דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה 7 - טאבו פרטי; לא רק מטבע לשון של הגשש 

מאת    [ 16/12/2011 ]

מילים במאמר: 469   [ נצפה 2539 פעמים ]

בשנת 1960 חוקק חוק יסוד מקרקעי ישראל, תש"ך-1960 הקובע בסעיף 1 לחוק, איסור העברת בעלות במקרקעי ישראל;

"מקרקעי ישראל, והם המקרקעין בישראל של המדינה, של רשות הפיתוח או של הקרן הקיימת לישראל, הבעלות בהם לא תועבר, אם במכר ואם בדרך אחרת."

מה 7, מה כמה ;

שטחה היבשתי של מדינת ישראל 21,500 קמ"ר (עפ"י קווי שביתת הנשק 1949 בתוספת מזרח ירושלים ורמת הגולן,( שנתון סטטיסטי לישראל, 1989 (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מס' 40) 18,19.) מתוך 21,500 הקמ"ר ניתן לרכוש בעלות פרטית רק ב- 1,500 קמ"ר שאינם מוגדרים מקרקעי ישראל, קרי, 7% מהקרקעות שבשטחה של מדינת ישראל.

"עקרון הבעלות הלאומית על קרקעות ישראל נבע משני טעמים, האחד אידיאולוגי- לאומי; הרצון לכונן את המשטר הקרקעי בארץ ישראל ולבססו מחדש על יסודות המסורת היהודית, כפי שבאה לידי ביטוי בחוקי הקרקע שבתורה; והטעם השני, המעשי, שדין קרקע, שנרכשה באמצעיו של העם כולו ולא בכספם של יחידים, שתישאר בבעלות העם לצמיתות." (א' גרנובסקי, המשטר הקרקעי בארץ ישראל, תל אביב תש"ט. ע' 308-307.)

מינהל מקרקעי ישראל; חוק מינהל מקרקעי ישראל, תש"ך- 1960, קובע בסעיף 2.א;הממשלה תקים מינהל מקרקעי ישראל (להלן - המינהל), שינהל את מקרקעי ישראל. 

הקרן הקיימת לישראל; היא ארגון ציוני שנהגה ע"י צבי שפירא הרמן בקונגרס הציוני הראשון בשנת 1897 ונוסד בשנת 1901 לאיסוף כספים מיהודים בגולה לטובת קניית קרקעות בארץ ישראל והכשרתן להתיישבות יהודית.

הימנותא; גוף שהוקם במטרתו המקורית לשמש כלי עזר משפטי לפעילויות הכלכליות של הקרן הקיימת. תפקידה המקורי היה לנהל את הנכסים שהקהק"ל רכשה במטרה למכרם בהזדמנות המתאימה כאמצעי לגאולה הארץ ולא בכוונה להשאירם לעצמה וכן נכסי דלא ניידי שניתנו להקהק"ל להחזקה בנאמנות נרשמו על שמה של הימנותא ולא על שמה של הקהק"ל מפאת תקנותיה.
(גבריאל א' אלכסנדר, ייסודה של חברת הימנותא בע"מ ותפקידיה הראשונים (1938-1940), קתדרה לתולדות ארץ ישראל וישובה, מס' 68, הוצאת יד יצחק בן צבי, ירושלים, 1993 ע' 86.

רשות הפיתוח; הרשות הינה גוף ממשלתי שהוקם על פי חוק רשות הפיתוח (העברת נכסים) תש"י-1950, המנהלת את נכסי מקרקעין שהופקדו בידי האפוטרופוס לנכסי נפקדים לאחר מלחמת השחרור וכן את הקרקעות שהופקעו בחוק רכישת מקרקעין(אישור פעולות ופיצויים), תשי"ג-1953.

מקרקעי ציבור הוגדרו בסעיף 107 לחוק המקרקעין, תשכ"ט-1969: "מקרקעי ציבור " - מקרקעי ישראל כמשמעותם בחוק-יסוד: מקרקעי ישראל, ומקרקעין של רשות מקומית או של תאגיד שהוקם על ידי חיקוק: .

טאבו פרטי; מדובר בכ- 7% מסך הקרקעות במדינת ישראל אשר חלקן נרכשו בתקופת העלייה הראשונה ע"י הברון רוטשילד ודומיו מידי הממשלה הטורקית ומידי הערבים ביחד עם החברות יק"א (Jewish Colonization Association  החברה היהודית להתיישבות, הוקמה ע"י הברון מוריס הירש בשנת 1981) ופיק"אPalestine Jewish Colonization Association )  - חברה להתיישבות יהודית בארץ?ישראל - הוקמה ע"י הברון רוטשילד). עם קום המדינה העבירה פיק"א את רוב נכסיה למוסדות המיישבים ולמדינה. בשנת 1957 פורקה החברה ויתרת נכסיה הועברה לבעלות מדינת ישראל.

ערך מוסף; בעלות במקרקעי הרשומים בטאבו על שם בעליהן ואינם קרקע בבעלות המדינה המוחכרת למחזיק בה נמצאת כמועדפת על אנשים פרטיים וכל שכן על אנשי עסקים ויזמים בתחום המקרקעין. עסקה במקרקעין ואפשרות הסיחור במקרקעין קלים עשרות מונים כאשר מדובר בקרקע טאבו פרטי, ולעיתים אינם אפשריים כלל בקרקע בבעלות המדינה. 

-

מאת: עו"ד צבר גדיש, מתמחה בעסקאות ומיסוי מקרקעין.   המאמר והמידע המצוי בו הינו מידע כללי, הכולל פרשנות אישית של עוה"ד צבר גדיש את שוק הנדל"ן, אינו מהווה ייעוץ משפטי כהגדרתו בחוק, אין בו כדי להחליף מידע הניתן על ידי בעל מקצוע ואין להסתמך עליו בביצוע עסקה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב