הרפורמה נובחת והשיירה עוברת
מאת: ירון טיקטין
במבט לאחור נראה כי רפורמת המיסוי על רכבי הליסינג שהתקבלה לפני מספר חודשים לא פגעה בחוסנן של חברות הליסינג. המציאות בשטח והיקף העסקאות כיום בשוק זה מוכיחים כי אין מקום לחשש שהביעו בזמנו יבואני הרכב וחברות הליסינג בדבר פגיעה בחוסנם ובפרנסתם.
אם נבחן את שוק הליסינג נוכל לראות בבירור כי מדובר בשוק שמתפקד כהלכה על אף רפורמת המיסוי ושינויים צפויים אחרים. אחת הסיבות המרכזיות להיות שוק הליסינג איתן ויציב טמונה בכך שמדובר בשוק שמייצג צורך אמיתי של העברת האובליגו של צי הרכבים ממאזן החברה למאזן חברות הליסינג. חברות רבות במשק המעוניינות לרכוש צי רכב לשימוש עובדיהן, אינן מעוניינות להעמיס על המאזן שלהן את צי הרכבים. בחלק התפעולי החברות אינן רוצות או יודעות לבצע בעצמן את עסקת ניהול צי הרכב- הדבר מצריך ידע מקצועי ובעיקר משאבים של זמן וכוח אדם. הפתרון המועדף ברוב המקרים הוא הסתייעות בחברת ליסינג, שהיא הגורם המקצועי והמנוסה.
חברת הליסינג מבצעת עסקות לרכישת ציי רכב בשני אופנים: האחד - שעבוד צי הרכב בתמורה לקבלת מימון לטווח ארוך (במקרה כזה מבוצעת עסקה ב- 36 תשלומים מול יבואן הרכב), והשני - מימון לטווח קצר, כאשר חברת הליסינג רוכשת צי רכב מהיבואן אך טרם ביצעה עסקאות למכירת רכבים אלו.
במקרה וחברת הליסינג אינה רוצה לשעבד את צי הרכב שרכשה, אחד הפתרונות הפיננסיים המקובלים הוא הפקטורינג. מדובר באמצעי מימון שנותן מענה לחברות ועסקים בינוניים וגדולים, אשר זקוקים לכסף ביד ומיד - חברת הפקטורינג מעבירה 85% מסכום העסקה לחברת הליסינג, במזומן, וזו משלמת ליבואן הרכב עבור הרכישה. כעבור
90-120 יום תשלם חברת הליסינג לחברת הפקטורינג בגין סכום הכסף שקיבלה.
עסקת פקטורינג מאפשרת לחברת הליסינג ליהנות מאשראי נוסף לתקופה, ללא צורך בשעבוד צי הרכב. במהלך התקופה יכולה החברה להסדיר הלוואות "גב אל גב" לעסקאות למכירת הרכבים שרכשה. יתרון נוסף של עסקת פקטורינג הוא בהשגת הסדר ביטוח אשראי טוב יותר עבור הלקוח.
בפועל, כפי שאנו רואים, שוק הליסינג לא קפא על שמריו אלא להפך, מתעורר ומתרחב- בחודשים האחרונים מאז התקבלה רפורמת המיסוי, ביצעה חברת "גלובל פקטורינג" מספר עסקאות מול חברות הליסינג המובילות בישראל בהיקף של מיליוני דולרים.
בסופו של יום אנו עדים לכך שהניסיון והמקצועיות הם שיקול מכריע בקבלת החלטות - כשם שחברות הליסינג פונות לחברות הפקטורינג כדי שאלו יעניקו "ראש שקט" בכל הנוגע לניהול פיננסי ו"אורך נשימה" מבחינת ימי אשראי, כך גם בעסקאות לרכישת רכבים באמצעות חברות ליסינג. אותן חברות הן הגורם המקצועי והמנוסה בתחום ולכן להערכתי, שוק הליסינג יוסיף לפרוח למרות רפורמות כאלו ואחרות שהתקבלו או יועלו על סדר היום בעתיד.
* הכותב הוא מנכ"ל חברת גלובל פקטורינג
מאת: ירון טיקטין
במבט לאחור נראה כי רפורמת המיסוי על רכבי הליסינג שהתקבלה לפני מספר חודשים לא פגעה בחוסנן של חברות הליסינג. המציאות בשטח והיקף העסקאות כיום בשוק זה מוכיחים כי אין מקום לחשש שהביעו בזמנו יבואני הרכב וחברות הליסינג בדבר פגיעה בחוסנם ובפרנסתם.
אם נבחן את שוק הליסינג נוכל לראות בבירור כי מדובר בשוק שמתפקד כהלכה על אף רפורמת המיסוי ושינויים צפויים אחרים. אחת הסיבות המרכזיות להיות שוק הליסינג איתן ויציב טמונה בכך שמדובר בשוק שמייצג צורך אמיתי של העברת האובליגו של צי הרכבים ממאזן החברה למאזן חברות הליסינג. חברות רבות במשק המעוניינות לרכוש צי רכב לשימוש עובדיהן, אינן מעוניינות להעמיס על המאזן שלהן את צי הרכבים. בחלק התפעולי החברות אינן רוצות או יודעות לבצע בעצמן את עסקת ניהול צי הרכב- הדבר מצריך ידע מקצועי ובעיקר משאבים של זמן וכוח אדם. הפתרון המועדף ברוב המקרים הוא הסתייעות בחברת ליסינג, שהיא הגורם המקצועי והמנוסה.
חברת הליסינג מבצעת עסקות לרכישת ציי רכב בשני אופנים: האחד - שעבוד צי הרכב בתמורה לקבלת מימון לטווח ארוך (במקרה כזה מבוצעת עסקה ב- 36 תשלומים מול יבואן הרכב), והשני - מימון לטווח קצר, כאשר חברת הליסינג רוכשת צי רכב מהיבואן אך טרם ביצעה עסקאות למכירת רכבים אלו.
במקרה וחברת הליסינג אינה רוצה לשעבד את צי הרכב שרכשה, אחד הפתרונות הפיננסיים המקובלים הוא הפקטורינג. מדובר באמצעי מימון שנותן מענה לחברות ועסקים בינוניים וגדולים, אשר זקוקים לכסף ביד ומיד - חברת הפקטורינג מעבירה 85% מסכום העסקה לחברת הליסינג, במזומן, וזו משלמת ליבואן הרכב עבור הרכישה. כעבור
90-120 יום תשלם חברת הליסינג לחברת הפקטורינג בגין סכום הכסף שקיבלה.
עסקת פקטורינג מאפשרת לחברת הליסינג ליהנות מאשראי נוסף לתקופה, ללא צורך בשעבוד צי הרכב. במהלך התקופה יכולה החברה להסדיר הלוואות "גב אל גב" לעסקאות למכירת הרכבים שרכשה. יתרון נוסף של עסקת פקטורינג הוא בהשגת הסדר ביטוח אשראי טוב יותר עבור הלקוח.
בפועל, כפי שאנו רואים, שוק הליסינג לא קפא על שמריו אלא להפך, מתעורר ומתרחב- בחודשים האחרונים מאז התקבלה רפורמת המיסוי, ביצעה חברת "גלובל פקטורינג" מספר עסקאות מול חברות הליסינג המובילות בישראל בהיקף של מיליוני דולרים.
בסופו של יום אנו עדים לכך שהניסיון והמקצועיות הם שיקול מכריע בקבלת החלטות - כשם שחברות הליסינג פונות לחברות הפקטורינג כדי שאלו יעניקו "ראש שקט" בכל הנוגע לניהול פיננסי ו"אורך נשימה" מבחינת ימי אשראי, כך גם בעסקאות לרכישת רכבים באמצעות חברות ליסינג. אותן חברות הן הגורם המקצועי והמנוסה בתחום ולכן להערכתי, שוק הליסינג יוסיף לפרוח למרות רפורמות כאלו ואחרות שהתקבלו או יועלו על סדר היום בעתיד.
* הכותב הוא מנכ"ל חברת גלובל פקטורינג
ירון טיקטין הוא מנכ"ל חברת גלובל פקטורינג. בעברו מנהל תחום ניהול סיכונים בחברת לאומי קארד ובעל ניסיון וידע נרחב בתחום הפיננסים והאשראי