דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהו חינוך לערכים? 

מאת    [ 04/12/2011 ]

מילים במאמר: 1000   [ נצפה 8297 פעמים ]

ד"ר יחיאל שרמן 

   למידה מתמדת, רכישת ידע, מילוי המצבר האינטלקטואלי כל הזמן -מהווה מוקד העשייה המוסדית. בבתיה"ס מדגישים מאוד בעמלם את פיתוח החכמה והתבונה באדם. ברור לנו שלא ניתן להיות חכם ונבון ללא רכישת השכלה. להיות "תלמיד חכם" כל הזמן ובכל עת-להיות תלמיד.

אנו יודעים היטב כי עיגון החומר במוחנו תלוי רבות בלמידה מתוך שמחה וחוויה בקליטת חומר בתהליך ממושך ומגוון, בשינון וחזרה, בתרגול ממושך כדי שהחומר ייספג וייקלט במוחנו היטב.

אין ספק שבכל למידה והפנמת חומר עיוני לתוכנו חייב לכלול פרקי חינוך וחברה, ה"איך" משקלו זהה ל"למה", שהרי חכם, ידען, גאון שתכונותיו האנושיות גובלות ברשע, רוע לב, אגואיזם, חוסר התחשבות,אי הקשבה- הוא בלתי מקובל בחברה אנושית וטובה.חובה עלינו לשלב שכל ורגש,אינטליגנציה שכלית עם אינטליגנציה רגשית הכוללת אהבה, כבוד, אמפתיה, יחסי שיתופיות, תחושת שייכות וחוויות של הצלחה.

ילד שמח ומאושר ירכוש חומר קשה ביתר רצון ומוטיבציה.

אנו יודעים עפ"י מחקרים רבים כי האמירה "כיף לי לבוא לביה"ס" בכל גיל משמעותה,יש לי חברים ולכן נהדר לי במקום לימודיי. חיי חברה מהווים מוקד בהצלחה חינוכית . יצירת חיי חברה תקינים יוצרים תלמידים בעלי נתונים אנושיים נפלאים, עזרה הדדית, נתינה, סיוע לחבר, הוראת עמיתים, התחשבות באחרים, בהענקת כבוד לכל אחד, התקרבות ולא התרחקות מהווים את התשתית האיתנה ביותר לשהייה במוסד החינוכי מתוך שמחה וגיל, מתוך רצון, רוגע ושקט נפשי.

יחד עם זאת- עלינו ללמוד, להחדיר, ולהפנים ערכים לכל התלמידים, ערכים שיהיו נחלתם הפנימית של כל התלמידים, שיבואו לידי ביטוי מעשי בהליכותיהם ובהתנהגותם. ילדים מאושרים, בעלי ערכים, אינם אלימים. זו המתכונת החשובה ביותר כדי למנוע אלימות .

ילד בעל ערכים נושא הוא אותם לכול ימיו, שיקולי הדעת שלו , תהליכי קבלת ההחלטות יהיו הרבה יותר איכותיות ומשמעותיות. ערכים נטועים בכל נימי נפשו של אדם, הליכותיו, התנהגותו של אדם בעל ערכים יהיו חיוביים לחברה ולארץ.

שרת החינוך פרופ' יולי תמיר שהופיעה לפני פורום המרצים בתחום החינוך בבר אילן הדגישה בחייה חשיבות ההשקעה החינוכית בתחום ערכים גם לחינוך הממלכתי. אינני בטוח שערכיה שלה דומים לערכים הנצחיים של העם היהודי לדורותיו ,בכל מקרה- ברור לנו שיש לחנך לערכים. חובה עלינו המחנכים לטפח רוח איתנה, זקיפות קומה והמון אמונה בערכים. הם חייבים להנחות אותנו בכל מעשי ידנו הנובעים ממוח משכל ומתבונה עם ערכים.

כל ילד הגדל בארץ , ללא קשר להיותו דתי חייב לגדול עם אמונה בעם ישראל, בא"י ובתורת ישראל. הוא לא חייב למלא כל תרי"ג המצוות אך עליו להאמין בהבטחה שניתנה לאבותינו- זכותנו על א"י , שהרי אך ורק בזכות הבטחה זו הננו כאן לאחר אלפי שנות גלות, ולאחר שואה נוראה.

בואנו לכאן מכל הגלויות נובעת כולה בגלל שובינו לארץ המובטחת, התנ"ך הוא מקור האמונה שחייב להיות נחלתו של ילד בארצנו.

שרת החינוך הדגישה כי הערכים צריכים להיות מוקנים מתוך גיבוירלוונטיות ועניין, אסור להם להיות מנותקים ורחוקים. הדרך, התהליך- עליה דיברה השרה נראים גם בעיני כצודקים. אך הדילמה העיקרית היא על מהות הערכים, כמו כל חומר למידה שיש להקנותו בדרך חווייתית וטובה, זו צריכה להיות המתכונת להצלחה.

צריך ללמוד תנ"ך - כדי ללמוד על העם היהודי בתחילתו, זו תחילת ההיסטוריה שלנו. הייתכן שנלמד על ירושלים- עיר בירתנו ללא שנבקר במקום???

אחוז גבוה מאוד מהצנחנים הנשבעים בכותל המערבי, מספרים כי זו להם הפעם הראשונה להגיע למקום קדוש זה,

כאשר רון חולדאי ראש עירית תל אביב הבין בעיה זו, הוא יזם בעירו טיול לירושלים לכל תלמידי כיתות ז'- גיל בר המצווה שלהם.

בו ביקרו בכותל המערבי ובמנהרות, קיימו עצרת מרשימה בלטרון, וכולם...כולם... קיבלו ספר תנ"ך שי מראש העיר . חלק מהתלמידים שמחו לקבל שי ערכי זה, הם ציינו כי סוף סוף יהא להם ספר תנ"ך בבית.

בוגרים אלו שיגיעו לטקס ההשבעה בכותל המערבי לא יוכלו לומר כי זו הפעם הראשונה שהם בבירת ישראל. בשבועות האחרונים ביקרתי עם סטודנטים מאוניברסיטת בר-אילן  במוסדות חינוך ממלכתיים בקרית אונו, מוסדות יסודיים ועל יסודיים. התרגשתי בכל נימי נפשי לראות פעילותם של התלמידים בתחומים ערכיים יהודיים. לוח השנה העברי שולט בכל כיתה ובחללים- במרחבים. מרכזי הלמידה עסקו בחלקם בתחומי יהדות נצחיים. כאשר תלמידים עוסקים במהות ה"נר" ביהדות והמה לומדים על נר תמיד, נר נשמה, נר שבת, ומושגים הקשורים לנר- כמו נר מצווה ותורת אור, ועוד..

כאשר "עובדים" עם ערכים הם מוטמעים בגופו של כל תלמיד. בכנס הדור הצעיר שנערך בימים אלא בשיתוף משרד החינוך , הסוכנות וצה"ל הדגיש הרמטכ"ל כי עליכם הצעירים להפנים שני מוקדים, ספר הספרים ואמונה בארץ.

הזהות היהודית- ערך חשוב ונפלא, מינהל חברה ונוער במחוז תל אביב פועל מזה שנים להחדיר אהבת אדם וחיי חברה, פיתוח והפעלת מנהיגות נוער מתוך ערכים, קבלת תעודת זהות לכל תלמיד. מתקיימת באירוע חוויתי לאחר פעילות נפלאה במשך שנה שלמה.

אפשר לפתח דור צעיר מתוך הזדהות עם העם היהודי , מתוך התחשבות באחר, בשילוב עזרה הדדית , קבלת אחריות לנתינה , לסייע לנצרך. כערכים כלליים ואפשר ללמדם ולהפנימם מתוך תורת ישראל הנצחית שהרי מחצית מתרי"ג המצוות הן מצוות שבין אדם לחברו. "ואהבת לרעך כמוך" אהבת אדם באותה עוצמה שהנך אוהב את עצמך- היא ערך מדהים , ניתן חשוב וחובה עלינו בארצנו ללמד ערך זה מתוך היהדות , חשוב להדגיש כי רבי עקיבא אמר בזמנו כי ערך זה "כלל גדול בתורה" מתנות לעניים , לקט שכחה ופאה , פעילויות התנדבותיות למען הכלל , הם ערכים אנושיים המודגשים מאוד בתורתנו.

חשוב לי לציין - היבט חשוב בדורנו , השפעת החברים על החברים. נוער משפיע על נוער, יש להפעיל משאבים רבים מאוד כדי לפתח ולטפח מנהיגות נוער- שתהא איכותית חכמה יעילה משפיעה וערכית.

חינוך לערכים מטפח מידות טובות ההופכות לתכונות אופי אנו במעשינו בהתנהגותנו, בהשפעתנו החינוכית בבית ובבית הספר קובעים את האופי של הילד ואת מידותיו.

מעשיו של הילד והמבוגר בהמשך- נובעים מאותם תכונות אופי ומידות טובות שאנו מקנים להם במהלך השנים. קביעת ערכים , הגדרתם הברורה, איתור הכלים ליישומם המעשי מהווים מוקד לחינוך נכון ואיכותי.

ילד עם תכונות אופי חיוביות ומידות טובות , ערוך לקלוט טוב יותר חומר לימודים.

הוא מוכן להתמודד היטב עם דילמות מוסריות הפוקדות אותנו כל הזמן, וכולו שופע אתגרים להתגבר על כל המכשולים כדי להבין ולהשכיל , ללמוד ולהתקדם.

חינוך לערכים, למידות, הם התשתית למעשים טובים, כתוב במקורותינו- "דרך ארץ קדמה לתורה" (ויקרא רבה ט' ג') אף נאמר" יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ" (אבות ב' ב'). בניית תורה, השכלה ולימודים, טובה ויעילה יותר לאדם שיש בו ערכים של יושר, הגינות, לב טוב, מידות טובות ואהבת אדם .

תורת ישראל  הנצחית וארון הספרים היהודי הנפלא מהווים קרקע פורייה עליה ניתן לגדל לערכים, מידות ומעשים טובים, הם מקורות ההיסטוריה של העם היהודי לדורותיו בכל הגלויות ועתה בארצנו.

כדי שערכים אלה יהיו מרתקים, מעניינים, מושכים וחודרים לנפש כל ילד ,עלינו למצוא כל דרך חינוכית שתהא מגוונת מתוך שמחה וטוב לבב. 

 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב