שונים? האם האדם שכתב את המכתב הוא זה שגם חתם עליו?

ישנם מקרים בהם השופט בפניו מתנהל הדיון במקרה, דוחה התייחסות למצב נפשי שלא נעשתה על ידי מומחה מתחום הפסיכולוגיה או הפסיכיאטריה.

ישנם מספר פרמטרים הנחוצים למומחה לכתבי יד לערוך בדיקות מהימנות. עליו להיעזר בחומר המתאים שיאפשר לו להגיע למסקנות ברמת הביטחון הגבוהה ביותר. כמובן שלכל מקרה יש את הכללים המיוחדים שלו.

לסיכום: הגרפולוגיה המשפטית לבחינת כתבי יד וחתימות הינה תחום הנשען על ניסיון רב של הגרפולוג המשפטי ועל הערכתו. קשה להגיע לאובייקטיביות מוחלטת, היות ולא ניתן למצוא נוסחה מדויקת של מספר סימני הזהות והנתונים הנחוצים על מנת לקבוע את דרגת הוודאות של המומחה לכתבי יד, במסקנותיו.

 

מרדכי הוא גרפולוג מומחה מזה עשרות שנים ועוסק בתחום הן כמרצה והן כמאבחן אישי, זוגי ומקצועי. "באמתחתו" הפעלות, הרצאות וסדנאות מגוונות ומרתקות אשר זכו להדים רבים וטובים ממוסדות שונים ביניהם: עיריית תל אביב, חבלני יחידת משטרת תל אביב, חברת בזק, חברת התרופות כ.צ.ט, התעשייה הצבאית, התנועה הקיבוצית, גני ילדים ברחבי הארץ, מועדוני גמלאים, מתנ"סים ומרכזים קהילתיים רבים, קניונים ועוד רבים. בקרו באתר: http://shrem-graphology.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב