דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נא להכיר: עבירות צווארון לבן 

מאת    [ 06/12/2011 ]

מילים במאמר: 496   [ נצפה 3586 פעמים ]

# הצבע: 

עבירות צווארון לבן נקראות כך משום הייחוס לקבוצת האוכלוסייה: אנשי הצווארון הלבן, בני מעמד הביניים המבוסס, כאלו המחזיקים בתפקידים חשובים בחברות, תאגידים או גופים ממשלתיים. מבחינת כל עורך דין פלילי, אלו עבירות בעלות אופי לא אלים לרוב – בניגוד לחלק הארי של העבירות הפליליות המוכרות בחוק.

# הנאשם:

כאמור, זהו בן מעמד הביניים, איש מבוסס שלרוב משתכר לא רע, ובעל נגישות גבוהה לנתונים חשובים בארגון בו הוא עובד. לרוב, עברייני צווארון לבן הם כאלו שמשמשים בתפקידים בכירים מאוד בארגון, כמו מנהל כספים, ראש אגף וכדומה.

# כלי הנשק:

המידע. אותו אדם שביצע את העבירה עשה זאת רק לאחר שקיבל גישה מספקת למידע חשוב שהארגון מחזיק במאגריו. הגישה הזו מאפשרת לאותו אדם לבצע את העבירה כמעט באין מפריע, במה שיכול להפוך לפשע המושלם – אלא אם כן הוא נתפס. ואז כדאי לו לחפש עורך דין פלילי טוב.

# העבירה:

עורכי דין פלילי שמתעסקים בעבירות הצווארון הלבן מתמודדים עם שורה ארוכה של עבירות פליליות חמורות: גניבה, מעילה, הונאה, שוחד, הפרת אמונים ועוד. כל עבירת צווארון לבן יכולה להיות סימן לכמה וכמה עבירות פליליות שבוצעו במהלכה. 

כך לדוגמא, אדם אשר שילם שוחד לגורם מסוים כדי לבצע מעילה בכספי הארגון בו הוא עובד, יכול להיות חשוד ומואשם גם בגניבה והפרת אמונים. יש לנו כאן ארבע עבירות פליליות – וייתכן מאוד שזה לא הסוף. עורך דין פלילי המתמחה בצווארונים הלבנים הוא עו"ד אמיץ, עם הרבה מאוד שעות עבודה. 

# הקורבן: 

אם מדובר בעבירה שנעשתה על ידי עובד ציבור, הקורבנות הם ללא ספק אנחנו, האזרחים. אם זהו גוף פרטי, הנפגעים הם בעליו והעובדים שמועסקים במקום. חברה ציבורית? הקורבנות הם גם בעלי המניות. 

# אופי הפעולה והמניע: 

גם כאן, אין דפוס פעולה קבוע ומניע אחד שמביא אדם לבצע עבירת צווארון לבן. ישנם אנשים שמבצעים מעילה כנקמה בבוס; יש כאלו שמעלימים מיסים כדי להציל את העסק; אחרים משלמים שוחד כדי לא להיתפס בקלקלתם; ויש עוד אלפי סיבות. 

# חומרת המעשה: 

בעבר, עבירות הצווארון הלבן לא נחשבו לחמורות במיוחד מבחינה ציבורית, אך היום הן נתפסות כפשע שיש למגר. מספיק לשאול את האזרח הממוצע מה הוא חושב על השחיתות – מהמאפיינים המובהקים ביותר של עבירות אלו – כדי לדעת מה היחס הציבורי אליהן. חשוד בביצוע עבירה שכזו זקוק מאוד לשירותי עורך דין, גם כדי להציל את שמו. 

# הסנגור: 

כאמור, עורך דין פלילי שמתעסק בעבירות כאלו הוא אדם עסוק, אך מלבד זאת הוא צריך להיות משפטן מעולה: עליו להיות מעורה לא רק בדיני הפלילים, אלא גם בעניינים משפטיים מתחומים אחרים, הקשורים לעבירה. למעשה, עליו להיות גם עורך דין מסחרי, כזה המתמחה בשוק ההון, בדיני מיסים ועוד. 

# הקטגור: 

גם למאשימים יש עבודה לא קלה במשפט מסוג זה. על התביעה להוכיח כי הנאשם התכוון לבצע את העבירה במתכוון ו'בכוונת זדון'. לא אחת קובע בית המשפט כי לא הייתה במעשה כוונה תחילה, והנאשם יוצא 'נקי'. 

# העונש: 

גם ברגעים אלו ישנם לא מעט אסירים בבתי הכלא בישראל, שנשפטו והורשעו בגין עבירות צווארון לבן. העונש יכול להתחיל ממאסר על תנאי ועבודות שירות ולהגיע עד מאסר ממושך. הכל תלוי באופי העבירות – ולא אחת גם באיזה עורך דין פלילי שכר אותו נאשם.

דניאל זוהר, מאמרים ועוד.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב