דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לטרינה 

מאת    [ 29/11/2011 ]

מילים במאמר: 433   [ נצפה 3518 פעמים ]

לטרינה היא הכינוי הנפוץ לבתי שימוש. המילה היא שיבוש של הביטוי  'lavatrina. הלטרינה הוא מבנה ציבורי או פרטי בו עושים צרכים. מתקן שירותים מסוג זה היה נפוץ בערים הגדולות באימפריה הרומית. הייחוד של הלטרינה הוא בפאר שלה שכן הוא התהדרה בפסלים. במבנה לא היו קיימות מחיצות והנוכחים עשו את הצרכים זה לצד זה. בתקופה ההיא, רק לעשירים הייתה האפשרות לבנות לעצמם חדר שירותים שכזה. פשוטי העם נאלצו לחפור בורות ספיגה או לגשת ליער.

שירותים במרכזי התרבות

הרומאים היו ידועים כחובבים גדולים שלתרבות הפנאי ובנו מרכזי בילוי רבים ברחבי האימפריה הרומית. בין המתקנים שהקימו ישנם בתי מרחץ, אמפיתיאטרון, ומבני ממשל. יחד עם ריבוי האוכלוסייה, עלה הצורך לשירותים לנוחיות המבקרים. אט אט הוסיפו חדר מיוחד לעשיית הצרכים – הלטרינה. בתחילה החדר היה קיים רק בבית מרחץ והישיבה המשותפת הייתה המשך ישיר לשהייה בעירום במבנה המרחץ.  

לטירות בכל פינה

בהמשך הדרך, הקימו את מבנה השירותים גם במרכזי הערים הגדולות. במקומות בהם לא היו שדות או מקומות מסתור בנמצא, השימוש בסוג זה של שירותים היה נפוץ מאוד והערכה אומרת שברומא של 300 לספירה היו קיימות כמעט 150 לטירות.  מתקני שירותים דומים נפוצו ברחבי רומא. הלטירות פעלו ברומא ללא תשלום עד ימי אספרסיאנוס שהחל לגבות דמי שימוש, ממש כמו שירותים ציבוריים רבים בימינו. בנו של אספרסיאנוס, טיטוס, סלד מגביית כסף עבור שימוש זה ותגובת אביו הפכה לאבן לשון בימינו – "לכסף אין ריח".

מבנה בתי שימוש עתיקים

הלטרינה הרומית הייתה מבנה מהודר שכלל חצר עמודי דורי או יוני ורצפת פסיפס או שיש. המקום בו היו המשתמשים יושבים היה מקורה ואילו מרכז החדר נותר ללא תקרה, זאת בכדי שחדר השירותים יתאוורר והריח יעלם. במרכז השירותים הייתה בדרך כלל מזרקה קטנה או בריכת מים. בצמוד לקירות הציבו ספסלי אבן או עץ ומתחתיהם חורים מאורכים. בחלק מבתי השימוש היו מושבי עץ לנוחיות המשתמשים. פנים הספסל היה חלול ובתחתיתו זרמה תעלת ניקוז. המים הגיעו בית מרחץ סמוך ונשפכו לבור סמוך או לנהר. הייחוד של מבנים רומיים מסוג זה הוא היעדר פסלים ודמויות של השליט.

פרטיות?!

כל חדרי השירותים נועדו לשימושם של גברים ונשים כאחד, אך אין שום ידיעה כי השימוש בהם היה נפרד, ייתכן כי השימוש יהיה משותף לשני המינים. חוקרים טוענים כי כנראה היו שעות נפרדות או ימים שונים לשני המינים. הלטרינות הקיימות בארץ ישראל היו דווקא נפרדות לנשים ולגברים.

אבזור השירותים

שני פריטים הנפוצים והבסיסיים ביותר בכל בית שימוש מודרני הם מיכל הדחה ונייר טואלט. מיכל ההדחה העתיק היה תיעלת מים שצפה וניקזה את השפכים החוצה. נייר הטואלט היה עלים רכים או ספוג רב פעמי. בקצה החדר הייתה קיימת תעלת מים זכים לשם שטיפת הידיים של המשתמשים ולניקוי הספוגים. מעניין לראות את המראה על פניהם של אזרחי רומא נוכח מבט חטוף בפאר של שירותים ניידים מודרניים. 

 

שירותים ניידים - vipure




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב