דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דמותו של יעקב לפרשת תולדות 

מאת    [ 04/12/2011 ]

מילים במאמר: 448   [ נצפה 6113 פעמים ]

דמותו של אברהם אבינו מהווה דמות חשובה ועקרונית לקיומו של העם היהודי מאז ומתמיד. הוא מקבל את ההבטחה לקיומו ולגידולו של עמנו- לדורות. עיקר משמעותו של חומש בראשית הוא דמותו של אברהם, אברהם הוא אבי היהדות  יצחק שנולד בארץ ונשאר בה כל חייו ?נחשב כאיש שדה בנו של אברהם ואביו של יעקב.מבחינת היקף סיפור חייו של יעקב - הרי רוב חומש בראשית מוקדש ליעקב- הלוא הוא ישראל.

יעקב הנחשב-בית, הוא אבי העם היהודי-דמותו וחייו  המרתקים והמענינים מפורטים היטב בחומש בראשית.

כל הישגיו, בניית ביתו עושרו ובניינו הוא השיג במאמצים, בהתגברות על מכשולים וקשיים. הקב"ה מתגלה ליעקב שלוש פעמים בחלום יעקב-בדרכו אל הגולה, בשובו מהגולה עם משפחתו הענפה, ובעת רדתו למצרים בסוף ימיו.

יעקב כאיש תם יושב אהלים גדל מתוך לימוד וחכמה ולמרות כל הקשיים בחייו הוא מצליח לבנות בית נאמן לעם היהודי המבהיר לנו-לכל אדם אישיות משלו, תכונות אופי והתנהגות המאפיינת דמותו ותכונותיו. שהרי לכל אחד מבניו היה אופי שונה מאחיו.מכאן אנו לומדים חכמת חז"ל- חנוך לנער ע"פ דרכו, כל אחד זכאי לכלים חינוכיים המתאימים לו.

יעקב ועשו בפרשתנו מסמלים דמויות שונות אחד מן השני. מבחינת האמונות והתרבויות. יעקב מלמדנו בכל דרכיו- שאין מקבלים מתנות חינם, יש לעמול קשה בחיים כדי להגיע להישגים, יש להפעיל מוח יצירתי ואמונה שניתן להצליח אם חושבים נכון ואיכותי.

גידולם של יעקב ועשו בבית יצחק ורבקה מבהירים לנו גם כן-את השוני הקיים בילדים שלנו. שני הבנים ייצגו שני יסודות שונים בביתם. עשו ייצג את הכוח החומרי ויעקב את הכוח  הרוחני. ברור לנו מאז ועד היום שיש צורך בשני הכוחות הללו כדי להקים אומה ולחיות כדבעי.חשוב מאוד שיהא שילוב ושיתוף ביניהם

יעקב עסוק כל הזמן בבנייתו של יעקב לדורות, להפיכתו של יעקב - ליעקב אבינו. יעקב שראוי לרשת את הארץ את ארץ ישראל ולממש ההבטחה של בורא עולם לאברהם אבינו- הוא הראשון שמעמיד את עם ישראל על שנים עשר שבטים- כדי לרשת את ארץ ישראל. והכל בשליחות רוחנית ואמונית.

נאמר על יעקב " איש תם יושב אהלים", איש ישר והגון המלא רוחניות, הלומד כל הזמן- כדי לחדד מוחו התורני . כן מציין הנביא מיכה-" תתן אמת ליעקב חסד לאברהם"."האמת" מייחדת את יעקב.

תורת ישראל היא ניצחית- אינה משתנה. המציאות לעומתה משתנה כל הזמן. יעקב הנחשב לאיש תורה-איש אמת, לעומתו עשו- כאיש שדה- נחשב למציאות זמנית ומשתנה. לימוד התורה החדירה בו אופי של אמת. התשתית הבסיסית והיצוקה של העם היהודי , של תורת ישראל בנויה על "תתן אמת ליעקב".

חובה עלינו הורים ומורים לחנך את ילדינו ?מקטנותם בהחדרת "האמת". לתקן אותם כל הזמן- כדי שה"אמת" תהפוך לאופי מוטמע בתוכם. הניסיון מראה ומדגיש כי מי שמרגיל עצמו להיות איש אמת ולא לסטות מן האמת יקשה עליו לחטוא ולשקר.

איש אמת הוא אדם ישר ,נמרץ, מאתגר ואיתן. איש אמת דובק בתורה וברוחניות ומקיים המצוות מתוך אהבה. איש  אמת מגיע  להישגים ולתוצאות מרשימות ותמיד...ותמיד...מפתח חיי חברה ככתוב"ואהבת לרעך כמוך".

 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב