דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מסלולי קרנות נאמנות - סוגים נפוצים 

מאת    [ 28/11/2011 ]

מילים במאמר: 488   [ נצפה 2775 פעמים ]

קרן נאמנות היא כלי המאפשר ניהול השקעות ללא הידע והזמן הנדרש לניהולן. מנהל השקעות הקרן קובע את מדיניות ההשקעות, ואותה הוא מפרסם בתשקיף שמשרד האוצר מאשר. נאמן הקרן דואג שהמדיניות שהוגדרה אכן מתבצעת (ומכאן שמה של הקרן ? "קרן נאמנות"), ואתם, כמשקיעים, יכולים לרכוש יחידות השתתפות בקרן ולדעת כי יש אדם מקצועי שמנהל בשמכם את השקעותיכם.

נהוג לחלק את קרנות הנאמנות לפי סיווגים שונים: בהתאם למסלול ההשקעה העיקרי שהקרן מתמחה בו, בהתאם למדיניות חלוקת הרווחים של הקרן או בהתאם לאופן שבו תשלמו מיסים על הרווחים שלהם תזכו מההשקעה.

סוגי קרנות בהתאם למספר יחידות ההשתתפות

קרן נאמנות בה מספר יחידות ההשתתפות אינו מוגבל נקראת קרן פתוחה. אי אפשר לקנות ולמכור את יחידות ההשתתפות של קרן כזו בבורסה אלא רק בבית ההשקעות, ואפשר למכור את יחידות ההשתתפות בכל רגע שרוצים.

קרן נאמנות שמספר יחידות ההשתתפות שהיא מציעה הוא מוגבל נקראת קרן סגורה. אם הקרן סגורה והיא רשאית להשקיע בניירות ערך שאינם נסחרים בבורסה, היא נקראת קרן ייחודית.

מסלולי קרנות בהתאם למדיניות חלוקת הרווחים

קרנות נאמנות יכולות לחלק את רווחיהן באופן תקופתי (למשל ,קרנות שהשקעותיהן נושאות ריבית או דיבידנד), ויש גם כאלו שאת הרווחים הן מוסיפות לסכום ההשקעה. קרן נאמנות שבה מדי תקופה (לרב חודש) תקבלו את הרווחים שהתקבלו, נקראת קרן נאמנות המחלקת רווחים. קרן שהרווחים בה נצברים ומתווספים להשקעה נקראת קרן צבירה.

מסלולי קרנות על פי הרכב ההשקעה

ישנם מסלולי השקעה שונים בשוק ההון: מניות, אגרות חוב (אג"ח), השקעות כספיות (מסחר במטבעות), השקעות שקליות (השקעה באפיקים שקליים), חו"ל (השקעה בניירות ערך הנסחרים בחו"ל). לכל אפיק השקעה כזה יכולה להתאים קרן נאמנות שעיקר השקעותיה תואמות את אפיק ההשקעה עליו היא מצהירה. קרן מנייתית, לדוגמה, תשקיע אחוזים רבים מנכסיה במניות, וכדומה.

כאשר הקרן מתחייבת לשלב לפחות שני אפיקי השקעה שונים, היא נקראת קרן משולבת. לעומתה,  קרן שבה לפחות 75% מהנכסים מופנים למסלול השקעה אחד (מניות, אג"ח וכדומה) נקראת קרן מתמחה.

אם הקרן אינה מתחייבת להרכב השקעות מסוים אלא הרכב ההשקעות נתון לשיקול דעתו של מנהל הקרן בלבד, הקרן נקראת קרן גמישה. אם הקרן עוקבת אחר מדד כלשהו (לדוגמה ת"א 25 או כל מדד אחר), הקרן נקראת קרן מחקה או קרן אינדקס.

הרכב השקעה מסוג שונה הוא כאשר כל ההשקעות מתרכזות בסקטור מסוים: למשל אנרגיה, היי- טק, נדל"ן או תקשורת. קרן כזו נקראת קרן סקטוריאלית.

מסלולי קרנות על פי חיוב המס

קיימות שתי דרכים להבטיח כי המס על רווחי ההון נגבה: או לחייב את מנהלי הקרן שישלמו את המס על הרווחים, או לחייב את המשקיעים במס ישירות. כאשר מנהלי הקרן אינם משלמים מסים בשם לקוחותיהם, הקרן נקראת קרן פטורה. קרן פטורה אינה אומרת שהמס לא ישולם, אלא שהמס ישולם על ידכם, כמשקיעים, ביום שבו תרצו לפדות את הקרן (למכור את יחידות ההשתתפות). קרן שבה מנהלי הקרן הם אלו המשלמים את המס (כאשר הקרן מרוויחה) והמשקיעים אינם צריכים לשלם מס (כאשר הם מוכרים את יחידות ההשתתפות) נקראת קרן חייבת.

 

בחירת קרן הנאמנות המתאימה עבורכם היא בחירה המתחשבת בצרכי המשקיע: האם דרושה לו הכנסה שוטפת? מהי רמת הסיכון שהוא מוכן להחשף אליה? בחירת מסלול משמעותה בחירה במסלול קרן הנאמנות המתאים בדיוק עבור המשקיע וצרכיו הפיננסיים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב