דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הגרפולוגיה ככלי יישומי 

מאת    [ 19/11/2007 ]

מילים במאמר: 461   [ נצפה 3812 פעמים ]


לגרפולוגיה היסטוריה ארוכה ומכובדת. ידוע שכבר במאה הרביעית לפנה"ס אריסטו ופילוסופים, סופרים ומשוררים אחרים התייחסו לכתב היד כמשקף את אופיו של האדם.
 
כל אחד מאתנו נבדל מן האחרים. לכל אחד מאתנו אישיות שונה, דרך שונה להגיב על גירויים חיצוניים, עוצמות שונות בחישת רגשות, הסתגלות חברתית שונה וכך הלאה. לכל אחד מאתנו כתב יד שונה וכתב היד שלנו מעיד על אישיותנו, על הדרך בה אנו מגשרים בין רצונותינו ומאוויינו לבין דרישות ומוסכמות החברה, על רגשותינו, מצב רוחנו ואפילו על מצבינו הבריאותי.
 
הגרפולוגיה בוחנת ונשענת על סימנים גראפיים רבים כגון גודל כתב היד, זוויות הכתיבה, מהלך השורות, עיצובן ופרמטרים נוספים, ומשלבת אותם עם טיפוסים המבוססים על תיאוריות אישיות מתחום הפסיכולוגיה. עיסוק בגרפולוגיה דורש גישה זהירה ויסודית ותשומת לב קפדנית לפרטי פרטים לצד ראיית התמונה השלמה ופענוח כל סימן בהתאם לשאר הסימנים בכתב הנתון.
 
אף על פי שהגרפולוגיה מוכרת היום לרבים, מעטים מכירים את שימושיה השונים. למען הסדר הטוב רצוי להכיר את שימושיה העיקריים :
 
גרפולוגיה תעסוקתית - הכוונה מקצועית ומיון תעסוקתי. כיום ישנם חברות רבות הנעזרות במבחן הגרפולוגי. ייחודה של הגרפולוגיה על פני שיטות אחרות למיון עובדים בתחום זה הוא בכך שלא ניתן לזייף את כתב היד. ניסיונות ליפות, לשנות או להתארגן אחרת מהרגיל רק פוגמים באיכות הכתב, ומכאן שפוגמים באיכויות של הכותב, שהיו יכולות לצאת לפני השטח לולא היה מנסה לשנות ו"לאלץ" את כתב ידו.
 
גרפולוגיה חינוכית ?משמשת מורים ומחנכים ע"י השוואת התפתחות הכתיבה והגיל בהשוואה מול התקן הנלמד, מסייעת להבין את אישיותו של התלמיד המצוי בשלבי צמיחה והתגבשות (כמו גם אבחון ליקויי למידה) ומאפשרת לימוד של יכולותיו, מניעיו וצרכיו הייחודים. יש לציין כי כאן נעזרים בסוללות של מבחני ציור כתומכות ומסייעות לכתב היד.
 
גרפולוגיה משפטית - מציעה כלים להשוואת כתבי יד לצורך דיונים בבתי משפט. במקרה זה אין מדובר בניתוח אישיות אלא בהשוואת כתבי יד, מסמכים וחתימות החשודים כמזויפים לצורך מתן עדות בבית משפט. כמו כן הגרפולוגיה המשפטית משמשת להשוואת כתובות גרפיטי ובחינת מכתבי איום או הטרדה, וכן בדיקת יושר ואמינות לאנשים החשודים בביצוע עבירה.
 
גרפולוגיה רפואית - עוסקת בחיפוש הקשר בין מחלות שונות לבין סימני הכתב ומאפשרת באמצעות הכתב לאתר אזורים סומאטיים רגישים ולהפנות להמשך איתור וטיפול בעזרת הרפואה. 
 
גרפו תרפיה - טיפול באמצעות הכתב. חיזוק תכונות אופי מסוימות וטיפול דרך שינוי כתב היד. הנחת היסוד היא שכיוון שכתב היד הוא כתב המוח, ישנו קשר דו כיווני בין המוח לכתב, כך ששינויים חיצוניים בכתב היד לאורך זמן יובילו לשינויים פנימיים ( מחשבתיים ורגשיים).
דוגמא לכך ניתן לראות באדם שכתב ידו מבולגן ומרושל, מתפזר לכל הכיוונים, לא קריא ולא עקבי, והתנהגותו ביומיום דומה לכתב ידו. לאחר טיפול בגרפו תרפיה, בו מלמדים אותו כיצד לשפר את קריאות הכתב, לכתוב משפטים נכונים, עם מרווחים מסודרים וחלוקה נכונה לפסקאות, לומד אותו אדם ליצור תקשורת נכונה יותר, להציב מטרות, לשמור על סדר, תכנון וארגון ולגלות עקביות בביצוע משימות. כך קל יותר לאותו אדם להשיג יעדים בחייו.

קווים לדמותך
אתי בן- מיכאל חז'ז'
מוסמכת מטעם האגודה לגרפולוגיה מדעית ישראל
B.A. במדעי ההתנהגות מאוניברסיטת בן-גוריון
מומחית לשפת גוף, בחינת מסמכים וגרפולוגיה משפטית



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב