דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תוכנית עסקית: טעויות שכיחות 

מאת    [ 08/12/2011 ]

מילים במאמר: 513   [ נצפה 2022 פעמים ]

מהן הטעויות השכיחות ביותר בעת הרכבת תוכנית עסקית? הרכבנו לפניכם רשימה של טעויות שמהן מומלץ להימנע. בעוד שחשוב לכלול בתוכנית כמה רכיבים מהותיים אשר יתרמו להצלחתה, במקביל יש לשים לב שאינכם מבצעים אף אחת מהטעויות הבאות:

 דחיית התוכנית

יותר מדי בעלי עסקים מחליטים ליצור תוכנית עסקית רק כשמדובר בהכרח, וזהו למעשה מוצאם האחרון. אלא אם כן תהיה דרישה קונקרטית מצד הבנק או מצדם של המשקיעים לעיין בתוכנית עסקית, הרי שזו לעולם לא תיווצר.

אל תתמהמו במשימת הרכבת התוכנית העסקית מתוך המחשבה שיש שיהיה לכם מספיק זמן פנוי להקדיש לנושא בהמשך. לא נדיר לשמוע אנשי עסקים מתלוננים "אני לא יכול לתכנן תוכנית עסקית, אני עסוק מדי", מבלי להבין שככל שהם יהיו עסוקים יותר, כך יותר סביר שהם יצטרכו להיעזר בתוכנית עסקית. בכדי שבעל העסק לא יעסוק כל הזמן בכיבוי שריפות, עליו להכין מראש תוכנית עסקית מתאימה.

 תזרים מזומנים

רוב אנשי העסקים חושבים על העסק שלהם במונחים של רווחים במקום במונחים של תזרים מזומנים. כאשר אנו נדרשים לדמיין את פעילותו של העסק החדש, אנחנו מיד חושבים על עלויות ייצור המוצר, כיצד ניתן למכור אותו, ואילו רווחים נרוויח פר כל יחידה. הרגילו אותנו לחשוב על העסק בנוסחה קבועה: מכירות פחות הוצאות ועלויות שוות לרווחים. הבעיה היא שאנחנו לא משקיעים את הרווחים בעסק, אלא את תזרים המזומנים שלנו, ולכן חשוב להפנים את הסוגיה הזו על כל משמעותיה.

 אינפלציה ברעיונות

חשוב שלא תפריזו בערכם של הרעיונות, שהרי אין צורך ברעיון נהדר כדי להקים עסק חדש, כי אם בזמן, בכסף, בהתמדה ולבסוף גם בהגיון בריא. ישנם מעט מאוד עסקים שמתבססים אך ורק על הקונספט הרעיוני שיצרו, שכן משמעותית קשה יותר למכור רעיון חדש מאשר רעיון קיים.

 הפחד מפני התוכנית

יצירת תוכנית עסקית היא איננה משימה קשה כפי שניתן לחשוב. למעשה, אין צורך להחזיק בדוקטורט כתנאי מקדים להרכבת תוכנית עסקית מוצלחת. ישנם הרבה ספרים שיכולים לעזור בנושא, וכן הרבה יועצים המתמחים בסיוע לעסקים קטנים, ולכן אל תחששו להיעזר בהם לצורך הרכבת התוכנית.

 ססמאות מעורפלות

הניחו לרגע בצד את הססמאות שבדרך כלל עסקים מתהדרים בהן (כמו- 'אנחנו הטובים ביותר'), שהרי בסך הכל מדובר בססמאות שאמורות לייצר רעש ואין להן בסיס. זכרו שהמטרה בתוכנית העסקית היא להשיג תוצאות, וכדי להשיג תוצאות יש צורך לנהל מעקבים ובדיקות. יש צורך להגדיר בבירור יעדים, תחומי אחריות, תאריכים ואבני דרך, ולכן אין כאן מקום ליעדים מעורפלים או לקלישאות.

מידה אחת מתאימה לכולם

תוכנית עסקית צריכה להיות מאופיינת בהתאם למטרות העסק. מאחר והעסקים שונים אחד מהשני, גם התוכניות העסקיות יכולות לשרת מטרות רבות, ולכן חשוב להבין שאין תוכנית עסקית המתאימה לכולם, אלא חשוב להתאימה ולהגדירה בהתאם לעסק.

 סדר עדיפויות חשוב

בכל הנוגע לתוכנית עסקית, טוויית האסטרטגיה היא העיקר. בעוד שזה לגיטימי לבנות רשימת עדיפויות המורכבת מ-3-4 פריטים, הרי שרשימת עדיפויות המורכבת מ-20 פריטים תהיה לא ריאלית, וספק רב אם ניתן יהיה להוציא אותה לפועל כפי שהיא. לכן, חשוב להתרכז במשימות בעלות סדר העדיפות הגבוה ביותר.

היו ריאליים

יש לזכור שקצב המכירות הוא איטי בהתחלה, ורק אחרי נקודה מסויימת שמהווה את אבן הדרך הראשונה, הוא מתחיל לזנק באופן משמעותי. לכן, יעדיה של התוכנית העסקית צריכים להיות שמרניים, על מנת שניתן יהיה לגבות אותם מול המשקיעים. הרי אם תקבעו מראש יעדים גבוהים מאוד, יתכן שלא תוכלו לעמוד בהם אלא לאחר תקופה.

מקור לכתיבת המאמר

 

אופק בר השקעות בע"מ  http://www.ofek-bar.co.il שירותי יעוץ עסקי ובניית תוכנית עסקית




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב