דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


רשמים מכנס Lean-IT יעדים, פרקטיקה ותובנות 

מאת    [ 08/12/2011 ]

מילים במאמר: 625   [ נצפה 2234 פעמים ]

באוקטובר  התקיים בפאריס כנס Lean-IT באירופה, בהשתתפות כ-100 מומחי Lean מובילים מכל העולם, כולל מישראל, שאמנם הייתה מיוצגת, אך באופן מינימאלי יחסית. הכנס עסק בעקרונות ה-Lean ובדרכים להגדירם בסביבת טכנולוגיות המידע, השונה מסביבת הייצור בה נולדו ופותחו, ולהשתמש בהם לקידום תעשיית טכנולוגית המידע בארגונים ובבתי תוכנה, בשלבי הפיתוח, התפעול והתמיכה.

יעדים מאתגרים - בשנת 2003 קראנו בחשש את מאמרו של ניקולאס קארר "IT Doesn’t Matter" שפורסם ב- Harvard Business Review. במאמר טען קארר כי ה- IT יהפוך ל-Commodity  כמו חשמל ומים, ויפסיק להיות כה חשוב כפי שהוא נתפס אז.מאז קרה ההפך הגמור. אמנם ה- IT נמצא בכל מקום בדיוק כמו מים וחשמל,  אך כגורם מספר 1 המסייע לארגונים לקצר תהליכים, לייצר ללקוחותיהם ערכים מוספים גבוהים במיוחד, ולבדל אותם על פני התחרות.

- IT הינה תעשיה חדשה יחסית שמודל הניהול בה הועתק מעולמות קיימים. חברות מנסות לנהל עובדי ידע כאילו היו פקידים או פועלי ייצור ולא תמיד זה עובד.

- כיום ה-IT הארגוני נדרש להוריד עלויות ולשפר את רמת השירות,  לשמש מנהיג טכנולוגי המוביל חדשנות, זריזות והתייעלות ארגונית, ולאפשר תהליכים עסקיים יעילים וגמישים המייצרים ערך מוחשי ומועדף על ידי הלקוחות עצמם.

- מקצועני טכנולוגית המידע מתלוננים על חריגה בתכולות של פרויקטים, לקוחות מתלוננים על משך הזמן בין העלאת הדרישה ובין ביצועה על ידי אנשי הפיתוח, שינויים בסביבה העסקית המתרחשים לאורך הפרויקט - משנים את אופיו ודרישותיו, הקשר בין הבודקים למפתחים הוא בעייתי ויוצר צווארי בקבוק...

- לא ניתן להפריז בחשיבות  TTM. ראו מה קורה ליצרני טלפונים ניידים שאינם עומדים בקצב....

- אחוז ההצלחות בפרויקטי תוכנה עדיין נמוך - 37% הצלחה בלבד על פי דו"ח Standish Group  לשנת 2011.

 כיצד ניתן לעמוד ביעדים שבחלקם נראים סותרים?

בשנות החמישים של המאה ה- 20 התמודדה תעשיית הרכב ביפן עם מיתון, תחרות קשה, וצורך להתייעל ולהוריד עלויות. באמצעות תפיסת ה- Lean שפיתחה, השיגה טויוטה הישגים פנומנאליים והפכה לחברת הרכב המובילה בעולם. גם כיום, למרות הבעיות שחוותה לאחרונה, טיוטה היא עדין יצרן הרכב מס' 1 בעולם ומשמשת Benchmark לתעשיית הרכב כולה.  תפיסת ה- Lean Management הצליחה לחולל שינויים דרמטיים בחברות ברחבי העולם, בתחומי התעשייה, ובשנים האחרונות גם בתחומי השירותים, כגון: בריאות, פיננסים, ועוד. האם ניתן לשכפל את ההצלחה גם בעולם טכנולוגיות המידע?

תנאי השוק שאנחנו חווים כיום דומים לאלו שחוותה טויוטה בעבר, ונראה כי זה העיתוי הנכון לאימוץ תפיסת ה-Lean על ידי מקצועני טכנולוגית המידע. מתודולוגית Lean מוגדרת, בין היתר כ"פרקטיקה של שימוש בשיטות מדעיות לפתרון בעיות עסקיות כדי ליצור ערך עבור הלקוחות, העובדים והחברה".  מדובר בפרקטיקה של שיפור מתמיד המאפשרת התערבות שוטפת במערכת דינמית לצורך שיפורה, אך בשונה מהמקובל, על ידי לימוד העובדים לפתור בעיות ולהניע שיפור מתמיד כדרך חיים.

 יישום מתודולוגית Lean בתחום טכנולוגית המידע

 Lean-IT דומה במקצת לאותו פיל שכל אחד מהעיוורים שנגע בו אמר עליו: פיל זה חומה, פיל זה נחש, פיל זה מניפה, פיל זה עץ, פיל זה רומח ופיל זה חוט....כמתודולוגיה רחבה ועמוקה עוסקת Lean-IT בתחומים של פיתוח תוכנה וניהול IT פנים ארגוני, וכן בתחומים של ה-IT כחלק מהוויית הארגון העסקי ותורמת לשיפור ויצירת ערך במגוון תחומים, בכללם:

?          שירות לקוחות

?          תחזוקת מערכות תוכנה ותשתית

?          פרויקטים ופיתוח תוכנה

?          ניהול אנשים

?          הקטנת בזבוז

?          שיפור של שרשרת הערך

בכנס הוצגו לא מעט הצלחות שחוללה תפיסת Lean-IT והודגמה התמודדות מרשימה של חברות מובילות עם אתגרים לא פשוטים. גם אנחנו בחברת BDA התנסינו והצלחנו ליישם את עקרונות Lean IT במספר פרויקטים שבצענו בתחום ה- IT, עקרונות שסייעו לנו לצלוח מכשולים שעמדו בפני רבים לפנינו.המכנה המשותף שהצלחתי למצוא בים התפיסות והפרקטיקות שהציגו הדוברים בסדנאות והפרויקטים, הוא אולי לא מדעי אך מאוד ממצה: "חשוף את הבעיות... וגרום ללקוח להיות מאושר"...נשמע פשוט , לא?"מתודולוגית Lean-IT מביאה איתה תפיסה רעננה וחדשנית לצד פרקטיקות מוכחות ומותאמות להשגת היעדים העסקיים העכשוויים. אך יש לזכור - וזה מכנה משותף ובסיס הכרחי - השינוי צריך להיות מוטמע בארגון, בניהול ובתפיסה. לא רק בארגז הכלים.

 



 

 

 

 

 

עדה מרקמן, מנכ"ל חברת BDA - Projects המתמחה בלווי, ייעוץ וביצוע פרוייקטים הכוללים סינרגיה בין עולם המחשוב, תהליכים עסקיים והטמעתם על ידי המשתמשים. החברה מתבססת על מספר מתודולוגיות עבודה (בינהם Lean IT, Agile, Scram) על מנת לאפשר לארגונים להערך בצורה מיטבית לאתגרים מולם הם ניצבים. 


לאתר www.bda-projects.co.il


מייל ada@bda-projects.co.il


 


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב